Kolme viikkoa Lapin erämaissa.

(Firefoxilla näkyyy isompana)

Lähdin Sakun kanssa ajelemaan Inariin toisena juhannuspäivänä aamulla.

Tuuli kovaa ja ilma oli edelleen kolea. Ajoimme Alajärven,Kuortaneen, Evijärven, Lappajärven, Toholammin ja Kaustisten kautta läpi Pohjanmaan Ylivieskan ohi Kemiin, jossa Ahonen odotteli.

Tie oli kapeampaa, mutta mäkiä ei ollut. Aikaa meni enemmän kuin nelostiellä, mutta nähtävää oli paremmin.

Yövyimme Juulin huoneessa Karin luona ja jatkoimme aamulla Kemijoen etelärantaa Rovanimelle, jossa teimme lenkin kovassa viimassa ja siitä jatkoimme Sodankylään. Kävin katsomassa hämeenlinnalaisen  tonttia Jeesiön polkutien varrella. Etsimiseen meni aikaa kun navigaattori opasti aina varuskunnan lävitse, jonne ajaminen oli kiellettyä.

Kävimme Vajukosken altaalla kahvilla ja jatkoimme Saariselälle, jossa teimme kierroksen. Kävimme Kaunispäällä ja ajoimme Ivaloon Vaaran sahalle ja sieltä rautakauppaan ostamaan betonia ja harkkoja. Ostimme sadevaatteita halpakaupasta ja ruokaa Vaskoolista.

Huoltoasemalla oli hyvä seisova pöytä ja lähdimme Kolttamaahan kylläisinä. Purin kuorman ja kävimme Nellimissä kahvilla ja samalla katsomassa Paatsjokea rajalla Kessin sillalta. Erähotelli oli hiljainen.

Aamulla Hygikyyti toi hirsiä ja rakennustarkastaja kävi  katsomassa rakennuksen paikan. Puoliltapäivin pääsimme perustan valuun sekoittajan kanssa ja saimme yöllä sen valmiiksi. Sade haittasi jonkin verran kun kaikki vaatteet kastuivat.

Seuraavana aamuna kävimme Karhunpesäkivellä, Lounasta olisi tarjottu vasta myöhemmin ja palasimme Ivaloon, jossa kävimme Kultahipussa syömässä. Kävimme ostamassa nauloja ym ja palasimme asentamaan ensimmäisiä hirsikertoja. Illalla olimme jo  pitkällä eli ikkunan tasalla.

Sade haittasi kun hirsiä rahdatessa kaikki kastui ja illalla tuli kylmä ja oli lämmitettävä sauna.

Kävimme seuraavana aamuna Ivalossa sahalla ja ostimme villat ja tuulensuojalevyt lattiaan. Rakennus eteni iltapäivällä tasakertaan.

Illalla kävimme järvellä soutelemassa kun oli kauniimpaa.

Seuraavana päivänä teimme päädyt ja kattovasat sekä asensimme aluskatteen ja alusrimat. Illalla kävimme Saariselällä ja kiersimme puolessa tunnissa kaikki ravintolat, Kylpylän, Areenan, Riekkolinnan, Tunturihotellin ja joimme oluen Panimossa.

Kävimme syömässä Lauran Grillillä yöllä.

Seuraavana päivänä teimme peltikaton. Kävin välillä uimassa ja keittelin perunoita.

Hirsiä oli 50 kappaletta ja vielä kattotuolit sekä lattiavasat n 20 kappaletta Kattolaudat 40 kappaletta, Ylimääräistä lautaa ja lankkua oli kannettavana 300 metriä.

Kävimme illalla Nili-Aitassa kahvilla ja saunoimme. Yhtenä iltana laskimme verkon ja saimme kilon siian.

Seuraavat päivät menivät lattian teossa, joka ei tahtonut mennä ponttiin aluksi kun villaa oli liikaa, Konepyssy ampui lisäksi laudan kiinni liian nopeaan ja vasojen suhteen jäi rakoa.

Lopuksi asensimme kuusi ikkunaa ja oven. Kävimme illalla syömässä Ahosen Karin kanssa Ivalo-hotellilla ja saunassa.

Loppuillan olimme Ivalo River Campingilla katsomassa paikkaa, jossa ulkoministeri Kanervan entinen Johanna Tukiainen meni kihloihin liikemies Länsmannin kanssa Akujärveltä.

