Nellim 18-22.6.2016

Finnairilla oli talvella tarjousviikko ja ostin lennot Ivaloon ja takaisin 67 eurolla. Panu halusi mukaan ja ostin toisetkin liput.

Lähdimme aamulla kahdeksalta ja olimme ennen kymmentä Vantaalla. Lentoparkki oli täynnä ja piti viedä auto valtion  Finavian kolmoshalliin. 61 euroa...

Kone oli täynnä Leville matkaavia kiinalaisia ja Panu pääsi opettelemaan kiinaa. Olin päästä espanjalaisten viereen, mutta vaihdoin heidän kanssaan paikkaa ja pääsin Leville menevien helsinkiläisnaisten viereen..

Vuokrasin Herziltä  Fiestan ja Pikku-Hoppa osoittautui erämaassa käteväksi kokonsa ansiosta.

16000 km mittarissa ja 800 enemmän kun palautin kuraisena.

Paljon Mondeota parempi ajaa eikä viipotellut kovassakaan vauhdissa. Nellimin vaarat olivat tietysti liian korkeita ja vaihteita piti käyttää kakkosesta alkaen ylämäissä.

Kävimme syömässä ST1 seisovassa pöydässä, mutta asiakkaita oli hieman liikaa ja bratwurstit häipyivät nopsaan. Paneerattua kalaa ja kaalikääryleitä. Ivalon suosituin ruokapaikka.

Kävin näyttämässä silmääni sairaalan lääkärille kun siihen oli osunut oksa ja silmä oli hurjan näköinen.

Mittasi silmänpaineet ja värjäsi silmämunan ja tutki lampulla naarmut. Hyvä lääkäri. Antoivat voiteen mukaan, joka pienentää tulehdusta.

Nellimissä oli helle ja pumppasimme saunaan vettä ja teimme makkaratulet saunan lämpiämistä odotellessa.

Saunoimme pitkään ja nukuimme hyvin kun yöllä alkoi sataa ja ropina nukutti mukavasti.

Sunnuntaina polut olivat veden vallassa ja Panu teki siltaa.

Lähdimme iltapäivällä Saariselälle ja ajelimme katsomassa uusia hotelleja ja rinteitä.

Kävimme kylpylässä uimassa (34 € kahdelta) Pukuhuoneet oli nyt erotettu erikseen miehille ja naisille joten erikoisia vaihtokoppeja ei tarvittu ja tila oli lisääntynyt. Uutuutena oli perhesauna ja infrapunasauna entisen höyrysaunan tilalla.

Muuten kylpylässä ei ollut muutoksia. Kolmas hierova suihku oli rikki kuten jo vuosikymmenen....

Ahonen soitti ja kertoi olevansa Hotelli Ivalossa. Oli käynyt Kaamasessa ja oli jo menossa Näätämöön kunnes kauppias soitti että tie on sortunut sateen takia Sevettijärven jälkeen já olisi ollut kierrettävä Norjan Neidenin  kautta.

Kävimme yhdessä pub.fi:issa iillallisella. Söin katkarapupastaa n 12 €. Kari hampurilaisen ja Panu pitsan.

Panu ajoi Nellimiin. Tie oli pelkkää keltaista  liejua ja auto  liirrossa neulansilmämutkissa.

Maanantaina luvattiin kolme tuntia poutaa illaksi ja lähdimme Hammastunturin erämaahan.

Tie päättyi 28 kilometrin jälkeen Pasaslompololle ja kävimme katsomassa rantaa.

Nimi tulee siitä että järvi on vähän pienempi kuin viereinen Pasasjärvi.

Kiipesimme Lompolapäille ja olimme ylhäällä juuri kun  alkoi satamaan.

Kuvailimme sateenkaaria puolisen tuntia. 60 km erämaassa ajettuamme olimme taas Ivalossa ja 40 km kuluttua Nellimissä.

Tässä kuva itään.

Tiistaina luvattiin poutaa ja lähdimme Muotkatuntureille.

Yritimme Inarin Papanassa syödä, mutta kun tarjoilijatyttö ei meitä noteerannut niin lähdimme pois ja menimme Hotelli Inariin, jossa on parempi palvelu ja kokki. Kaksi euroa kalliimpi ateria.

Hotelli oli juuri vaihtanut taas omistajaa ja uusi omistaja Tapani Lappalainen istui seuraavassa pöydässä avainnippu kaulassa. Näkymä Inarille on hyvä ja sali varmaankin Lapin tyylikkäimpiä.

Ajelimme kohti Karigasnimeä tarkoituksella kiivetä Kaksavarrille Kaamasmukan kohdalta.

Sade kuitenkin esti aikeen ja kiipesimme sen sijaan Ailigakselle kun tietä pääsee paljakan reunaan saakka.

Huipulle menee polku mutta nousimme kivettömämpää reittiä hieman edempää. Palasimme rakan kautta tulevaa polkua pitkin. Ylhäällä on se linkkiasema, jonka takia Ailigaksen erottaa kaikkialla Muotkatunturien ja Paistunturien alueella.

Kävimme Kalastajan Majatalossa kahvilla ja henkilökunta oli taas reipasta. Suosittelen.

Pitkä tie oli hiljainen ja otimme Inarissa kyytiin sateessa marssivan liftarin, Poika oli tullut kaverin kanssa Lappiin liftaten, mutta huomannut pääsevänsä yksin paremmin kyytiin. Sade oli saanut Inarissa kääntämään saappaat etelään. Kertoi olleensa Rahajärven rannassa edellisyön teltassa.

Saunoimme pitkään ja aamulla lämpötila oli liki helteinen 24 astetta.

Siivoilimme ja lähdimme iltakoneelle. Kittilän välilasku oli hidas ja olimme Vantaalla autolla vasta yhdeksän jälkeen ja kotona yhdeltätoista.