Pariisi marraskuussa 2012

Kävimme Paulan kanssa Pariisissa Norwegianin halpalennolla. Kone lähti 26.11.2012 klo 9.00 Vantaalta ja oli 11.00 Pariisissa Orlyn SUD kentällä. 370 euroa kahdelta.

Kentältä lähtee shuttlejuna RER B radalle Anthonyn asemalle, josta päärataa ajoimme St Michelen aukiolle. Hotelli Mont Blanc oli Rue de Huchettella Latinalaiskorttelin keskellä. Pikkuravintoloita oli kymmeniä vierekkäin ja kadut elämää täynnään.

Samalla kadulla talossa no 11 asui kerran nuori korsikalainen nimeltä Bonaparte.

Lähdimme shoppaamaan lähialueelle ja kiertelimme latinalaiskorttelia. Kävimme syömässä kreikkalaispaikassa.

Yllä Saint Michellen aukion suihkulähde

Yllä Ilen saaren päädyn entinen vankilalinnoitus Concergerie kuvattuna Pont au Changelta

Tässä näkymä Seinelle samalta sillalta. Oikean rannan rakennus on Chatelet-teatteri.

Pont Neufin takana Louvre-hotelli

Tässä teatterin kulmaa Chatelet-aukiolle mentäessä.

Yritimme välillä mennä Saint Chapellen kappeliin, mutta juuri eteemme tunkenut iso amerikkalaiseläkeläisseurue muutti suunnitelmiamme. Yllä kuitenkin oikeuspalatsin fasaadi. Oikeustalo on kappelin ympärillä.

Näkymä hotellin ikkunasta pikkukadulle  kohti Pyhän Mikaelin aukiota. Seuraava katu on Seinen rantakatu ja toisella puolen jokea on Notre Dame. Tällä kadulla Notre Damen puoleisessa päässä numerossa 10 asui aikanaan nuori Napoleon Bonaparte.

Chatelet-aukiota

Rivolin joku kulma

Kävelimme Rue Saint Denniselle ja join terassilla kahvit Paulan shoppaillessa Hallesin ympäristössä.

Pyhä Dennis toi silloiseen Lutenian roomalaiskylään kristinuskon vuonna 250 ja tavan mukaan menetti lopulta henkensä Montemartella. Tuolloin keltit palvoivat Jupiteria Notre Damen kohdalla olleessa temppelissä. Mielenkiintoinen katu jonka olen kävellyt muutaman kerran päästä päähän.

Dennisellä oli paljon elintarvikeliikkeitä, vihanneksia ym. Latinalaiskorttelissa ei ollut kuin ravintoloita.

Rue Etienne Marcel

,Paula halusi shoppaamaan arabien alueelle Montemartelle ja ajoimme metrolla Tatin liikeeseen,

josta palasimme vasta yöllä.

Veimme ostokset  hotellille ja kävimme klo 17.45 alkaneessa Notre Damen messussa.

Vaikuttava kokemus. Pääuruilla soittaa kolme urkuria, urkuprofessorit

Jean-Pierre Leguay,Olivier Latry, Philippe Lefebvre,

organiste titulaire du grand-orgue, joita voi kuunnella mm Spotifyllä

Tässä  pääalttarin valot on jo sammutettu ja viimeiset poistuvat kirkosta.

Kävelimme Seinen yli kaupungintalolle. Hotel de Ville.

Kävimme syömässä latinalaiskorttelissa.  Alkupaloiksi sammakon reisiä, Plate de Chacuterie, pääruokana Cigot de Agneu (lampaanpotka) jälkiruokana Creme Brule ja Tiramisu.

Juomana puolikas Rhonen viiniä.

Kävimme vielä yömyssyillä Rue klo 22.00 Taverna de Clunyssä Rue de la Harpella. Hintataso oli korkeahko 18 €.

Rakkauden kaupunki herätti aamuyöllä muutaman kerran ranskalaisten uikutukseen.

Kävin hotelliaamiaisella. Petit Dejouner maksoi kympin ja oli keskitasoa. Kahvia oli riittävästi ja hotelli muutenkin ihan hyvä. Kylpyhuone ja ikkunat oli uusittu, mutta seinät ja lattia parikymmentä vuotta vanhat ja huone pienehkö. Sijainti oli liiankin hyvä kun kaikkialle muualle lähtiessä joutui syrjemmälle.

Aamulla ajelimme Paris Visitellä bussilla Seinen rantaa itään ohi Austerlizin  aseman Bercyn stadionin kongressikeskuksen ym kunnes bussi jätti eläinlääketieteellisen  päätepysäkille reippaasti karttojen ulkopuolelle. Alla Gare de Lyonin uutta osaa.

271120126648.jpgPalasimme metrolla takaisin ja menimme Invalidesiin katsomaan mm Napoleonin hautaa.

