Pärnu 2002

Kesällä 2002 loma alkoi heinäkuussa sateella ja luvattiin samaa koko viikko. Paulan kanssa ajellessamme sateessa tuli mieleen käydä matkatoimistossa  kysymässä pikalähtöjä minne vain. Merilällä luvattiin että seuraavana päivänä pääsisi lähtemään liki puolella hinnalla Pärnuun.

Aamuyöllä menimme keskustaan josta Pekka Palmgren otti matkalaiset isoon bussiinsa. (siihen joka kolaroitui Norjassa myöhemmin)  Helsingistä pääsimme ripeästi Superfastilla Tallinnaan josta taas jatkoimme Pekan bussilla kohti Pärnua.

Matkalla käytiin tuulimyllyllä kahvilla. Tie Pärnuun on kapea ja ikävä kun  maaseudulla ei ole juurikaan taloja tai muuta nähtävää. Vain metsittyneitä kolhoosipeltoja parisataa kilometriä.

Pärnussa majoittauduimme pensionaattiin (Delfiin) ja lähdimme sateessa tutustumaan kaupunkiin.

Illalla söimme Postpoika ravintolassa mm leikkelelautasia ym. Heinäkuun takia ravintolat olivat täynnä. Paula kuljetti ympäri kenkäkauppoja, jotka kierrettiin kuutisen kertaa lävitse matkan aikana.

Seuraavana päivänä paistoi aurinko ja vietimme aikaa meren rannalla tuntikausia, Tuuli oli navakka, mutta aurinko paahtoi.

Hiekkaranta ulottuu Riikaan asti ympäri Riianlahden.

Menimme välillä keskustassa käymään ja palasimme nuoren neidon kuljettamalla polkupyörätaksilla. Kaikki polkivat.

Välillä kävimme retkellä ns Andropovin huvilassa. NL:n pääsihteeri oli määrännyt tämän rakennettavaksi huippusalaiseksi lomanviettopaikaksi puolueen korkeimmalle johdolle. Nämä tulivat lentäen Pärnuun ja siirtyibät Viron silloista ainoaa (kaksi kilometriä pitkää moottoritietä) keskellä metsää olevalle huvilalle. Loppumatkalla oli paljon mutkia sala-ampujien takia.

Rannoillahan ei ollut silloin asutusta kun puolue oli kieltänyt sen paon vaikeuttamiseksi. Huvila oli punatiilinen ja aikanaan varmaan tyylikäs.

Kekkonen oli ollut salaisella huvilalla 1978 neuvostojohdon vieraana.

Nyt rappiolla olevasta kompleksista oli tehty osin suomalaisomistuksessa kesänviettopaikkaa.

Joka nurkassa oli ulkomuurin puolella kulmake, jonka takana seisoi aikanaan vartioiva konepistoolimies. Tämä näki kuitenkin vain muurinpätkänsä, mutta ei sen sisällä liikkujia.

Alueella oli elokuvateatteri, jonka käyttäjällä oli oma kulkutie huoneeseensa niin ettei hän nähnyt oliko teatterissa ketään. Hänen tehtävänään oli näyttää elokuvia joka päivä vaikkei tiennyt oliko ketään katsomassa.  Kun levisi huhu että metsässä näytettiin elokuvia alkoivat pärnulaiset etsiä teatteria ja sellainen piti rakentaa erikseen lähistölle.

Paikassa palvelleet virolaiset eivät vieläkään kerro mitä siellä tapahtui. Tiedon mukaan ainakin presidentti Kekkonen vieraili paikassa aikanaan. Nyt se on osin suomalaisessa omistuksessa ja rapistunutta paikkaa on korjattu ja alueelle rakennettu lomamajoja. Hintataso on korkeahko.

Sunnuntaina palasimme takaisin ja olimme illalla Tallinnassa, jossa jäi aikaa pieneen kierrokseen vanhassa kaupungissa.

Palasimme Tallinkilla hitaasti Helsinkiin.

Kotiin sateeseen palasimme aamuyöllä.