Nauvo 2010

Olimme Tommin kanssa olleet jo tuhkapilven aikaan muutaman päivän merellä kts Rooman sijasta

Nyt oli ollut hieman ankeaa ja kun Tommi ehdotti viikonloppua merellä lähdin matkaan. Helatorstai meni mökillä korjaustöissä, mutta perjantaina 14.5 lähdin aamulla aikaisin Turkuun. Kävimme syömässä keskustassa ja pakkasimme varusteet maasturiin.

Nauvon keskustassa kävimme kaupassa ja helle alkoi olla melkoinen.

Kauppa oli ammuttuna täynnä ihmisiä. Rannassa ilmeni että olimme saaneet uusia naapureita. Haimme Sallalta veronmerkit ja veimme ensimmäisen verkon Spinkkilän saaren ruohikon edustalle. Heittelimme uistinta muutaman kerran rantakallioilta, mutta kun paras jäi kiveen ja Pertsa soitti Tommille niin yritys jäi lyhyeksi.

Toisen verkon laskussa oli ongelmaa kun Sujun hankain oli hajonnut ja tuulessa soutu ei yhdellä airolla pitänyt venettä paikoillaan ja virta vei kovaa kohti laivaväylää. Lopulta laskimme verkot moottorilla.

Siivoilimme rantaa ja istuimme iltaa myöhään merta katsellen.

Uni oli syvää kun ranta oli hiljainen. Meriaamiaisen jälkeen siivoilimme paikkoja ja tyhjensimme Leijaa vedestä. Vettä oli muutama sata litraa kaksoispohjan välissä ja hankala käsiteltävyys alkoi selvitä.

Meri oli aivan tyyni ja ranta hehkui auringossa.

Vasta keskipäivällä kävimme nostamassa verkot. Kampeloita oli toisessa kolme ja toisessa 27. Pari silakkaa, ahven ja parinkilon made. Kymmenen simppua tai kivinilkkaa ja jokin outo kala jota emme tunteneet.

Se ilmeni myöhemmin imukalaksi, joka on vilu-eli rasvakalan sukulainen.

Nyrkinkokoinen, pyöreä ja pieni häntä.Suomuton ja imukuppi mahan alla

Laitoimme pari verkkoa samaan paikkaan saaren kärkeen, mutta toinen pää liinasta katkesi. Palloa ei tullut kuin toiseen päähän.

Kampeloiden perkaus kesti tunnin ja Tommi selvitti verkot.

Illalla kävimme oluella Sallan luona ja saimme uusimmat kuulumiset.

Yöllä savustimme kampeloita parikymmentä ja söimme niin paljon kuin jaksoimme. Osa jäi jääkaappiin. Lopulta uni voitti herkuttelun.

Seuraavana päivänä toinenkin verkonliina katkesi ja verkko katosi meren syliin. Ajelime ympyrää puoshaka vedessä, haimme virvelit ja naarsimme pohjaa isoilla lusikoilla.  Lopulta laitoimme ankkurin roikkumaan kolmeen metriin ja  ajelimme ympyrää niin kauan kunnes naara tarttui.

Verkossa oli simppuja ja  kymmenen kampelaa. Tommi siivoili paikkoja, tyhjenisi Crusaderin tavarasta ja pakkasi uudelleen siistimmin. Imuroin vaunut ja tyhjesin kattoikkunat roskista. TV:kin saatiin kuntoon vahvistimella. Valmistimme lounasta ulkona ja söimme jääkaapin tyhjäksi.

Tein puuttuneen pätkän aitaa kun naapuri oli toivonut tontin aitaamista. Sidoimme Leijan traileriin  ja kävimme viemässä Sallalle verkonmerkit.

Helle jatkui ja Oulu oli Euroopan kuumin paikka 28 astetta.

Prostvikissa oli pitkä jono ja kesti kolmatta  tuntia kunnes olimme Paraisten puolella. Veimme Leijan Tommin luo Raisioon ja peruutin sen  katokseen. Sain Tommilta ison teltan ja pesurin. Vein Tommin Turkuun ja ajelin auringonlaskussa kotiin jossa pakastin loput kampelat. Ja nyljetyn mateen...