Saksassa 7-10.7.2004

Kun alkukesä oli erittäin sateinen lähdimme Tommin ja Antin kanssa ostamaan Eroselle Saksasta asuntoautoa. Antti varasi halvan lennon Hampuriin ja sunnuntai-iltana ajoimme lentoasemalle, jossa Tommin tavattuamme nousimme Hampurin koneeseen. Hampurissa menimme lentokentältä päärautatieasemalle bussilla ja Antti haki neuvonnasta reittiohjelman Bad Scwissenhaniin.

Lippujono oli pitkä joten nousimme suoraan junaan ja ravintolavaunuun. Syödessämme leberkäse-annosta paikalle tuli erittäin miellyttävä naiskonduktööri, joka myi meille liput perille asti . Bremenissä oli nopea junanvaihto Oldenburgiin juosten kun juna oli siellä kymmenisen minuuttia myöhässä ja vaihtoon jäi vain pari minuuttia. Junaa vaihdettiin yhtä vikkelästi Oldenburgissa ja tämäkin oli viimeinen ja lähti yhtä nopeasti heti noustuamme.

Tuolloin oli jo pimeä ja perillä onneksi nuorirouva Margareta Budden oli meitä vastassa mersullaan. Olimme heidän talonsa vierasosastolla yötä. Hän toi meille vielä oluet puolenyön jälkeen ja jutteli kanssamme tovin. Olohuone oli upea vanhoine tyylihuonekaluineen. Aamulla saimme aamiaista keittiössä ja lähdimme katselemaan kaupunkia. Lapset olivat tuolloin viimeistä viikkoa koulussa. Heinäkuun ensimmäistä siis.

Kävimme mm läheisellä järvellä ja katselimme hyvin hoidettua pikkukaupunkia.

Kymmenen jälkeen Jensillä oli aikaa lähteä kanssamme katsomaan asuntoautoa, joka oli kymmenisen kilometriä vielä eteenpäin lähellä Alankomaiden rajaa toisessa liikkeessä. Antti teki kauppaa ja me Tommin kanssa kävimme sillä aikaa lähikaupassa.

Antti maksoi auton ja ajoimme Jensille, josta vanhempi mies lähti kanssamme rekisteritoimistoon. Sillä tilattiin kilvet, jotka valmistettiin saman tien toisessa pisteessä. Kolmannesta sai kilvet kun ensin oli maksanut maksun automaatilla. Suomalaiseen käytäntöön nähden hyvin monimutkaista. Sitten hyvästelimme Jensin ja Margaretan ja maksoimme laskun välityksestä ja asunnosta sekä lähdimme kohti Hampuria.

Kävimme välillä syömässä turkkilaiskioskissa ja ostin eväitä mm. alkoholitonta olutta. Hampurin kohdalla satoi ja rymistelimme moottoritietä suoraan Travemundeen, jossa yövyimme rantahotelliin.

Katselimme parvekkeelta Finnlinesin laivojen kulkua Travejoessa.

Illalla kävimme syömässä italialaisessa pizzeriassa. Aamulla kävimme hotelliaamiaisella ja siirsimme auton toisen hotellin pihalle, jonne majoittauduimme. Kyseessä oli 20-luvulla rakennettu jugendrakennus, jossa saattoi vielä aistia nahkasaappaiden rytmikkään marssin raskailla matoilla.

siittn kävelimme asemalle, jossa nousimme Lyypekkiin menevään bussiin.

Matka kesti n. 20 minuuttia ja jäimme pois kirkon torin laidassa. Kävelimme kaupunkia läpi koko päivän. Ostimme alennusmyynneistä vaatteita ja pojat hajuvesiä tuttavilleen. Lyypekki on vanha hansakaupunki, Travejoen saaressa. Talot ovat osin keskiaikaisia ja kauppakadut vilkkaita.saksa2052d9.7.0420140.jpg

Kirkkoja on useita kuten Tallinnassa, joskin Lyypekki on paljon suurempi. Raatihuoneen torilla oli jonglöörejä esiintymässä. Kaupunki oli täynnä pieniä ulkoilmakahviloita. Syömässä kävimme pienessä turkkilaiskuppilassa, jossa hinta-laatusuhde oli varsin hyvä. Kanaa ym.

Kuvissa on mm. raatihuone ja paikallisia kuppiloita, joita riitti.

