Lappi 8-17.7.2016

Puoliso halusi Lappiin ajaen kun ei ollut 2007 jälkeen ajanut ja oli matka unohtunut.

Siirsimme lähtöä useasti ja vasta perjantaina päästiin matkaan. Otin mukaan kaksi ¨maastopyörää auton koukkuun kun täällä niille on vähemmän käyttöä. Oli alkamassa isot sateet ja päätin käyttää sadepäivät Suomen halki autolla ajamiseen.

Kiersimme Vaajakosken ja Lievestuoreen kautta Suonenjoelle, jossa kävimme syömässä mansikkakarnevaaleilla mansikoita.

Kuopion torilla syötiin ja juotiin pitkään sekä käytiin kävelyllä helteessä.

Iisalmessa majoituttiin Seurahuoneelle ja kierreltiin yöllä kapakoita kun sade alkoi.

Seurahuoneen aamiainen oli hyvä.  Huoneet kyllä olivat jo kuluneet vanhassa hotellissa ja yö tuskaisen kuuma.

Ajoimme aamulla sateessa Puolangalle ja kävimme keskustassa kahvilla. Pitkiä asumattomia selkosia. Taivalkoskella kävimme syömässä ja kuvailimme keskustaa.

Tie erämaan halki Posiolle oli hyvä ja kiertelimme tovin keskustassa ja jatkoimme Maaninkavaaraan ja viitostielle. Posion pohjoispuolella oli paljon vauraan näköisiä kyliä ja kauniita maisemia. Ennen keskustaa kaunein paikka oli Livojärven ylittävä pitkä kannas.

Kävimme kahvilla Suomulla Tonkopurolla paikassa, jossa yövyimme 1986 viimeksi silloin ensimmäisellä Lapin matkallamme retkeilymajassa.

Ahosen mukaan Puolangan kautta kulkevaa reittiä kutsutaan Kiimatieksi.

Kävimme Pyhätunturin rinteellä sekä Luostolla, mutta kahvipaikat olivat seitsemältä jo kiinni.

Yllä Pelkosenniemen Pyhätunturi Pelkosennimen suunnasta.

Kunta on saanut nimensä Lumijoelta tulleesta Paavali Pelkosesta, joka rakensi 1681erämaahan uudistilan Kitisen rantaan niemeen ja poikien kasvettua jatkoi itse Tanhuaan. Pelkonen oli Sodankylän erämaiden ensimmäinen uudisraivaaja, jonka lappalaiset haastoivat Vuotson kotakäräjille luvattomasta alueelle tulosta ja tuomittiin siitä kahdesti sakkoihin.

Sodankylän Lidlissä oli kahvila ja saimme tuoretta ruokaa erämaahan. Kurkkua, tomaatteja ym. Ivalossa kaupat jo sulkivat ja jatkoimme Petsamontietä saunallemme

Avensis oli  paras Nellimintien syheröissä ajamani kun otetaan huomioon kaikki vuokrafordit, nissanit, Yarikset, RAV, Camry, Golf, BMW, Skodat, Smart ym joille osalle tien mutkat, kuopat, rajut nousut ja laskut olivat kovin hankalia.

Sunnuntaina asensin rantaan sähköt agregaatilta ja veden pumppaaminen järvestä helpottui.

Tarvitsee enää kiskaista aggregaatti käymään niin venäläinen uppopumppu alkaa lykätä vettä järvestä  rinnettä ylös.

Nellimin tie oli kuorruttanut koukussa olleet maastopyörät paksulla savella ja pyörätkään eivät tahtoneet pyöriä ja jarruja piti kaivaa harjalla esiin.

Kaivoin trailerin hiekkakasan alta ja asentelin siihen uusia valoja. Ei kyllä onnistunut ja autosta paloi sulake. Johtosarja oli ollut vuosia sateessa.

Laskimme siikaverkot ilta-auringon punatessa järven rantoja. Tuuli vei laskiessa puoli kilometriä länteen aiotusta paikasta.

Maanantaina verkoissa oli kolme siikaa ja kolme ahventa, jotka savustin kaikki kerralla nuotiolla.

Kävimme Ivalossa ostamassa Vaskoolista ruokaa ja Ritvan valinnasta kompostikuoriketta.

Sitä on kyllä jänkä täynnään, muttei kuivaa.

Illalla kävimme Kontosjärventien ensimmäisellä uudella pistotiellä hakemassa polttopuita. Kiehisestä voi ostaa Metsähallituksen hakkuutähteitä 12 eurolla kuutiometri itse poimien.

Hakkuutähteet ovat yleensä koneen alle liejuun tallaantuneita propsinpätkiä.

Tiistaina hain Timon, Tuomon ja Riston lentokentältä ja vein Saariselälle Panimon kelomökille.

Kävimme syömässä Siulan kotiruokalassa ja Kuukkelissa ostoksilla.

Kävimme aamulla pyörillä katsomassa Inarin rannassa olevaa venettämme ja söimme lakkoja viereisellä jängällä. Matkaa on vain kolmisensataa metriä, mutta kävellen se tuntuu olennaiselta.

Illalla saunoimme pitkään ja kävimme uimassa.

Keskiviikkona lähdimme porukan mukana Lemmenjoelle kun Timo oli varannut meille charterveneen Ravadaskönkäälle.

Kävimme matkalla katsomassa Juntinojan liittymää ja poroteurastamon aitaa Menesjohkan kohdalla.

Veikko Romppainen kyyditsi meidät Nuoliveneellä jokea pitkin putouksille. Perässä ammattilaisella oli 40-hevosvoimainen Yamaha. Matkalla oli ponttoonilaitureita nivapaikoissa. Matalan veden aikana kyydittävät kävelevät matalat virtapaikat.