Liput Musee de Armee 129 Rue Crenelle yhteensä 18 €.

Tässä kuva kirkon sisältä. Ranskan valtion arvokkaimpia paikkoja.

Napolenin lisäksi kirkossa ovat omiin osastoihinsa haudattuina sen suunnittelija, Napolenin kaksi veljeä ja poika, linnoituksia suunnitelleen  amiraali Vaubainin sydän, I maailmansodan liittoutuneiden päällikkö marsalkka Ferdinand Foch, Ludvig XIV ajan marsalkka,Vicomten varakreivi Henri de la Tour Auvergne sekä Algeriassa taistellut  marsalkka, sotaministeri  Lyautey.

Muita marsalkkoja on haudattu ilman isompia muistomerkkejä.

Tässä alla sotamuseosta ensimmäinen Gatling-konekivääri. Väittivät ranskalaiseksi keksinnöksi.

Katselimme maailmansotia käsittelevän osuuden nopeasti lävitse. Kävimme syömässä alueen ravintolassa mm lämpimän juustoleivän.  Cafeteria de Musee Armee 6 Bd des Invalides 25 €.

Kirkolla oli iso sotilastapahtuma meneillään, mutta kuten armeijassa yleensä - odoteltiin.

.Ajoimme bussilla Eiffel-tornille, mutta menimme vahingossa ohi RER-aseman.

Tuli kuitenkin sen takia kuvattua taas tornin jalkoja. Tästä etäisyydeltä sitä ei saa kokonaan kuvaan.

Kävelimme seuraavalle RER C asemalle Ponte Almalle ( jonka alla prinsessa Diana kuoli) ja haimme junalla museoliput hotellilta. Ajoimme samalla junalla Orseyn museolle. Olin ostanut liput ennakkoon netistä kun sillä pääsi normaalisti pitkähkön jonon ohi C ovesta. Liput sai 16.30 jälkeiselle ajalle huokealla, mutta toisaalta aika sulkemiseen olikin lyhyt.

Museo sisältää 1800 luvun lopun ja 1900 alun impressionismia.  Iso kaarihalli on entinen juna-asema ja mielenkiintoisimmat työt aivan katonrajassa viimeisimmässä salissa viidennessä tasossa.

Kuvata ei saanut. kts http://www.musee-orsay.fr/en/home.html

Museossa on mm Claude Monet¨n "Auringonnousu,Lumpeita,Edouard Manetín  Aamiainen ruohikolla, Renoirin maisemia ym,, nyt ohjelma sotkee...

Kävelimme illalla pitkään keskustassa. Ohessa hotellin katu Rue de Huchette.

Kävimme uudelleen Denniksellä katsomassa mm sen riemukaarta. Ruokakauppoja oli runsaasti. Boulangerie-Patisserie ym.

Rue Severinin vieressä oli kalaravintola, jonka edessä kokit avasivat ostereita tarjottimelle urakalla ison hummeri ja taskurapuröykkiön keskellä. Tehokas mainos, mutta hintoja ei menussa ollut eli varsin kallis paikka.

Palatessa oli kadunkulman talo joulukoristeltu sillä välin.

Tässä taas latinalaiskorttelia. Livre on kirja.

Kävimme syömässä illalla mm Fondueta 18 € ja Raclettea 17 €. Ruokajuomana puolikas Bordeauxia  13 €.

La Grange St Michel 11 Rue Severin yht 52 €

Ei ollut yhtä hyvää kuin edellisillan päivällinen, mutta nälkä lähti. Viisi perunaa.

Aamulla yhdeksältä RER B junalla Anthonyn asemalle, josta ORLYVAL shuttlejunalla Orlyn kentälle.

Vanha kenttä on paljon uutta parempi matkustajalle eli sitä on ilmeisesti saneerattu Roissyn valmistumisen jälkeen. Uudella kentällä kun on palveluja niukalti ja tilaakin heikosti.

Esimerkiksi käymälä oli uusittu huippumoderniksi ja terminaalit hyvin sijoitettu lähietäisyydelle kaupoista.

Kone oli hieman myöhässä, mutta terminaalissa viihtyi hyvin. Söimme aamiaista mm juustopiirasta.

Ohessa kuva ylhäältä.

Kone lähti 11.50. Turvatarkastuksissa meni kolmisen varttia ja matka kentälle vei keskustasta vajaan tunnin kun shuttlejuna odotteli täyttymistään.

Tässä kuva moottorista.

Olimme neljältä iltapäivällä Vantaalla jossa oli kova tuuli ja maassa lunta. Lämpötilaeroa 19 astetta Pariisiin. Auton paikoitus P3:ssa maksoi 57 euroa eli Pariisin halvan hotellin verran.

Olisi kannattanut jättää lentoparkkiin, mutta pelkäsin lumimyrskyä.