Illalla

palasimme Travemundeen, joskin linja-auto hajosi matkalla. Moottori keitti. Toinen auto tuli lähes heti korjausmiehen ajamana.

Hotellilla joimme oluet ja lähdimme kävelylle hiekkarannalle.

Ostimme kioskista evästä mm Bacardia ja kiersimme hiekkarannan aina aallonmurtajalle saakka. Kävimme illalla oluella paikallisessa kapakassa ja katselimme kylää. Rantaelämä oli hiljaista. koska täälläkin oli satanut edellisviikon. Nyt oli lämpimämpää, mutta turistit vielä puuttuivat.

Aamulla lähdimme Lyypekin suuntaan autolla ja kävimme ostamassa isosta tavaratalosta muutaman laatikon hyviä viinejä ja paikallista olutta vankkurillisen.

Aamupäivällä olimme jo matkalla kohti Tanskaa. Ajoimme autolautalle ja neljänkymmenen minuutin lauttamatkan jälkeen olimme Tanskassa. Mieleen jäi että meri oli täynnä meduusoja ja sää oli lämmin. Lautalla maksettiin tietysti vain Tanskan kruunuilla ja hinnat olivat outoja.

Tanska on alavaa maaseutua suurine maatiloineen. Yksitoikkoista ajettavaa. Muutama silta oli piristävä poikkeus.

Tanskasta ohitimme Kööpenhaminan moottoritietä pitkin ja menimme pitkän sillan aloittavaan tunneliin. Tunneli päättyi meren alta saareen ja jatkui siltana Malmööseen saakka. Yhteensä silta on n 18 km pitkä. Ja yksitoikkoinen. saksa2052d9.7.0420331.jpg

Etelä-Ruotsi muistutti paljolti Tanskaa, jota se on aiemmin ollutkin ennen Kustaa Vaasaa. Kun ilta alkoi olla pitkällä kävimme eräässä pikkukaungissa etsimässä yöpymispaikkaa. Kaupungin ainoa hotelli oli kuitenkin tasoonsa nähden tyyris, joten jatkoimme eteenpäin. Yövyimme sitten motellissa moottoritien liittymässä. Yölllä söimme Tommin Saksasta ostamia roiskeita oluen kanssa. Hyvän ruotsalaisaaamiaisen jälkeen jatkoimme halki Ruotsin.

Välillä tankkasimme Linköpingin huoltoasemalla. Ajoimme kaupungin kautta, joskaan mitään erikoista ei näkynyt. Vännern oli pitkä järvi, jonka rantaa moottoritie seurasi parisataa kilometriä. Keski-Ruotsissa Tommi avasi kattoluukkua, jolloin se irtosi ja lensi keskelle tietä. onneksi kukaan ei saanut sitä päähänsä. Luukku hajosi kappaleiksi, mutta ostimme Vantaalta uuden.

Matkalla oli lentokonemuseo ja sitä mainostamassa pellolla muutamia ruotsalaishävittäjiä pylvään nokkaan nostettuina.Saabia Drakenia Viggeniä yms.

Tukholmassa ehdimme ajoissa laivaan ja menimme kannelle oluelle. Yöllä kävimme vielä katsomassa auringonlaskua Ruotsin mantereen viimeisen saarien kohdalla.

Kävimme matkan aikana pari kertaa syömässä samassa baarissa. Laivalta jäi  mieleen lähinnä virolainen tanssiesitys.

Aamulla olimme autossa hyvissä ajoin ja ajoimme laivasta ilman että kukaan kyseli mitään. Auton tullaus jäi siten omistajalleen. Matka Ruotsin halki on varsin pitkä ja yksitoikkoinen ajettavaksi kun moottoritiellä ei ole juuri mitään nähtävää. Karavaanaria meistä ei matkalla tullut.

Kilometrejä tuli n 1600 km ja aikaa matkalla meni sunnuntaista lauantaihin. Lentäen hinta olisi ollut hieman kalliimpi, mutta tällöin yöpymiset ja lauttamaksut olisivat jääneet pois. Kokonaishinta olisi ilmeisesti lentäen tullut edullisemmaksi ja aikaa olisi säästynyt muuhun lomailuun. Saksassa tietysti on paljon enemmän nähtävää. Forssassa elokuun iltana A.D 2004. Pentti.