Puukkokaupoilla Pohjoisessa 4-11.7.2014

Lähdin kaupparyssä Ahosen matkaan Lapin selkosille. Bussilla perjantai-iltana Vantaalle ja helteessä Flyben ATR-72-500 potkuriturbiinikoneella Kemiin.

Ulkokrunnia Perämerellä.

Huvivenesatamaa

Lumilinna rakennetaan vasemman reunan sataman tullimakasiinien kohdalle rantaan. Peruskoulu ja kirkko alalaidassa. Välissä kirkkopuistonkatu.

Tori.

Kemissäkin oli lämmintä ja istuskelimme pitkään terassilla.

Lauantai-aamulla pakattiin auto aikaisin kauppatavaraa täyteen ja ajettiin pikkuteitä Karungin kautta Ylitornioon Ruotsin puolelle ja matkalla haettiin seppä Topi Jaaraselta muutama damaskiterä Ruotsissa viimesteltäväksi huippupuukoiksi. Alla sepän paja erämaassa.

Väylänvartta Pajalan markkinoille. Mäenkielisten ydinaluetta. Alla Väylän ylitys Ruotsiin.

Lohi oli nousussa ja jokeen nousi lohi joka yhdeksäs sekunti.

Opin mm että sivakkasemesteri om suomeksi hiihtoloma. Ostettiin markkinoilla Mikalta sata kuksaa pääosin kakkoskuppia ja muutama luukahvakuppi. Kari osti halvan vavan joka kesti heitellä puoli tuntia.

Pajalassa ei ehditty Vittulanjänkää ihmettelemään vaan oikaistiin Tornionjoen yli kairaan ja Muonionjoen yli Suomen Kolariin ja siitä Ylläksen ohi Leville.

Levillä kaikki ruokapaikat olivat kiinni ja ostettiin vain hampurilainen Sirkan kaupan kylmäaltaasta pahimpaan nälkään.

Konjakkipullo reppuun ja  Pokan soratien kautta Inariin.  Ajelin lopunpäivää ja kävimme Pokassa kahvilla. Asiakkaita oli enemmän kuin Levillä keskimäärin.

Piti käydä Ohtajoella, mutta oli kiire kun matkat ovat pitkiä asumattomassa selkosessa.

Inarissa poikettiin hotellilla, mutta Hägglundin Lasse oli  mökillään Nellimissä. Inarihotellin ravintolasali oli saneerattu upeaan kuntoon. Ehkä Lapin tasokkain ravintola.

Käytiin Myössäjärvellä  ja Pirkko osti osan tavaroista helteestä huolimatta. Turisteja oli ollut heikosti ja Jouni valitteli kilpailutilannetta. Karhu puheli taas niitänäitä ajankulukseen.

Ivalossa kävimme Vaskoolissa ja ostin perämoottoriin uutta bensiiniä. Helteessä kohti Nellimiä Petsamon vanhaa tietä. Tielle oli ajettu pyöreää soraa ja auto liukui kuin laakereilla.

Hurjat alamäet ja jyrkät pitkät nousut seuraavat toisaan vauhdilla.

Nellimissä pumppasin saunaan vettä järvestä ja laskimme siikaverkot. Saunoimme pitkään helteessä.

yötöntä yötä katsellen.

Sunnuntaina verkoissa oli vain yksi ahven, mutta paulat olivat revenneet  heikkoon kuntoon.

Kaatelin keloja polttopuiksi ja Kari halkoi niitä kuution kuivamaan.

Illalla kävimme syömässä hampurilaiset erähotellilla ja tutustuimme turkulaiseen vartijaan,joka oli viettänyt lomansa tuttujen luona Nellimjärven lähistöllä.

Kävimme Apinavaaran takana rajavyöhykkeellä kalassa ja sain yhden harjuksen sekä heitin pois viitisen alamittaista purotaimenta. Helle korpesi  nahkaa punaiseksi.

Kävimme uittorännillä ja heittelimme Yläjärvellä ja Nellijärvellä tuloksetta.

Saunoimme pitkään, mutta verkkoja ei kannattanut helteessä laskea.

Maanantaina kävimme Myössäjärvellä kauppamatkalla, mutta Pirkkoa emme tavanneet. Haimme Näkkäläjärveltä pois ylimääräisiä kuppeja ja  kävimme syömässä uudessa Sajoksessa. Seisova pöytä oli hyvä, mutta korkea ravintola hieman liikaa laitosmainen. Sajoksessa on saamen kulttuurikeskus, iso auditorio, kokoustiloja, kirjasto, saamelainen arkisto ja  nyt mm Inarin tyttöjen työpaja. Tytöt opettelivat ompelemaan perinnekudonnaisia.

