Kreeta 24.4-30.4.2011

Lähdimme Tommin kanssa kesää vastaanottamaan Kreetalle.

Hotelliksi Tommi oli  valinnut Orion Starin Agias Marinassa Haniasta länteen. Paketti 445 euroa oli suhteellisen huokea hinta viikosta. Lento lähti iltakuudelta.

Olimme turvatarkastuksessa peräkkäin ja Turun poliisipäällikkö edelläni joutui poikien simputuksessa riisumaan vyötä ym.

Perässäni käveli presidentti Ahtisaari kolmen nuoren turvamiehen seuraamana. Kukaan näistä ei joutunut riisumaan edes pikkutakkiaan vaan  kävelivät suoraan pysähtymättä lävitse.

Ahtisaari oli menossa Pohjois-Koreaan Clintonin seurueeseen ihmettelemään paikallista köyhyyttä. Paikallinen diktaattori ei ole kyllä kutsunut käymään luonaan.

Thomas Cookin kone tuli ajallaan ja olimme Haniassa iltayöstä. Oli pääsiäinen ja kaupat kiinni. Pitkän etsimisen jälkeen löysimme vettä pääkadun varren IN.KA marketista ja jano hellitti. Kävimme oluella paikallisessa baarissa.

Tupakkalaki kieltää Kreikassa ravintolassa polttamisen, mutta kaikki polttivat ja aina joka pöydässä oli tuhkakuppi.

Kreikkalainen aamiainen on kuppi mustaa kahvia ja puoli askia tupakkaa.

Loppuviikoksi luvattiin sateita ja otimme ensimmäiset päivät aurinkoa-

Ensimmäisenä päivänä kävimme aamiaisella pääkadulla. 4 € Tarjoilu oli sen verran hidasta että Tommi valmisti ateriakokonaisuudet jatkossa itse.

Kaupassa oli halpaa olutta 0,4 € ja tölkkiviiniä 1,25 €. Ostimme tsatsikia ja paljon juustoja sekä vihanneksia. Kävelimme ilta-auringossa meren rannalla.

Tiistaina otimme aurinkoa rannalla, mutta kun alkoi ukkostaa palasimme hotellille. Kun teimme siivoojalle tilaa eli ollessamme hotellin baarissa alkoi sataa kaatamalla ja portaat syöksivät vettä vuorilta. Markiisit hajosivat veden paineessa ja lattialla oli pari senttiä vettä ja iso puro.

Kaksiomme toinen huonekin oli veden vallassa, mutta kuivailimme pyyhkeillä.

Opettelin sateessa ranskaa aikani kuluksi.

Naapurit olivat olleet sateessa vuorilla sukulaistytön häissä puvut päällä.

Kävelimme välillä Plataniakseen ja tulimme taksilla takaisin. Kävimme syömässä sovlakia ja paikallista kepabia.

Keskiviikkona kävimme vuoristoretkellä.

Ensimmäiseksi käytiin Asrtikasin oliiviöljyä tuottavassa Biolaksen kylmäpuristimossa.

Opas Vivian Vesterinen näyti miten oliivit ensin pestään ja sitten murskataan pyörivillä myllynkivillä tahnaksi. Tahna annostellan  pahvisille siivilälevyille, jotka pujotetaan päällekkäin paalun ympärille. Paalu siirretään puristimen alle joka painaa pinoa ja öljy valuu sivuista sammioon. Pullotuskone täyttää putelit ja antaa korkit ja etiketit.

Paras neitsytöljy on siten cold pressed, hand made. Jos erä epäonnistuu se myydään isoille valmistajille, jotka myyvät sen omalla nimellään.

Kävimme sitten katsomassa maailman vanhinta (3000 v) oliivipuuta Vouveksen kylässä ja joimme Tommin kanssa oluet terassilla. Bussi ei käynnistynyt ja uusi tuli vartissa.

Kävimme kahvilla vuoristossa Kafeneionilla Dereksen kylässä ja pienellä luontoretkellä.

Vivian opetti paikallisten kasvien ominaisuuksia. Bambulla on 200 käyttökohdetta., Appelsiinipuun lehdillä on pahoinvointia korjaavia vaikutuksia ja kaktusta voi syödä.

Avokadopuut tuoksuivat voimakkaasti. Liljoja kasvoi luonnonvaraisina.

Vuoristossa oli useita tiekirkkoja, joista osa kolarista selvinneiden kiitokseksi  rakentamia.

Vuoristolaiset ovat ystävällisempää väkeä kuin rannan asukkaat. Hyvälle vävylle annetaan oliivilehto ja huonommallekin rantapaikka. Tosin nyt nämä rikastuivat kun taas oliivipuut menetettiin monilla paikoin toissa vuoden valtavissa tulipaloissa.

Valtio rakensi velkarahalla vuoristolaisille uudet talot palaneiden tilalle, jonka aiheuttamaa velkaongelmaa nyt Suomessa uhotaan , ”vaaditaan ja edellytetään yms” isona vaaliteemana.

Tosiasiassa oliivipuu alkaa tuottaa vasta 15-vuotiaana ja sitä ennen vuoristossa ei ole kuin lampaanhoito. Se taas ei kannata Uuden-Seelannin halvemman kustannustason takia.

Appelsiineissa Tunisia kilpaili tuotannon kannattamattomaksi.

Ongelma on, että kreikkalainen kuluttaa 12 % enemmän kuin tienaa. Tämän ymmärtää.

Vuoristo oli köyhää ja rantapaikat hiljaisia eurooppalaisen laman takia. Kreetalla on teollisuutta vain kaksi sementtitehdasta eikä niistä ole vientiin. Vuohi ei paljoa tuota ja viinimaana Kreikka on heikko.

Vivian kertoi kreikkalaisista tavoista.

