Barcelona 11-16.12.2015

Kävimme Panun kanssa Välimerellä kun lentoliput maksoivat 138 euroa hengeltä.

Edellytti kyllä heräämistä puoli neljältä kun kone lähti seitsemältä.

Boarding 6:34

Perillä oltiin jo kymmenen aikaan.

Oli monenlaista kommellusta ennen lähtöä, mutta matkaan kuitenkin päästiin.

Alla Barcelona viiden kilometrin korkeudesta.

Norjalaiset tarjosivat lasagnea kuudella eurolla ja kolmen vartin pullon viiniä 18 eurolla.

Kahvi kolme euroa oli hieman yläkanttiin. Tosin Wifi toimi kohtalaisesti kun muilla ei sellaistakaan ole.

Merkittäviä kilpailutekijöitä. Ryanairiin nähden nykyaikaisempi eli  koneellinen lähtöselvitys toimii hienosti kuten Finnairillakin. Arpoja ei myydä eikä paistokasareita tai patoja...

Lipun nimen eli matkustajan saa vaihtaa vielä puoli tuntia ennen lähtöä. Juomakärry käy kahdesti. Finnairilla liikemiesluokassakin vain kerran.

Bussi A2 ajoi pääkatua keskustaan Catalynia aukiolle 5,90 €:lla  hengeltä.

Silken Ramblas on oikea neljän tähden hotelli Ramblan sivukadun Pinot Fortynyn alussa.

Sesongin ulkopuolella hotelli oli tyylikkään hiljainen ja huonehinta alle satasen yöltä.

Huoneet olivat isot ja kylpyhuone ylellinen. Lakanat vaihdettiin päivittäin. Receptionisti kantoi laukut  taksiin yms.

Illalla kävimme Ramblalla Sukardarin tapas-ravintolassa syömässä chorisonmakkaroita, mustekalaa ja katkarapuja punaviinillä. 73 euroa josta viini 15 € ja cola 5,50 €  Tapaslajitelman hinta oli useissa paikoin 35 €.

Kävelimme Ramblaa Kolumbuksen muistomerkille ja laiturin ison ostoskeskuksen ympäri hiekkarannalle. Kiertelimme vanhaa kaupunkia.

Kävelyllä rantalaitureilla. Kävimme tullessa Pyhän Mikaelin kirkossa ja kauppahallissa.

Seuraavana päivänä kävimme katedraalissa hiljentymässä ja kiertelimme vanhan kaupungin kujia.

Oli lämmintä ja tarkeni hyvin paitasillaankin. Nousimme köysiradalla laiturin päästä Montejuifin kukkulalle ja söimme näköalapaikan Miramar-ravintolassa mm mustekalarenkaita 10,60 ja Prociuttopizzaa 9,80.

Oluet yhteensä 4,70 €

Zhao Zhin perheen ravintola.

Nousu vuorelle oli kova kun puutarha jatkui koko ajan jyrkästi ylöspäin.

Montejuifilla on olympia-alue sekä kasvitieteellinen puutarha. Vanhinta on linnoitus vuodelta 1640, joka rakennettiin kapinallisten katalonialaisten suojaksi Espanjan kuninkaan valloitusyrityksiä vastaan. Kuningas liittoutui myöhemmin Bourbon-suvun ranskalaisten kanssa ja valloitti linnakkeen. Siltä on ammuttu enemmän kranaatteja kaupunkiin kuin hyökkääjiä kohti.

Taisteluja on ollut runsaasti. Mm. Napoleon valloitti sen aikanaan ja 1930-luvulla vastapuolen joukot teloittivat siellä laillisesti valitun Katalonian presidentin. Francon diktatuuri kidutti vastustajiaan siellä ja vasta tämän kuoleman jälkeen linnakkeen synkkää mainetta on yritetty muuttaa tekemällä siitä matkailunähtävyys. Castel de Montjuifia ylläpitää Cultura de  Barcelona 10 € yhteensä.

Kiinalaispojat myivät linnakkeen näköalapaikalla viiniä piripintaan 2 € mukilta.