Poikkesimme uudelleen Karhunpesäkivellä tuloksetta. Kävin ostamassa Ivalosta nojatuolin ja jatkoimme Saariselälle, jonne oli taas rakennettu uusia taloja. Kari teki kauppoja ¨ja odottelin Panimon terassilla.

Illan vietimme Inarilla kun ensin saimme moottorin, airot, bensat, pelastusliivit ja kalastusvälineet Saamen meren rantaan. Kala ei syönyt ja ukkonen uhkasi. Ajoin suojaan Konkeloniemen laavulle.

Paistelimme makkaraa nuotiopaikalla ja seurasimme ukkospilvien liikkeitä.

Keittelin kahvit ja lepäilimme Lusmanuoran rannassa.

Inarilla oli rauhallista kun asutusta ei ole kymmeniin kilometreihin,

Lopulta sadepilvet väistyivät ja palailimme Nellimvuonolle.

Heittelimme rannan tuntumassa harreja tavoitellen, mutta oli liian kuumaa.

Yläkuva on Sieksvuono auringonlaskussa,

Rannat ovat kiviset ja autiot.

Tiistaina kävimme veneellä Nellimvuonossa Erähotellilla syömässä ja uistelimme illalla Sieksvuonossa.

Nostimme veneen kumolleen jängälle ja toin polttoaineet ja moottorin saunalle.

Illalla saunottiin varovasti ja pakkailtiin varusteita. 31 astetta muutenkin.

Keskiviikkona oli lähdettävä pudottelemaan etelään aikaisin aamulla.

Heippa Pikku Mökki!

Palautin pulloja Vaskooliin ja ajoimme Saariselän ohi Peurasuvantoon.

Kari teki kauppaa ja söimme lätyt lakkahillolla, kermavaahdolla ja jäätelöllä.

Sodankylässä hain Lidlistä juotavaa ja kävimme kahvilla huoltamolla. Ajoimme Luoston ja Pyhätunturin kautta Kemijärvelle kun en ole ennen niissä  käynyt.

Rukalla Kari teki kauppaa ja kiertelin suuresti kasvanutta kylää ihmetellen. Veteläisen Tommi oli tullut Kitkan mökiltään turistihulinaa aistimaan. Entinen hyppyrimäen alusta oli täynnään saksalaistyylisiä alppihotelleja ja muotikauppoja. En oikein ymmärtänyt ideaa, kun Rukatunturi on kaikkein pienimpiä mäkiä Lapissa.

Ajelimme Posion kautta Ranualle, jossa kävimme kahvilla. Jatkoimme Simojokivartta Simoon ja Kemiin.

Saunoimme illalla ja joimme pari olutta terassilla. Torstaina ajoimme Kalixiin, jonne myytiin muutamia puukkoja ja jatkettiin Ylikainuun kautta Jokkfalliin.

Storforsset Kainuujoessa on näköalapaikka ja join lasin punaviiniä ravintolassa lohileivän palanpainikkeena.

Jatkoimme Korpilompoloon puukkoseppää tapaamaan, mutta tämä ei ollut kotona ja jätimme terät ovenkahvaan.

Ajoimme läpi erämaan Övertorneoon ja kävimme katsomassa entistä ruotsalaista puolustuslinnakemäkeä Luppiovaaraa. Ylhäällä on moderni ravintola ja kallion päältä näköala pitkälti Suomeen ja ampuma-alaa rantatielle. Kuvat jäivät heikoiksi. Nelisensataa kilometriä torstaina Ruotsin Lapissa.

Ajoimme Kemiin, jossa kävimme illalla tullimakasiinien rannassa oluella. Upea paikka. Bändi soitti Moody Bluesia ja mereltä tuuli ihanasti helteessä.

Perjantaina kävimme muutaman kerran kävelyllä  ja ajelemassa Simossa Karhion kalasatamassa. Kalastajat joivat viiniä työpäivän päätteeksi ja muistelivat entisiä aikoja.

Kari heitti minut illalla kentälle ja lensin Vantaalle  ja sieltä bussilla kotiin.

Alla Helsinki ja Vantaa samassa kuvassa.  Ei hääppöiset nämäkään. Suomi on pääosin metsää.