Pariisi 5-8.9.2010

Mozzillalla näkyy suurempana.

Sassilaiset olivat alentaneet Pariisin lentoja syksyllä170 euroon ja varasin huippuhalvan matkan hyvissä ajoin.

Hotellia oli hankalampaa saada lomakautena edullisesti, mutta lopulta löytyi Nationin lähellä sivukadulla oleva Tamaris 68 € /yö.

Kävimme kentällä syömässä pizzan ja silakkapihvejä  oluineen 42,20 € Seasons Restaurant

Kone tuli nyt ajallaan ja 2,5 tunnin lennon jälkeen olimme Irjan kanssa CDG:n kentällä. Ostimme lipun julkisiin kulkuvälineisiin kolmeksi päiväksi (40 €) ja etsimme terminaali 2:lta bussin no 351, joka ajaa Nationille.

Pariisissa oli lämmin päivä ja bussi alussa kuuma. Reitti kulki esikaupunkien lävitse, mutta lopulta aloin löytää kartalta tuttuja nimiä ja osasimme jäädä pois Cours de Vincencen kulmassa.

Hotelli oli pieni ja kulunut, mutta kaikki toimi hyvin.

Käytyäni suihkussa lähdimme kävelemään kohti keskustaa ja pääsimme Nationille saakka, jossa istuimme puolisen tuntia auringossa kadun vilinää ihmetellen.

Ajoimme metrolla kaupungintalolle, Hotell De Ville, jonka edustalla oli mustien koripallo-otteluita käynnissä.

Kiertelimme Rivoli-kadun pohjoispuolella olevilla kävelykaduilla ja kävimme syömässä kiinalaisessa buffetissa.

Dragon de Asie Rue des Lombards 23 € oluineen.

Aika kului nopsaan ja ostimme juotavaa marketista. Pussillinen viiniä maksoi viisi euroa ja kuohuviini 1,5 euroa pullo.

Paitasillaan tarkeni hienosti kun lämpöä oli vielä pitkään illalle.

Menimme aikaisin nukkumaan kun matkailu on aina rasittavaa.

Aamiaisena oli sämpylä ja croissant kahvin ja mehun kera.

Tyypillinen ranskalainen aamiainen- mutta riittävä.

Kävelimme aamulla hetken keskustaa kohden ja nousimme bussiin, jolla ajoimme latinalaiskorttelin lävitse Saint Germain de Prelle. Kun olimme klo 10,45 juoneet 19 € tonicit  päätepysäkin  kahvilan  Tabac le Quebeck  45 Rue Bonabarte vieressä, kävimme tutustumassa alueen

nimikkokirkkoon Saint Germain de Prehen.

n Kävin myös viereisessä Saint Sulpicen kirkossa.

Jatkoimme kävellen Luxembourgin puistoon ja kuvailimme senaattirakennusta ja suihkulähteitä.

Kun puiston päässä näkyi kirkko päätimme kävellä sinne, mutta ilmeni että kyseessä ei ollutkaan Invalidikirkko ja palasimme metrolla keskustaan ja Gare de Montparnasselle.

Kävimme pizzalla liikemiesten suosimassa ravintolassa sivukadulla ja nousimme Montparnassen 200 metriseen pilvenpiirtäjään. 56 kerrosta meni puolessa minuutissa hissillä ja matka maksoi Paris Visitellä seitsemän euroa.

Kullattu kupoli on Invalidikirkon eli Ranskan arvokkaimman hautakirkon ja sen edessä sotilasakatemia.

Sen ympärillä ovat 1600 luvulla perustetut sotainvaliidien asunnot

Ylhäältä oli näköala pitkälle ja klo 14,57 joimme ravintolassa oluen 5,50 € maisemia katsellen. Tour Maine 340 Montparnasse.

Alla Luxemburgin puisto.

Alhalla kävimme C & A:lla ostamassa uusia vaatteita ja siirryimme metroilla Solferinoon Musey  de Orsey:lle koputtelemaan kiinniolevan museon ovea.

Museo on  kiinni juuri maanantaisin. Ajoimme bussilla invalidikirkolle ja kävimme katsomassa Napoleonin hautaa kryptassa.

Liput museoon 7 €/kpl Paris Visitellä.

Jalusta on suomalaista kiveä.

kuva053.jpgTässä vaikuttava marsalkka Ferdinand Fochin hautamuistomerkki.

Hän oli I maailmansodassa ympärysvaltojen joukkojen ylipäällikkö.

Alla yksityiskohta viisimetrisistä kryptan portaiden patsaista.

Kävimme juomassa lasin viiniä museon  turistiravintolassa ja kiersimme kenraali de´Gaullen muistolle pyhitetyssä sotamuseon osassa. Lähinnä siellä oli vain asepukuja, miekkoja ja kunniamerkkejä. Kenraalin vaikutuskausihan alkoi vasta kun liittoutuneet olivat valloittaneet Pariisin takaisin.

Museo meni sitten kiinni ennenkuin ehdimme varsinaiseen Ranskan sotia  käsittelevään osaan.

Nousin väärään suuntaan menevään bussiin ja kävimme kääntymässä Eiffelin juurella ennenkuin pääsimme takaisin Seinen rantaan. Kävimme kävellen Notre Damella ja istuimme sen vieressä tunnin katukahvilassa kun kirkko suljettiin juuri saavuttuamme..

NäkymäTours Notre Dame oluet 9,90 kpl.

Kuljimme sillan yli  Hallesiin, jossa kävimme syömässä toisessa kiinalaisravintolassa mm riisiä ja lihaa Thai-kastikkeessa. Herkullista oli.

Kävelykadut olivat täynnä kansaa.  Illalla uni maittoi hyvin.