Aurinko oli jo laskussa palatessamme köysirata ida e vuelta eestaas 33 €. Linnakkeeseen olisi päässyt toista köysirataa kaupungilta, mutta olimme jo vuorella ja piti kävellä viimeinen puoli kilometriä.

Pursisataman alue oli aiemmin konttivarastoa, mutta olympialaisten takia satama siirrettiin syrjemmälle ja ranta kunnostettiin turismille ja uimarannaksi.

Ramblan päässä on Kolumbuksen muistomerkki. Palatessaan Portugalin kautta Amerikasta 15.3.1493 oli kuningas Filip lähtenyt käymään Barcelonassa ja Kolumbus joutui menemään perässä kertoakseen löytäneensä uuden maailman. Korkea patsas on muisto tästä tapaamisesta rahoittajan ja seikkailijan välillä.

Kolumbus kävi neljä kertaa uudelleen Atlantin takana, mutta kuoli ennen viidettä jo lähdössä.

Keskellä Kolumbuksen muistomerkki patsas korkean pylvään päässä ja paljon leijonia alustassa.

Kolumbus katsoo rannan kulkusuuntaansa kun länsi on hieman enemmän mantereen suuntaan.

Satamaa vaijerikorista nähtynä.

Hotelliaamiainen oli hieman arvokas,-  18,90 hengeltä ja kävimme sen vuoksi aamiaisella vastapäisessä kuppilassa. Englantilainen aamiainen 8,90 hengeltä.

Seuraavana aamuna lähdimme Picasso-museoon  26 € ja kävimme matkalla juomassa lasin punaviiniä helteessä.

Pienessä tapaspaikassa viini maksoi 1,75 € lasi. Pöydällä mustekalaa koristeena.

Picasso-museossa parasta olivat alkukauden työt ennen kubismia. Kuvata ei saanut. Yksi saleista oli empiretyylin komeimpia näkemiäni luomuksia vihreinen kultapylväineen.

Kävimme tullessa flamencoravintola Nervionissa syömässä voitaikinapizzaa ja friteerattuja kaloja . Mustekalaa, turskaa ym. 29 € viineineen.

Illalla kävimme vielä aamun tapaspaikassa Osgavik Pulpeteria syömässä friteerattuja mustekaloja ja kuningasrapuja.

Tapakset 15 euroa ja iso pullo punaviiniä 9.90 € muusipalleroineen 33 €

Sunnuntaiaamuna kiertelimme laiturin ison ostoskeskuksen kaikki kaupat mitään hyvää löytämättä ja söimme rannassa pannullisen äyriäispaellaa viinin kera.  55 €  Naama paloi lievästi auringossa.

Katamaraani pääsee satamasta kun kävelysilta saadaan sähköisesti siirtymään sivuun.

Maaliskuussa täältä starttaa kilpapurjehdus maapallon ympäri.

Kävimme helteessä oluella ja odotimme kolmeen kunnes pääsimme ilmaiseksi merimuseoon. Tosin jonotimme ensin vartin kun museon ovella seisoi tyttö villapaidassa radiopuhelimineen ymmärtämättä että kaikki eivät halunneet toisessa siivessä olleille ruokamessuille. Maksoimme euron pääsylipunkin ennenkuin lipunmyyjä kertoi mihin jono meni. Kävin tosin katsomassa jonon päätä usein, mutta se ei auttanut.

Museossa oli kuninkaallinen kaleeri 1568-luvulta sekä veneitä eri aikakausilta.

Kuninkaallinen kaleeri oli käytössä 1571 isossa Lepanton meritaistelussa ottomaaneja vastaan.

Taistelu lopetti turkkilaisten herruuden välimerellä. Kaleerissa oli  59 airoa, joita käyttivät orjat. Lisäksi merimiehiä ja sotamiehiä. 60 m pitkä ja 6,20 leveä. Yleinen sotalaivatyyppi täällä aina 1700 luvulle saakka.

Talo Ramblalla lähellä eroottista museota.

Maanantaina satoi ankarasti ja ostimme sateenvarjon ja 20 metrolippua ja ajoimme Carcialle käyden mm Tiffanyllä. Arvokas paikka. Kaikkien kengät kastuivat. Sade lakkasi puoliltapäivin kokonaan.

