Kuresaaressa 13-16.8.2004

Lähdimme Salkolan kyläyhdistyksen matkalle Saarenmaalle.

Aamulla 13.8.04 herätys klo 04.00. Saarenmaalle ajoimme Pekka Palmgrenin bussilla ja siellä olimme klo 16.00 aikoihin.

Matka Helsingistä Tallinnaan taittui Tallinkin Autoepressillä.

Risteen keskustassa poikkesimme kioskilla, jossa Leila Mäkilä siskoineen tarjoili koko laumalle Vana Tallinn maljat.

Virtsun satamassa menimme lauttaan jossa kuusi dieseliä ruokki sähkömoottorin generaattoreita. Matka Kuivastun satamaan kesti puolisen tuntia. Laivasta sai ruokaa ja juomaa.

Muhun saarella kävimme syömässä Tammsaaren talussa, jossa oli ulkoilmamuseo. Vanhoja aittoja tuulimyllyjä ja kilometri kiviaitaa. Lounaana oli porsaanpaistia, muusia ja vihanneksia. Kuresaaressa majoittauduimme Ryytelin (Ritari) kylpylään ****

saarenmaa_082.jpg -

saarenmaa_097.jpg -

Illalla joukko hajaantui kaupungin moniin pikkuravintoloihin.

Kävimme ostamassa evästä ja illalla kävelyllä.

saarenmaa_108.jpg -

Kuresaaren keskusaukio

Seuraavana päivänä kävimme aamu-uinnilla ja saunassa. Altaalla osallistuin hetken allajumppaan.

Aamiaisen jälkeen aboriginaali opas haki meidät ja esitteli Roomassaaren sataman, kaupungin ristiin rastiin ja keskiaikaisen piispanlinnan. Kuresaari-nimi tulee alkuaan suokurjista. Saksalaisten onnistuttua lopulta 1200 luvulla valloittamaan saaren sen nimeksi he antoivat Aarburg- muinaissaksalaisen kotkan mukaan. ( viroksi kotka on kulli)

Saksalaiset alkoivat rakentaa piispanlinnaa jossa toimi parikymmentä piispaa ennenkuin 1500 luvulla Mecenburgilainen piispa myi koko saaren Tanskan kunikaalle, jonka veli tuli viimeiseksi piispaksi linnaan.

Ruotsi valloitti Viron 1500 luvun loppupuolella Tanskalta ja hävisi sen aikanaan 1700 luvulla venäläisille Suuressa Pohjan sodassa. Venäläiset rakensivat sitten linnaan mm. vallihaudan ja uusia torneja.

Venäläiset lähtivät sitten 1800 luvulla omasta aloitteestaan ja räjäyttivät osan torneista.

Nykyisenä toisena itsenäisyysaikana virolaiset ovat itse korjailleet linnaa, jossa on iso pylvässali, museoita, leijonakuoppa, muuriin muuratun sotilaan kammio, piispan mietiskelykammio yms.

Iltapäivällä teimme pitkän kävelyretken.

saarenmaa_117.jpg -

Taisi olla poliisilaitos

Illalla oli varattu paikallisesta tallitavintolasta illallinen jonka jälkeen  kansantanssiryhmä esitti virolaistansseja.

Saarenmaa Valsiin tytöt hakivat myös vieraita tanssimaan.

Arpaonni suosi ja pääsin keinuttamaan virulaista pellavapäätä.

: Oh keeruta, lennuta, linalakk- neidu, kel silmist nii kemikalt sädemeid lööb, Ei sellist kyll maailmas kusagil leidu, kui Saaremaa heinamaal juunikuu ööl,:

Pihalla kokeilimme keinuja ym hauskanpitoa Yöllä muu seurue jatkoi keskustan ravintoloihin ja me loput menimme nukkumaan

Iltamyssy.

Seuraavana

päivänä aamulla uimaan ja saunaan sekä syömään ja puoli yhdeltätoista alkoi kotimatka joka päättyi neljältä aamuyöllä.

Matkalla kävimme katsomassa Kaalin meteorikraateria.

Tallinnassa kävimme Roca Al Maare kauppakeskuksessa ostoksilla. Saksaan verrattuna hintataso oli sen verran korkea että pari laatikkoa olutta riitti ostoksiksi.

Vietimme viitisen tuntia vanhassa kaupungissa käyden oluen välillä mm syömässä ja kulkemalla kapeilla kujilla. Vanhasta kaupungista löytyy aina uusia paikkoja vaikka siellä on käynyt jo kymmenkunta kertaa.

Raatihuoneella kävi ilmeisesti valtiovieraita kun pitkä poliisisaattue meni edestakaisin keskustan halki.

Paluumatkalla jätimme entisiä Salkolalaisia Vantaalle Rajamäelle yms paikkoihin:  Viimeiset Salkolaan Hullunlammen ja Viinamäentien risteykseen.

Pitkä matkasta tuli, mutta kaikenlaista oli myös nähtävää.