Tiistaina ajoimme ykkösmetrolla toiseen päätepisteeseen  La Defencelle.

Alue on saanut nimensä Pariisin vastarinnasta 1870 vuoden Saksan -Ranskan sodassa, jonka muistomerkkipatsas on aukiolla.

Grande Arche on kuuluisin pilvenpiirtäjä, jonka lävitse voi vaikka lentää.

Isot lasitornit mykistivät maalaispojan. Arevan pääkonttori on yhdessä korkeimmista. Yhtiö rakentaa mm Olkiluotoon historiansa suurinta ydinvoimalaa.

Saint Cobainin pääkonttori oli matalampi, mutta iso sekin.

Sen iso Forssan tehdas alkoi vaikuttaa pieneltä.

Aukiolla oli Rellun protoversio näytillä.kuva072.jpg

Kävelimme yhden metronvälin ja ajoimme Tuillersin puutarhalle. Joskin kävimme ensin pikkukahvilassa nauttimassa virkistävän juoman.

Puistossa söimme juustoiset nakkipiirakat kahvilassa La Terasse de Pomone Jardines Tuileries 23,60 €

ja kävelimme sieltä Concord-aukiolle kuvaamaan suihkulähteitä.

Pääsimme lopulta sillan yli uuden taiteen museolle, jonne oli ehtinyt kertyä jo toivoton jono. Satoja jonottajia. Luovutimme helposti kun uudempi impressionismi ei ole kaikkein lähinnä sydäntämme.

Alla kansalliskokouksen palatsi.

Kulttuuri riitti jo ja ryhdyimme shoppailemaan.

Ajoimme Magnentalle, jossa päivystin kassien kanssa kahvilan terassilla, samalla kun daamini kiersi vaateliikkeitä. La Bouquet du Nord olut 3,70 €

Kävimme oluella Seinen r RueBertin Poirée rannan poikkikadulla. Hienoa antiikkihirttä  L´Aubergee Cafeessa.. Oli liian kallis paikka syömiseen

Neljältä lähdimme Notre Damelle, jossa pienen jonottamisen jälkeen odottelimme tunnin messun alkua ihmishälinässä. Ilmeisesti turistisesonkina messua ei järjestetä.

Edellispäivänäkin turistit ajettiin jo kuudelta kirkosta ja jäimme ulkopuolelle. Menimme taas Hallesiin, jossa kävimme syömässä ja shoppailimme sen ostoskeskuksen Forumílla.

Lopulta pääsimme metroon ja ajoimme Champs Elyseelle katsomaan syysvalaistusta.

Sitähän ei vielä ollut, mutta länsipäiden ravintolat olivat kyllä värikkäitä ja muutenkin ehkä euroopan kalleimpia ruokapaikkoja.

Eräässä liikkeessä oli Rellun protoversio sähköautosta näytteillä.

Ranskassa oli juuri äänestys eläkeiän nostosta ja liitot yrittivät saada lakkoihin kahta miljoonaa työläistä. Lakkoja oli siis ainakin  julkisessa liikenteessä ja metrot täpötäysiä.  Työministeri oli kuitenkin vaatinut RATP.tä ja RERiä pitämään 50 % junista liikenteessä kun heillä on jokin sopimus tästä.

Pääsimme tungoksessa Saint Paulille Marasisiin ja kävimme tutussa kaupassa ostamassa shamppoota ja leipää. Ostin maalaispateeta ja juustoa sekä savusillejä n 15 eurolla.

Kauppa on metroaseman vieressä kävelykadulla.

Joimme kahvilassa vielä oluet ennekuin siirryimme hotellille tutkimaan ranskalaisen savusilakan aromikasta makua vuohenjuuston kera.

Erona suomalaiseen on  kylmäsavustus.

Aamiaisen jälkeen ajoimme taas kaupungintalolle ja kävelimme Hallesin kävelykaduilla. Yöllä oli satanut ja kadut olivat märkiä.

Alla Bastillen metroaseman seinäfresko.

Ajoimme Gare de Nordille ja kävelimme Magnentalle, josta ostimme Barbesilta mm levyjä ja kasetteja 92 eurolla mm Rammsteinia Radiohedia, Leonard Cohenia Virgin Megastoresta.

Kävelimme Rue Duncerquelle ja söimme kulmaravintolassa ankkaa ja lammasta.

Sitten oli kaikki nähty ja kävimme asemalla ostamassa pullon Chanel vitosta  51,30 €  ja liput kentälle.

Juna kulki normaalisti ja kävimme tutustumassa kakkosterminaaliin, joskin se oli pettymys. Heikosti palveluja. Palasimme shuttlejunalla ykkösterminaalille ja istuimme puolisen tuntia kahvilla.

Kahvilat ovat alakerrassa, joskin nekin paljon Seutulaa heikompia.

Charles de Gaullen kenttä on Euroopan suurin.

Blue1 käyttää lähtöportteja sakarassa 50-58, jonne oli tullut uusi kahvila iloksemme. Edellisiltainen vuohenjuusto maistui jo hyvältä kahvin kera.

Ostimme toisen pullon Chanelia varalle.

Koneessa ilmoitettiin että yhden Pariisiin jäävän matkustajan laukku pitää saada ruumasta ulos, joka vei puolisen tuntia etsiä. Ehkä matkustajan olisi voinut laittaa ruumaan eikä jättää kentälle,

Kentällä alkoi sade ja lähtö ei tuntunut mitenkään pahalta.

Virkistävä matka, joka  riittänee tästä Euroopan suurimmasta kaupungista  vähäksi aikaa.

Forssassa sateessa paljon kylmemmässä.