Nauvo 2004

NAUVOSSA 4-7.8.2004-

Ajoimme Panun kanssa Nauvoon. Kirkonkylässä pelasimme erän minigolfia ja kävimme kaupassa evästä ostamassa. Tommi saapui Päivin kanssa myöhemmin perässämme. Majoittauduimme Pärnäisiin ja illalla kävimme kokeilemassa Trimarania merellä.

Päivä oli tosi helteinen ja kesän kuumin. Kalaa ei kannattanut yrittääkään.

Tommi ajeli moottorista karstoja ja olimme muutamassa minuutissa Kvärtanin vierasvenesatamassa Korppoossa. nauvo_4-7.8.04_028.jpg

Ravintola tarjosi hyvän pihvin ja olutta auringon laskiessa. Satama on pari kilometriä Galtbyn lossilaiturista eteenpäin lahdelmassa. Viime kesänä siellä vietettiin mm Jazz-festivaalia. Siellä on polttoainejakelu, vierasvenelaituri, suihkut, ravintolapurjelaiva ym. Palaneita ihmisiä hienoissa veneissään. nauvo_4-7.8.04_033.jpg

Illalla grillasimme ja menimme nukkumaan telttaan. Merivesi oli lämmintä helteen takia ja silloin vielä puhdasta. nauvo_4-7.8.04_095.jpg

Aamulla nautimme aamiaisen meren rannalla. Torstaina ajelimme tankkaamaan Korppoon eteläpäähän Korppoströmin palvelusatamaan. Poika tankkasi kolme polttoainesäiliöistä n 60 eurolla. Kävimme kaupassa ja oluella ulkoravintolassa. Ajoimme eteläpuolella olevan saaren ohi suoraan etelään vievää väylää ja siitä väylää itään Berghamnin saaristoon.   nauvo_4-7.8.04_134.jpg

Ajoimme kylän läpi pysähtymättä vieraslaituriin. Väylä etelään löytyi sen vierestä, joskin se ei vastannut aivan merikortin merkintöjä. Etelänpuoleisella aukolla kiitäessä otimme suuntiman kohti lounaassa siintävää suurempaa saariryhmää, jonka oletimme Nötöksi.

Matka

Berghamnista kesti kymmenkunta minuuttia. Saaren sisäsataman sisäänajoaukko löytyi kun seurasimme saariryhmän reunaa ensimmäiselle varsinaiselle merimerkille saakka. Jätimme veneen kaupan laituriin ja tankkasimme matkalla tyhjentyneen polttoainesäiliön.

Tässä Nötö

Kävimme kaupassa ja katsomassa saaren keskellä olevaa entiseen kouluun tehtyä kahvilaa. Helle oli saarella melkoinen ja luonto tuoksui kuten saaristossa vain voi. nauvo_4-7.8.04_159.jpg

Takaisin ajoimme suoraan pohjoiseen kulkevaa väylää. Korppoon tutkatorni näkyi Nötööseen asti. Paluumatka sujui tuloa paljon nopeammin kun ajoimme suoraan ison aukon yli. Polttoainetta ei kulunut kuin puoli tankkia kun meri oli suhteellisen tasainen. Tullessa kävimme uimassa Korppoon uimarannalla kun omaan rantaan oli yöllä tullut sinilevää.

Ilta meni taas grillaillessa ja auringon laskettua vetäydyimme telttaan nukkumaan.

Perjantaiaamuna lähdimme pohjoisen aukon yli Houtsalaan. Tankkasimme siellä Nötöstä ja Nauvosta tullessa tyhjentyneen yhden säiliön korttiautomaatilla ja kävimme hakemassa kaupasta öljyä sekaan.

Panu söi jäätelön. nauvo2042d7.8.0420174.jpg

Kiersimme saaren pohjoisen kautta kulkevaa väylää pitkin ja ajoimme sieltä lounaaseen Houtskarin vastaista reunaa kulkevaa väylää pitkin. Sieltä löytyi nimelliskulkusuuntamerkeillä merkitty väylä joka johtaa Houtsarin kunnan keskustaan. Pyyhkäistyämme kerran suoraksi erään väylän käänteen löysimme itsemme toisen vierassataman edustalta. Käännyimme ja palasimme väylälle, jota ajoimme Näsbyn vierasvenesatamaan.

Yllä Näsby. nauvo_4-7.8.04_317.jpg

Mäen takana on Svarta Rudolf --Holger Nilssonin omistama ravintola, johon Alko tosin lähettää täydennykset aina Nils Holgersonin nimellä. Peukaloinen itse siis.

Satamassa oli Antti sattumalta lounaalla Karan pariskunnan kanssa. Päätimme syödä myös terassilla. Majakanvartijan pippuripihvi oli hyvää vaikkakin keittiössä oli helteen ja suuren asiakasmäärän vuoksi melkoinen ruuhka ja kaaos. Syötyämme kävimme harjanteen takana olevassa K-kaupassa ostamassa mm maissia grillattavaksi. Ajoimme väylää hetken takaisinpäin ja käännyimme etelään menevälle väylälle. Lossin jälkeen pyyhkäisimme vahingossa itään kääntyvän väylän suun ohi ja jouduimme taas johonkin toiseen vierasvenesatamaan. Palasimme väylälle ja ajoimme sitä avomerelle. nauvo_4-7.8.04_338.jpg

Muutaman kilometrin päässä merellä vaihdoimme tankin täyteen. Samalla vastaan tuli norjalainen kolmimastoinen kaljaasi.

Ajoimme Pärnaisten ohi Korppoon uimarannalle, mutta sielläkin oli jo sinilevää. Tosin uimareita oli paljon. Tuulisella puolella levää ei ollut mutta ranta oli kivikkoinen ja aallokko haittasi uimista.

Palatessamme merivartioston vene pysäytti meidät, mutta tunnistaessaan Tommin jättivät meidät puhalluttamatta ilmeisen turhana toimenpiteenä. Illalla kävimme Antin kanssa ajelemassa vielä Nauvon ja Korppoon välisessä aukossa. Illalla grillasimme ulkofilettä, maissia ja valkosipulivartaita virolaisella makkaralla. Valkoviiniä kului muutama pullollinen ja yöllä seurueeseen liittyi ulkomaalaisia, joskin mekkala loppui jo ennen auringonnousua. Seuraavana päivänä nukuimme pitkään ja myöhäisen aamiaisen jälkeen palailimme kotiin.