Nauvo 27-29.7.2012

Luvattiin ensimmäistä hellettä ja lähdimme Tommin kanssa käymään Nauvossa.

Ilma alkoi lämmitä kun hain Tommin Yliopistonkadulta ja Aninkaisten mäessä oli tuhahduttavan kuuma. Pääsimme lautalle suoraan ja Nauvon kirkonkylässä tankkasin kanisteriin 98-bensiiniä.

Saimme Sallalta verkonmerkin lainaan ja ostimme sämpylöitä ja vihanneksia aamiaiseksi.

Pumppasin Sujun uppopumpulla tyhjäksi sadevedestä. Kesä oli ollut Nauvossakin kovin sateinen ja trailerilla olevassa Trimaranisakin oli vettä paljon pohjalla. Ainakaan pohja ei vuoda.

Soudin kilometrin saaren ohi ja laskimme yhden verkon helteessä karikolle, josta saimme viime kesänä kolmekiloisen hauen.

Kahdeksalta kävimme saunomassa pienemmässä saunassa kun omassa ei ollut kiuas paikallaan.

Meri oli lämmin ja kävimme kuusi kertaa uimassa.

Illalla polttelimme nuotiota rannalla ja paistoimme makkaraa.

Nukuin Crusaderissa hyvin vaikka kattoluukku oli auki helteen takia.

Meriaamiaisen jälkeen kävimme nostamassa verkon, mutta kaloja ei ollut. Kala ei helteellä liiku.

Kävimme päivällä Sallan ravintolassa syömässä metsästäjänleikkeet ja juomassa oluet.

Tasokkaan paikan tapaan omistaja istui hetken seuranamme ja tarjosi kahvit ja konjakit talon laskuun.

Tiivistelin veneen koneen kiinnitysreikiä ja siivoilin etukantta. Tommi vaihtoi Sujuun uuden hankaimen. Pikkukoneessa oli käyntivikaa ja ilmeni että kaasuvaijeri oli viallinen. Ohitimme kytkennän katkaisemalla koko vaijerin.

Illalla kävimme taas saunomassa auringonlaskussa pienessä rantasaunassa ja paistoimme nuotiolla loimulohta halstareilla.

Yöllä pimeni ja ulkosaariston yli näkyi ilmeisesti Viron saaristossa  riéhuva ukkosmyrsky, joka läheni koko ajan.

Lopulta keskiyöllä koko ulkomeri välähteli salamien valossa vaikka jyrinää ei kuulunut pitkän matkan takia. Yritin kuvata ihmeellistä luonnonilmiötä, mutten onnistunut.

Sateen alkaminen ajoi meidät nukkumaan.

Aamulla oli taas autereista ja nautimme vihanneksia, tuoretta leipää ja marinoituja rapuja rannalla.

Kunnostimme saunan valmiiksi ja siivoilimme paikkoja. Iltapäivällä kävimme taas syömässä ravintolassa kanasalaatin ja pannupihvin.

Merellä viileni alkaen pilvistyä ja illalla ajelimme rauhassa suoraan lautalle. Mantereen puolella koilliseen edellä kulkeva helle alkoi vaivata ja lämpötila nousi asteen aina kymmenellä kilometrillä. Liedossa oli jo 28 astetta. Illalla pääsin uimaan Ruostejärveen, jossa vesi oli lämminnyt olennaisesti viikonlopun helteen takia.