Ei paikallisten mukaan erityisen rikas, mutta hyvä puhumaan.

Haimme aamulla lukon Vaskoolista ja Saku asensi sen alle tunnin.

Kari tuli käymään ja kantoi pari lautaa avuksi ja vei kärryt ja turhat tavarat mukanaan Kemiin. Lopun päivää siivosin ja kannoin parikymmentä ylimääräistä kuuden tuuman lankkua pitkospuiksi sekä sata metriä kyllästettyä lautaa odottamaan terassin tekoa.

Saunoimme illalla ja aamulla aikaisin lähdimme Ivaloon. Tankkasin auton ja ostin varusteita vaellusta varten. Kävelymittarissa oli jo 85 kilometriä, vaikka kahden päivän kävelyt puuttuivat. Sateli tihkua kuten koko ajan.

Vein Sakun kentälle ja opastin turvatarkastukseen. Saku oli menossa lentokoneeseen ensi kertaa elämässään.

Timo, Tuomo ja Risto tulivat samalla koneella ja pakkasimme rinkat autoon ja kävimme syömässä Kultahipussa sekä ostamassa kalaluvat ja paljon ruokaa.

Alunperin piti mennä Paistunturiin, mutta kun luvattiin joka päivälle sadetta siirryimme varasuunnitelmaan ja ajoimme Kuutusjärven metsätietä 30 km itään ja sieltä kolmisen kilometriä ajouraa lähelle Kulasjokea.

Piti mennä pikkumetsäsuria lännempää, mutta Timo katsoi tämän lyhyimmäksi tieksi Taimenlammelle.

Vesi oli vienyt tietä parissa kohtaa ja piti etsiä lisää kiviä renkaiden alle.

Jätimme maasturin poroaidalle ja vaihdoimme vaellustamineisiin. Rinkka selkään ja orjan muoto ylle. Timo suunnisti kangasmaastossa Puilakkapään rinnettä Kivipään väliseen kuruun ja sieltä ylös Taimenlammille. Muuten hyvää maastoa, mutta ilma oli kostean seisova ja hiki lensi.

Kahdeksisen kilometriä iltamyöhällä otti vähän voimille kun sääskiä oli runsaasti. Hyvä sääskiöljynikin tippui kurun jälkeisessä nousussa.

Taimenlammilla teimme tulet kun maa oli märkää päivien sateiden vuoksi ja palovaaraa ei ollut.

Paistoimme makkarat pois painamasta.

Timo sai taimenen ja se paistettiin heti.

Väsyneinä kömmin Riston kanssa Nalloon ja olin heti unessa.

Aamulla satoi tihkua. Kiivettyämme Karunaslaavun huipulle aurinko alkoi paistaa ja katselimme alla virtaavaa Suomujokea. Lasku joelle oli jyrkkä.

Polku joen varressa oli kapea ja pahassa maastossa. Kävimme uimassa Lankojärven pohjoispäässä kun alkoi tulla hieman hiki.

Lankojärven tuvalla olimme vasta illansuussa ja sade alkoi ruokaa laittaessamme. Tuvalla oli tehty remonttia. Ritsit oli muutettu parisängyiksi ja hankittu patjat ja tyynyt.

Syötyämme nukahdimme ja heräsin vasta yhdeltätoista yöllä kalaan.

Muut nukkuivat 14 tuntia aamuun saakka.

Aamutoimien jälkeen lähdimme virtaa etelään ja ylitimme Suomun hieman Rautuojan laskupaikasta etelään. Parempi kahlaamo olisi ollut pohjoiseen, mutta kartta puuttui ja en muistanut sitä 11 vuoden välin takia.

Ylitystä juhlittiin parisen tuntia tarinoiden kauniilla rantatöyräällä.

Jatkoimme vastarantaa pohjoiseen.Polku oli hyvä ja olimme pian Kalavankanojan nuotiopaikalla. Pojat valmistivat pastaa ja keitimme kahvit.

Illansuussa olimme Porttikosken autiotuvalla ja laitoimme teltat pystyyn.

Kävin uimassa Suomussa ja virta oli vahva. Samaan paikkaan hukkui aikanaan kaksi saksalaisnaista kun vesi oli korkeammalla.

Ilta kului nuotiolla hyvän konjakin merkeissä.

Aamulla Timo sai pari tammukkaa.Pakkasimme ja lähdimme nuoripari Vuokon perään alavirtaan.