Kiipeilimme kóskien reunamia ja kuvailimme putouksia syvällä rotkossa alapuolellamme.

Paikalle tuli turkulainen nuoripari, joka pääsi veneellä takaisin Njurgalahteen.

Palatessa kävin kuvaamassa Solojärven rantaa.

Ivalossa kävimme syömässä pubissa pitsaa, hampurilaisia ja kanapastaa oluella. Timo maksoi koko päivän kulut ja vein heidät Saariselälle (60 km) samalla aikaa kun Irja osti Vaskoolista sadetakin.

Matkalla Lemmenjoelta oli alkanut sataa ja sadevaatteet olivat unohtuneet kotiin.

Nellimissä erämaassa saunoimme pitkään aamuyöhön.

Torstaina lähdimme aamulla  Kontosjärvelle maastopyörät kärryillä. Kampaselän pistolla ilmeni että tien rynkytyksessä Tunturista oli irronnut etuakseli, joka löytyi kärryiltä, mutta mutteria ei.

Kärryn valojen jäänteistä taittelin prikan ja sopivan mutterin. jota tiivistin liimaputkilon sulkijalla ja niin päästiin matkaan Kampaselälle. Viritys kesti kymmenen kilometrin kivikot, joihin matalalla autolla ei olisi ollut asiaa. Kävin perillä kerran RAVilla, mutta senkin pohjamuoveja piti korjailla matkan jälkeen.

Ristijärvien kohdalla kävelimme alas järvenrantaan ja söimme kaunilla paikalla eväitämme.

Ylitimme laskujoen luusuasta ja kiipesimme viereisen Santapään pohjoislaelle.

Kiipeäminen vei yli tunnin kun välillä oli jyrkkiä rinteitä.

Ylhäältä näkyi  Ahvenjärven autiotupana nyt oleva pieni entinen rajavartiotupa, jossa kävimme Panun kanssa vuosia sitten. Syrjäinen paikka kun mitään retkeilyaluetta ei ole lähelläkään.

Silloin oli maasturi mukana ja päästiin ilman maastopyöriä.

Autiotupa on alakuvassa näkyvän järven takakulmassa ja seuraavat vaarat sen takana Venäjää.

Venäjän raja on viereisen Seitapään takana ja idän tunturit olivat kaikki Venäjän puolella.

Söimme eväitä alarinteen tuulensuojassa. Kaunis paikka josta ei ollut kiire minnekään minkään paremman takia.

Palailimme Ristijärville ja söimme taas loput eväät rannalla aurinkoa ottaen. Nukahdin välillä kun sääskiäkään ei ollut ja ilma oli ihana. Viikkohan oli muuten kovin sateinen Suomessa. Garminilla löysimme takaisin pyörille ja tunnin päästä olimme autolla Kontosjärventiellä.

Matkalla poimimme kyytiin hakkuujätteitä ja köytimme pyörät kuorman päälle. Perillä oli pakko mennä heti uimaan ja pesemään hikeä. Kärryt alkavat olla jo heikossa kunnossa kun pohjalevyt ovat lahonneet sateissa.

Laskimme verkot taas ilta-auringossa. Purin puukuorman ja haloin terassin alla olleita  keloja kun seuraavana yönä sataisi ja puut piti saada kuivina suojaan. Paistoin nuotiolla makkaraa ja nautin erämaan valoisasta yöstä. Saunaan ehdin vasta aamuyöllä.

Perjantaina satoi aamulla ja rakentelimme kesäkeittiöön hyllyjä ja tiivistelimme puusuojaa.

Verkoissa oli kaksi siikaa ja kolme ahventa

Laskimme illalla verkot ja saimme aamulla kaksi siikaa eli sopivan lounaan.

Lauantai alkoi myös tihkuisena ja varasin Rovaniemeltä vuoden hotellista Citystä 77 euron huoneen illaksi. Pakkailimme ja ajoin Ivaloon ja Irja Sodankylään, jossa tankkasimme.

Rovaniemellä oli Lapin Kullan Kimallus- katufestivaali irkkujuoma-teemalla kävelykadulla.

Kahtena päivänä soitti kumpanakin kuutisen paikallista tasokasta bändiä. Istuskelimme kolmella eri terassilla musiikkia kuunnellen ja ihmisiä katsellen.

Hotellihuone oli saapuessa kuuma, mutta kun irroitti minibaarin ja laittoi pöytätuulettimen tyhjentämään ilmaa kohti tuuletusikkunaa pystyi aamuyöllä palatessa  jo nukkumaan hyvin.

Kemissä kävimme sisäsatamassa kahvilla ennen rankkasadetta. Kemi on komea kaupunki leveine katuineen.

Oulussa sade lakkasi ja ajoimme Oulaisiin, jossa kävimme syömässä hyvässä huoltamoravintolassa.

Kuvailin Pyhäjoen koskia keskustassa. Pohjanmaan kautta ajettiin Oulaisista Ylivieskaan, Sieviin, Toholammille ja sieltä Kauhavan kautta Lapualle ja Seinäjoelle.

Kauhavalla kävimme torilla kahvilla ja Lapualla jäätelollä ja tankkaamassa.

Alla lakeutta Jalasjärveltä.

Parkanossa kävimme kahvilla ja jatkoimme kolmostien ruuhkassa Tampereelle ja Humppilan kautta kotiin. Kilometrejä kertyi 3200 mittariin ja bensiiniä kului 200 litraa eli kolmellasadalla eurolla.

Yöpymisiin meni kaksisataa eli lentäen pääsee Ivaloon normaalisti samalla hinnalla ja kolme päivää nopeammin. Tosin auton parkkeeraus Vantaalla maksaa yhden hotelliyön verran lisää.