Jatkoimme metrolla Gaudin Sacrada Familialle. Toisella puolella kerrottiin että lippuja myydään toisella puolella. Siellä taas myytiin lippuja, mutta sisään pääsi vain sieltä toiselta puolelta. Ulos taas pääsi vain sieltä toiselta puolelta. Logistiikka ei ole espanjalaisten vahvimpia puolia ja kirkko on edelleen keskeneräinen ja rälläkkä soi koko ajan urkujen lomassa.

Gaudi jäi raitiovaunun alle kirkon edessä jo 1920-luvulla ja huonojen vaatteiden takia ei ilmeisenä kerjäläisenä viety heti hoitoon ja kuoli. Piirustukset katosivat ja rakentaminen on sen takia vienyt aikaa kun kaikkia ei oltu vielä edes loppuun piirretty. Lämpimässä ehtii sättäämään pidempäänkin eikä tällainen keskeneräisyys espanjalaisia haittaa. Pääasia että töitä riittää.

Kirkko muistuttaa ulkoa huhtasientä, mutta sisäpylväät puun oksiston haaroja.

24  euroa käynti. Helsingin kirkoistakin voisi alkaa rahastaa turisteilta niin pysyisivät paremmassa kunnossa.

Kävimme syömässä KFC:llä kanaa. Mausteet olivat köyhemmät, mutta kana samanlaista kuin muuallakin. Myyjä kysyi haluammeko luita ja kun emme halunneet; jätti kanankoivet ja siivet pois annoksesta. Kätevä keino helpottaa työtä.

Menimme aikaisin nukkumaan kun pääosa nähtävyyksistä oli katseltu-pääosin ulkoa.

Heräsin tiistaina kuudelta ja keittelin kahvit. Kävimme seitsemältä hotellin aamiaisella. Suomalaiset ovat parempia, mutta hotellin tason mukaan aamiaisella tarjottiin kyllä kuohuviiniä shamppanjalaseista.

Kone jauhoi kahvin pavuista ja sekoitti kiehuvaan veteen. Paljon leivoksia, hummusta ja muutamia pieniä juuston ja lohenpaloja.

Taksi kentälle maksoi noin 37 euroa kun kuski laskutti kympin ylimääräistä. Metrollakin olisi päässyt, mutta olisi pitänyt vaihdella useasti ja kävellä puoli kilometriä. Kun lento lähti jo 10.30  oli taksi turvallisempi vaihtoehto.

Turvatarkastus johti taxfree liikkeen tiloihin. Kävimme juomassa pari desiä Torresin Sangre de Toroa ja ostin Le Monden ja El Paisin kielitaitoa hankkiakseni. Juomat ja sämpylä 13,65 €

Istuminen otti kovin selän päälle. Lopulta tulimme mereltä rantaan ja aprikoin mikä pikkukaupunki tuikkii rannalla.

Parainen se ei ollut kun merenlahti oli kovin pieni. Tammisaari se ei voinut olla kun Hankoniemi puuttui.

Yhdessä kohdassa oli pieni taajaan rakennettu ruutukaavatihentymä ja saarista tuli kaksi siltaa taajamaan. Hämmästyin suuresti kun takana näkyi iso lentokenttä ja pikkukylä oli siis Helsinki. Parin kilometrin korkeudesta on pimeällä vaikea erottaa sitä muista pikkutaajamista kun Vantaan rajaseutu on harvaan rakennettua ja näyttää hakamaalta. Korkeissa taloissa ei ole enää paljoa valoja öisin ja maamerkit puuttuvat.

Pääsimme nopsaan autolle oikaisemalla I-terminaalin kautta ulos. Pysäköinti 65 euroa/ viisi päivää.

Kehä III:lla ja kolmostiellä oli  oikealla kaistalla ruuhkaa, jonka toinen pää oli Nummelan liikennevaloissa.

Vaikka menimme kävelyvauhtia Nummelaan pääsimme sen jälkeen vauhdikkaasti Röykän kautta iltakuudeksi muihin puuhiin. Lululla oli ollut ikävä ja se oli tehnyt lohtupesän lattialle vetämiinsä isännän vuodevaatteisiin.