Nauvo 2013

Kävimme kesäloman aluksi 18-20.6.2013 Nauvossa. Tiistaiksi oli luvattu hyvää säätä ja lähdimme jo aamulla liikkeelle. Etsimme Hurrikaanista uutta sammutinta veneeseen kun edellisen ostosta on jo vuosia.

Olivat loppuunmyytyjä. Liedon Tarjoustalossakaan ei ollut. Ostin Liedon Lidlistä muutaman tuoreen sämpylän evääksi. Kaarinan Honkkarista saimme sammuttimen. Nauvon kirkolla kävimme ostamassa bensiiniä veneeseen ja juotavaa.

Falco-lautalla ei ollut jonoa ja kaikki olisivat mahtuneet mukaan ellei etumainen jakeluautomies olisi jättänyt eteensä tyhjiä paikkoja. Joku nainen kävi kuskille sanomassa, mutta kun tämä lopulta sai autonsa käyntiin lähti lautta jo liikkeelle.

Uusi terassi oli roskan peitossa ja nurmikko pitkää. Aloitimme nurmikon leikkuulla ja siivoilimme paikkoja. Jo merelle saavuttua oli helle loppunut ja illalla alkoi jo sataa.

Viereisellä leirintäalueella oli paljon pyöräilijöitä telttoineen, jotka kuitenkin kaikki jatkoivat aamulla matkaansa.

Yöllä kirkastui jälleen ja aamu oli kaunis. Nautimme meriaamiaista terassilla. Sämpylöitä kahvilla.

Riisuin Trimaranin talvipeitteistään ja asennettuani akut koetin saada koneen käynnistymään. Irroittelin tulpat ja tyhjensin sakkakupin ja puhdistelin ilmansuodattimia.

Ilmeisesti vanha bensiini ei käynnistynyt ja vasta kun uutta pääsi kolmoiskaasuttimiin alkoi kone käydä. Operaatio kesti ainakin tunnin.

Keittelimme perunoita ja grillasimme peuranselyksiä. Iltapäivällä sain veneen veteen ja lopulta vesipumppukin alkoi toimia ja vedenpaine nousi lähes kiloon.

Merivartiosto harjoitteli raskaalla helikopterilla ja partioveneellä ilmapelastusta Korppoon rannassa edestakaisin ajaen. Melkoinen meteli.

Ajoimme Nauvon länsirantaa etelään ja eteläisen Måsfjärdenin-salmen kohdalta lounaaseen ja Rumarnin ohi Korppooströmiin. Kävimme luontokeskuksessa kahvila ja tankkasin tankin täyteen uutta bensiiniä kun vanha oli heikkolaatuista. Tankille oli tullut korttiautomaatti ja kakkosmittari meni putkia pitkin alas laiturille venetankkauspisteeseen.

Aurinko paistoi kuumasti luontokeskuksen terassille.

Ajelimme nopeusrajoituksen puitteissa salmea takaisin Rumarnin ohi josta alkaen saa ajaa vapaasti.

Merellä pysäytin koneen välillä ja otimme aurinkoa kun siellä ei ollut puita varjostamassa.

Nostin veneen rannalle ja laitoin ajokuomun kiinni ja siivoilin etukantta.

Illalla grillasimme viimeiset peurapihvit ja otimme aurinkoa varastoon kun seuraavaksi päiväksi luvattiin jo sadetta.

Yöllä heräsin ankaran sateen ropinaan ja vettä tuli aamukymmneen saakka.

Meriaamiainen oli nautittava sisätiloissa.

Rasvasin trailerin rummut sateessa ja  keräilin tavaroita kasaan.

Pakkailimme ja ajelimme takaisin Turun kautta. Sternalla ei ollut ruuhkaa ja pääsimme suoraan lautalle

Kävimme Skanssissa ihmettelemässä ostoskeskuksen autiutta. Peltolakeudella ei vielä satanut, mutta ilma oli hiljalleen kostumassa ja muuttumassa oikeaksi juhannussääksi.