Nellim 2018

Kävimme Irjan kanssa mökillä 19-23.7.2018

Pysäköintialue P5 oli piukassa kun isot massat olivat lähteneet aurinkoa etsimään etelästä viimekesän kokemusten johdosta. Nyt oli helteinen kesä ja tarvetta lähteä auringon perään etelään ei todella ole ollut.

Helteisin kesä vuoden 1961 jälkeen.

Istuin koneessa kahden nuoren miehen kanssa hätäpoistumispaikoilla. Toinen oli menossa Kevolle kalaan ja toinen poikansa kanssa Nordkappiin.

Jätin verkonmerkit lunastamatta helteen takia. Helteessä kala ei syö vaan juroo pohjassa. Tenolla pelättiin jo kalakuolemia jos helle vielä jatkuu.

Saimme Hetrziltä allemme Fiestan. Pikku-hoppa oli hieman halvalla rakennettu, mutta riitti tarkoituksiimme  kun oltiin tarkkana. Sunnuntain sade sekoitti sähköjärjestelmät, mutta akunkengän irroituksella selvittiin erämaassa Fordillakin.

Kävimme syömässä seisovassa pöydässä mm kampelakääröjä ja kanaa rapusalaatin ja käristyksen kera.  Vaskooli oli täynnä turisteja, mutta tytöt osasivat asiansa.

Mökki oli kuuma 38 astetta ja oli nukuttava terasssilla rankisessa. Avotaivaan alla oli yöllä vilpoista ja mukavaa.

Perjantaiaamuna kävimme katsomassa venettä Inarilla.

Vesi oli toivottoman alhaalla ja en olisi jaksanut vetää venettä takaisin rantatörmän yli.

Kävimme ostamassa Ivalosta kaasua ja laituritikkaat. ST1:llä ja Rautiasta kaasu oli lopussa, mutta Tuksun hääpaikassa SEO:lla sitä oli, joskin  isolla Lappilisällä. 90 €.

Nellimintiellä oli valtavat maansiirtotyöt menossa. Tie oli oikaistu keskellä erämaata isoilla leikkauksilla ja ajettu korkea valli miehenkokoisia kivenjärkäleitä pohjaksi. Sen päälle santakerros ja päällyste. Parit liikennevalotkin katkoivat liikennettä työkoneille.

Huimaavin työmaa oli Kaitavaaralla, jonka rinteessä kaivinkone roikkui parikymmentä metriä vanhaa tietä korkeammalla.

Illalla valoin keittiön seinän alle anturan ja Irja maalasi terassia. Vanha maali oli sateessa kärsinyt.

Yksi seinä oli pullistunut ja oikaisin sen ohjurilla.

Testasimme uutta retkisuihkua.

Yöllä rankisessa tuntui savunhakua kun yksi Venäjän suurista metsäpaloista oli tullut  Raja-Joosepissa yli rajan ilman viisumia, mutta pysäytettiin 200 metriä rajasta. Venäjän puolella se jatkoi paloa edelleen kun siellä odotettiin sateita.

Lauantaina tunkkasimme hirsien alle uuden pylvään ja kävimme usein uimassa. Rakentelin rantaan laituria ja otimme aurinkoa, jota riitti. Teimme lisää halkoja kun puut olivat rutikuivia. Uusimme muutaman terassilaudan.

Sunnuntaiyönä alkoi sataa rajusti ja Venäjänkin palot sammuivat. Ilma oli illalla viilentynyt niin että sisälläkin pystyi jo nukkumaan.

Sunnuntaina kävimme syömässä Veskoniemessä, jonka Lappalaisen Jouko oli ostanut.  Huippukokki valmisti ribsejä ja siikaa. Varmaan parhaat syömäni. 64 €.  Hotellia laajennettiin voimakkaasti.

Lapaplaiset avasivat Nellimin hotellin lisäksi ostamansa Muotkan Majan lisäksi talvella Inarin keskustaan uuden hotellin vielä tämän Nangun lisäksi.hot2.jpg

Loiria tai Niinistöä ei näkynyt, mutta Loiritulilla ohjelmasta paikka oli tuttu.

Loirilla on vieressä huvila ja ohjelmassa hän haastatteli eri julkkiksia hotellin kammissa takan äärellä ja tarjosi hotellissa illallista. Ensimmäisessä ohjelmassa presidentti Niinistolle ja Jari Litmaselle.

Alla Veskoniemen kalasatama, josta on hotellille pientä santatietä vielä toista kilometriä.

Kävimme Vaskoolissa ostamassa lisää pilsneriä ja vihanneksia sekä ajelemassa Koppelossa.

Koppelon kylätalolla oli alkamassa kyläjuhlat, joihin meidät toivotettiin tervetulleiksi.

Illalla tappelin sateessa Fordin sähkölaitteiden kanssa kun valojen sammuttaminen vei toista tuntia ja vaati akun irroittamisen.

Suomalaiset olivat formulassa palkintopalleilla Mersulla ja Ferrarilla.

Kävimme usein uimassa kun vesi hieman vilvoitti helteessä.

Sunnuntai-iltana oli hieman vilpoisempaa ja saunoimme pitkään.

Maanantaina satoi aamulla ja lueskelin Waltarin omaelämänkertaa.  Unettomuus vei Waltarin sairaalahoitoon pariksi viikoksi lähes joka vuosi, mutta kevät ja kesä tuottivat aina tekstiä ison romaaninkin verran kerralla.

Kirjan valmistuttua viikon ryyppyputki ja taas valmiina keräämään aineistoa uuteen teokseen.

Paluumatkalla alkoi kova ukkossade ja epäröin ajaa ukkosen leimutessa korkeimman eli Vellivaaran harjan yli. Salamia löi lähelle ja tie muuttui puroksi, mutta autoon ei osunut.

Ivalossa ukkonen oli hajottanút järjestelmiä ja ST1:n ja SEO:n bensapumput eivät toimineet.

ABC:llä oli pitkät jonot, mutta Teboililla tankkaus lopulta onnistui. Kävimme ostamassa hopeisen kaulakorun ja Vaskoolista kynsisakset.

Kone oli ukkosen takia myöhässä ja Vantaalla uusi helle. Olimme kuitenkin mökillä takaisin jo ennen puoltayötä.