Mallorcalla 25.4.-2.5.2008

Vuoden tauon jälkeen virittelimme Tommin kanssa ideaa lähteä yhdessä ulkomaille. Kateelliset lähiympäristössä katsovat tällaisen miehisen matkailun aiheuttavan vain pöhötystä ja kyseessä olevan ns "MÖH-loman."

Lähdimme siis jälleen kerran MÖH-TRAVELSIN-matkalle suuntana nyt Baleaarit eli Mallorcan Palmanova.

TUI-yhtiö Finnmatkat operoi Turun kentältä Spanairin koneella.

Lähdin perjantaina illalla töiden jälkeen uupunena Turkuun ja Tommin tuttu heitti meidät kentälle hyvin ajoissa Pösöllään. Kone ei saanut lähtölupaa Keski-Euroopan ilmatilan ruuhkan vuoksi  ja odotellessamme katselimme ohjaamon ikkunasta näkyviä kuusenhavuja.

Kansainvälinen miehistö lienee harvoin käynyt Turkua enemmän metsässä olevalla kentällä ja Tommi pelkäsi tikan tekevän koneeseen reiän ellei pian päästä ilmaan.

Matkalla tarjottiin röstiperuna ja lihapulla sekä normaalit juotavat. Palman kenttä on iso ja koneita paljon esim Vantaaseen verrattuna. Kentällä näimme oppaan, joka toivotti tervetulleeksi ja kertoi bussikuskin tietävän mihin mennään. Opas poistui sen jälkeen elämästämme ainakin loppumatkaksi. Minulla oli varsin hatara käsitys saaresta ja vasta perillä lopullinen sijainti hieman selveni.

Olimme kolmen aikoihin yöllä Hotelli Palmanovassa ja söimme sämpylät ja menimme nukkumaan.

Seuraavana päivänä lähdimme rannalle jossa oli paljon paikallista nuorisoa yläosattomissa keikistelemässä. Oli nimittäin lauantai ja lomapäivä. Kävimme vielä hotellin allasalueella ottamassa ilta-aurinkoa ja ilta meni palovammoja rasvaillen.

Välimeri oli alussa viileä, mutta lämpeni nopeasti viikon aikana, Vesi oli kirkasta ja turkoosinvihreää.

Erittäin siisti ja hyvin hoidettu lomakohde.

Sunnuntaina lähdimme viereiseen Palman kaupunkiin, jossa asuu n 900.000 asukasta. Bussi maksoi 2,70 suuntaan ja jäimme pois keskustassa ja aikamme katseltuamme teimme katottomalla  bussilla kaksi kierrosta Palman nähtävyyksillä.

Alla Palman katetdraali.

Yllä Palman linnoitus vuorella ja näköala sieltä.

Parisen tuntia ajeluun kului. Välillä kävimme paikallisen  pursiseuran rantaravintolassa syömässä merisalaatit ja jatkoimme

kiertoajelua.

Mallorca kuului Manner-Espanjan kanssa muhamettilaisten maurien valtakuntaan aina 1200-luvulle, jolloin espanjalainen ritari tuli ison sotajoukon kanssa saarille ja valloitti ne kesän kuluessa.

Maanantaina lähdimme käymään Alcudiassa. Lomakohde on saaren itäpäässä, rannalla vanhan keskiaikaisen kaupungin keskustasta parisen kilometriä etelään.

Ranta on 15 km pitkä, mutta erittäin hiljainen.

Aikamme hiljaiseloa katseltuamme lähdimme takaisin bussilla Palmaan.

Muuten saaren keskiosa oli varsin laakeaa maatalousaluetta oliiviviljelmineen. Bussi pysähtyy Inkan kaupungissa saaren keskiosassa.

Yllä Alcudian keskiaikaisen kaupungin muuri.

Vain rannikolla oli matalia vuoria.

Palmasta palasimme taksilla kun se maksoi vain muutaman euron hidasta paikallisbussia enemmän.

Yllä kuningasperheen kesäasunto Palmassa ja itsehallintosaaren hallitusrakennus.

Rannasta löysimme kaupan, joka myi jääkylmää cavaa kahdella eurolla pullon ja vietimme loppuillan parvekkeella  kuohuviinin parissa.

Löysimme paikallisten suosiman kaupan ja snagarin, jossa annokset olivat kolmannes ravintolahinnoista.

Möh-Travels suosittelee Son Matias-Burgeria, jossa vanha omistaja teki pitkää päivää yöhön saakka.

Ravintolassa emme syöneet kuin kerran Palmassa ja iltaisin valmistimme herkullisia Möh-illallisia lammasmakkarasta ja artisokasta kauden kasviksilla ja sienikastikkeella. Rahaa kului tuliaisineen viikossa vain parisataa, vaikka oltiin ulkomailla.

Kävimme muutaman kerran kävelyllä viereisessä Magalufin kylässä ja sain kävelymittariin rantakaduilla kertymään viikossa 55 kilometriä. Allasalueella oli poikkeuksellisesti oikeat normaalilevyiset sängyt erillisellä lepoalueella ja altaassa poresuuttimet. Neljän tähden hotelli.

Turisteina oli pääasiassa englantilaisia ja espanjalaisia ilmeisesti mantereelta.

Englantilaisten lomailu oli heille tavanomaista pubiölinää jalkapallon parissa.

Vappua Mallorcalla ei ilmeisesti vietetä kuin yhtään punaista lippua ei näkynyt. Suomessa oli samaan aikaan yhtä kova helle ja putkat piukassa.

Perjantaina söimme jääkaapin tyhjäksi aamiaiseksi ja kävimme rannalla kävelyllä. Lentoasemalla joimme kahvit kun kone oli puolisen tuntia myöhässä. Isolla asemalla oli vaikeaa löytää edes turvatarkastusta, mutta lähtöporttien numero tuli tekstiviestinä. Saksalaista tehokkuutta. Ostin tuliaisiksi jotain Chorizon-tyyppistä jätettä.

Kone laskeutui 19.30 ja olin kotona kymmenen jälkeen. Täällä oli sillävälin tullut kevät.