Porttikoskella ylitimme Suomun kun olin ensin yrittänyt tihkussa kalastaa

kosken kuohuissa.

Polku oli erinomainen ja ylitti pienen kallioalueen kulkien pääasiassa kauempana joesta. Aiemmin kuljin joen rantaa kun kalastelin silloin koko matkan.

Sotajoen laskukohdalla etsin sinne unohtunutta kuksaani, mutta joku oli sen vienyt.

Poroaidan tultua vastaan käännyimme sen jälkeen ylös tunturiin ja kapusimme hikisen välin Haukilammille.

Välillä söimme puolivälissä tunturipuron varressa.

Kun lammen eteläreunalla oli tasaista, palasimme sinne ja laitoimme teltat pystyyn. Kävin taas uimassa, mutta lampi on kovin matala. Hyvin virkisti hikistä miestä.

Nyt ei tarvittu edes nuotiota kun oli lämmin ja aika kului rinteessä makoillessa.

Aamulla teltta oli edelleen kuiva ja pääsimme helteessä ylös poroaidan sivua harjanteelle, joka laski siihen purolaaksoon, jossa maasturi odotti.

Nelisen tuntia matkaan kuitenkin kului. Joimme autoon jätetyn roseviinin ja muut mehut. Traktoriura oli heikossa kunnossa, mutta koukku raapien pääsimme Aittajärven tielle.

Ajoimme Saariselälle ja kävimme Kaunispään huipulla syömässä salaattipöydän. Chaine de Rotassiurs-kokit olivat silpunneet metvurstit ja kurkut taidokkaasti.

Saariselällä pojat vuokrasivat Panimon kelohuvilan ja kävimme ostamassa saunaoluet. Käytyäni suihkussa ja vaihdettuani vaatteita lähdin kahdelta ajelemaan etelään.

Kävin Sodankylässä kahvilla ja ostamassa dödöä, napapiirin Joulupukinmaassa jäätelöllä ja jatkoin Rovaniemen lävitse kohti Kemiä. Tankkasin ja kävin kahvilla Kemijokivarressa ennen Tervolaa.

Kemissä hain kärryt Ahoselta ja join kahvit. Karin poika oli käymässä Ruotsista.

Kävin Simossa uudessa Meritähdessä juomassa ja ajoin yöksi Ouluun Välkkylän kesähotelliin. Etelässä oli ollut kokoajan helle ja huoneisto oli kuuma.

Lähdin kävellen syömään keskustaan ja palatessani jouduin Kajaanintiellä trooppiseen ukkosmyrskyyn. Salama löi viereiseen puuhun kadun toisessa reunassa ja vesi lensi vaakatasossa niin ettei nähnyt mitään eteensä.

Seisoin välillä mainostolpan takana suojassa kun vesi vonkui ohi kummaltakin puolen. Kastuin kunnolla, mutta kun olin varautunut Utsjoen ilmoihin niin varavaatetta riitti.

Aamuviideltä helteessä otin kärryn perään ja ajoin Pohjanmaan lävitse Pihtiputaalle, jossa tankkasin. Kävin ABC aamiaisella kahdeksalta ja jatkoin ysitietä Jyväskylästä Orituvalle saakka, jossa ostin savulohen palan.

Lakalaivan risteyksen jälkeen alkoi rankkasade, joka jatkui Viialaan saakka. Pelottava kokemus kun moottoritiellä ei erottanut kuin seuraavan auton vaikka tie oli autoja täynnään. Kaikki ajoivat yli sataa muutaman metrin väleillä.  Vettä oli kolmisen senttiä tiellä ja pyörät koko ajan liirrossa.

Olin kolmelta kotona. Auton mittariin tuli 3300 kilometriä ja kävelymittariin 133 kilometriä, josta pääosa hirsi olkapäällä tai rinkka niskassa.

Alun kahden mittaamattoman päivän johdosta arvioin että kävelymatkaa tuli 150 km 15 päivän aikana.

Kolme yötä nukuin sängyssä; ensimmäisen Kemissä, toisen autiotuvalla Lankojärvellä ja kolmannen sairaanhoitajaopiskelijan sängyssä Oulussa ja kaikki muut yöt teltassa.

Kävimme viikonloppuna vielä Nauvossa, mutta nämä kolme päivää olivat

minulle kesän ainoat hellelomapäivät. Lapissa kun oli varsin sateista.