Lapsen ristiäiset 3 kk iässä on valtava juhla ja perhe tarjoaa ainakin parillesadalle vieraalle syötävät. Juhlat kestävät yleensä useita päiviä.

Kummit saavat lahjoja ja he kuuluvat perheeseen. Heidän lapsensakaan eivät saa mennä perheen kanssa naimisiin. Kummien on annettava todellista taloudellista apua tarvittaessa ja jos vanhemmat kuolevat he ottavat lapsen kasvatettavakseen.

Tapana on että häihin kutsutut voivat ottaa kavereita mukaan ja nämä omiaan. 500 vierasta on tällä tavoin tavallinen määrä.

Sulhasen bestman puolisoineen huolehtii puolisoiden mahdollisista erimielisyyksistä jatkossakin.

Ajokorttiin vaaditaan neljä ajotuntia.

Armeijasta saa vapautusta jos on vanhin tai nuorin pojista ja isä kuollut. Keskimmäiset ovat ruodussa pitkään, jopa parikin vuotta.

Ortodoksinen kirkko säilytti kreikkalaisen kulttuurin ja kielen yli ottomaanien eli turkkilaisten valloitusajan.

Hautaamisen on tapahduttava vuorokauden kuluessa kesällä ja talvella kahden.

Ruumiinvalvojaisissa perhe juo arkun äärellä kahvia ja konjakkia koko yön vainajaa muistellen.

Muistoseremonia on kolmen päivän päästä ja toinen viikon päästä ja kolmas 40 päivän päästä. Samoin puolen vuoden ja vuoden päästä jne. Jokaisesta julkaistaan lehti-ilmoitus.

Kreikkalainen keskipalkka on n 800 euroa, mutta verot riippuvat tuloista ja lasten määrästä.

Lapseton sairaanhoitaja maksaa 1500 euron tulostaan 500 euron veron.

Uusia veroja eli, makeis-, olut-. tupakka-, alkoholi- ym , määrättiin ja esim uima-allasveroilmoituksia tuli vain muutama. Joku oli kuitenkin laskenut Google Mapsista että Kreetalla on yli 2000 allasta. Laskijalle ei oltu vihaisia vaan amerikkalaisille, jotka ovat tehneet ohjelman.

Kansaneläke on n 600 euroa, mutta suku pitää vanhoistaan huolta.

Kävimme Samarian rotkon alkupisteessä. 16 km rotko oli vielä lumen takia kiinni. Paikallinen vartija kulkee sen avojaloin joka aamu. Päivittäin sesonkina rotkon kulkee n 3000 turistia.

Nimi tulee Santa Mariasta. Kreetalaisen tarun mukaan Zeuksen isä Kronos etsi vallanhimossa salattua poikansa tappaaksen tämän ja huiski kirveellä maan rotkoiseksi.

Kreeetalaiset elävät pitkään. Naiset 94 vuotiaiksi ja miehet 89 vuotiaiksi. Syynä on oliiviöljy ja kasvikset sekä kalan syönti. Naudanlihaa saarella ei ole ja lammaskin on juhlaruokaa.

Saimme sitä rotkon läheisessä taverna Elenikossa vuoristoravintolassa. Alkuruokana leipää öljyn kanssa, salaatti ja padassa haudutettua perunaa ja lammasta. Jälkiruokana appelsiini ja rakia.

Kävimme kävellen kansallissankari Chatmikailsin talolla. Hän oli vapaussodan sankareita, joka pakeni lopulta Pietariin ja meni naimisiin prinsessan kanssa. Palasi vanhana Kreetalle ja rakensi talon laaksoon, josta pystyi tarkkailemaan jos turkkilaiset yrittävät taas vangita hänet.

Hän oli uuden senaatin jäsen ja rakensi viereen pienen kappelin Pantelemokselle.

Tämä oli roomalaisajan pyhymys joka paransi sairaita. Keisari määräsi poltettavaksi ja kun Jeesus pelasti hänet liekeistä, määräsi heitettäväksi sulaan lyijyyn.

Keisari luopui lopulta mestausyrityksistä, mutta pyhimys kyllästyi vainoon ja otti Jeesuksen luvalla itseltään hengen. Veren sijasta hänestä valui maitoa. Kappeli oli varsin pieni, mutta vankka.

Perjantaina kävimme Haniassa taksilla 12 €.

Kävimme ostamassa nahkatuotteita basaarissa ja juomassa irlantilaista kahvia vanhan sataman rantaravintolassa.

Olimme oluella rannalla.

Kävimme merimuseossa. Kreikalla oli ollut paljon fregatteja ja hävittäjiä, mutta ilmeni että suurin osa oli amerikkalaisten lahjoittamia.

Söimme rannalla mm sovlakia ja salaattia. Aurinko paistoi kuumasti ja näkymät rantakadulla olivat kauniit.

Illan olimme parvekkeella paahtavassa auringossa, nautimme Kreetan antimia ja keskustelimme hallinnon kehittämisestä.

Lähtöpäivä oli kaunis ja Soudan lahti kimmelsi auringossa.

Seutulassa oli vappuilma eli satoi ja kahdeksalta illalla olin bussilla kotona.

Edelliskerrasta Kreetalla onkin jo aikaa. Silloin oli sikäli taitekohta että valmistettiin ensimmäiset digikuvat, joita ilman tällaisia muistoja ei pysty tallentamaan.

Seuraavana vappupäivänä juhlin työn juhlaa tasokkaammin eli kävin huoltoasemalla sekä asentamassa pellolleni kuivatuspumpun ja katkoin Torrolla rekkakuormallisen tuulenkaatamia isoja petäjiä.

Vappuna , selkä kipeänä, kaksi moottorisahaa heikossa kunnossa, vuonna 2011.