Ensimmäinen kotimaan lomamatka 1987

Emme olleet paljoa matkailleet ja kun sain lomaa lähdimme ensimmäistä kertaa telttaretkelle Suomea kiertämään. Ajatus oli katsella kotimaata kun kaikki oli näkemättä. Olimme nuoria ja olin  ostanut jostain vanhan retkeilymajaluettelon. Käytännössä katsottiin joka risteyksessä missä olisi mielenkiintoisin suunta.

Kolmikymppisenä en ollut käynyt Mänttää pohjoisempana kuin armeijassa ja sielläkin matkattiin lähinnä härkävaunuissa, josta ei paljoa näe.

Olimme Jarin ja Sadun luona yötä ja lähdettiin vasta iltapäivällä 7.6.1987 ja ajettiin Riihimäen kautta Mikkeliin, jota katseltiin. Kun alkoi olla jo myöhä ilta alettiin Mikkelin jälkeen etsiä yöpaikkaa ja ajeltiin pikkuteille etelään. Lopulta löytyi yöllä pieni traktoriura metsään ja laitoimme teltan pystyyn metsään puolisen kilometriä tieltä. Kauaa ei ehditty nukkua kun uraa kolisteli vanha Transit ja sillä utelias savolainen, joka kertoi kauan etsineensä ennenkuin löysi jälkiä minne olimme menneet ja halusi tietää tunnemmeko jonkun auton, joka oli kulkenut kylällä ja oli myös Hämeen rekisterissä.

Aamulla Juvalla oli kova sumu, eikä kylästä näkynyt mitään, mutta keitimme Saabin keittimellä suodatinkahvit keskustassa. Ajelimme Savonlinnaan ja kävimme linnassa ja kävelyllä Punkaharjun museotiellä.

Kävimme pizzalla Kuopiossa ja jatkoimme illalla Siilinjärvelle pohjoiseen. Silloin syttyi öljynpainevalo ja epäilin koneeseen tulleen vian. Huoltamolla luvattiin katsoa aamulla öljykelloa ja piti yöpyä Siilinjärvellä.

Olimme illan mm Sandellsin tanssiravintolassa ja ajoimme aamuyöllä hieman pohjoiseen ja nukuimme peltotien luiskassa autossa aamuun saaakka.  Vika oli öljykellossa ja se vaihdettiin nopsaan. Päätimme käydä katsomassa Joensuuta kun sekin oli täysin outo paikka.

Yötä olimme Joensuun liikuntaopistolla, joka oli retkeilymajana kesällä ja maksoi kymmenisen markkaa.

Kiertelimme Joen kaupungin toria, joskaan Joensuussa ei juuri muuta erityistä nähtävyyttä siltojen lisäksi ole. Aamulla jatkoimme Enoon, jossa lepäilimme ja sieltä Kolille. Maisemat olivat mahtavat eikä muita turisteja ollut.

Otimme aurinkoa Kolilla. Koli kuuluu Lieksan kuntaan, vaikka se on Juukan kyljessä ja Lieksan keskusta toisellapuolen Pielistä

Yöksi majoittauduimme Nurmeksen retkeilymajaan ja yritimme aamulla Bomba-taloon, joka oli kuitenkin suljettu.  Kiertelimme Kajaania ja kävimme Vuokatin vaaralla kävelyllä. Jatkoimme illalla Kuusamoon, josta olin varannut majapaikan Kuolion Käsmästä Kuoliovaaran vanhalta koululta.  Yö oli kylmä vaikka saunoimme illalla.

Aamuyöllä heräsimme poromiesten tullessa saunomaan ja yöpymään. Rukalla kiipesimme tunturille ja palasimme hiihtorinteen sivua. Oli sateisen sumuista eikä paljoa näköalaa. Paikka oli silloin hiljainen.

Kävimme katsomassa Kiutaköngästä ja jatkoimme Suomutunturille, jossa olimme Tonkopurolla entisessä kansakoulussa yötä. Päärakennuksessa oli mm uima-allas.

Aamulla ajoimme Kemijärvelle. Jossain Karhujärven jälkeen  ajoin hevosenlantajälkeen  valtatiellä ja Kemijärvellä haju oli melkoinen ja lähdimme nopsaan eteenpäin.

Paikka haisi muutenkin Enson tehtaan takia.  Ei haise enää.

Sodankyläänkin tutustuttiin ensi kertaa. Vuotsossa käytiin katsomassa ravintolaa.

Majoittauduimme Kiilopäälle kelomökkiin ja kävelimme yöllä pakkasessa Ahopäisen tunturilenkin. Se oli ensimmäinen kerta tunturissa ja ihmetytti kun laki ei koskaan tullut vastaan vaikka kuinka kiivettiin ylöspäin.

Olisimme olleet toisenkin yön, mutta hinta tuplaantui kun juhannusviikko alkoi.

Kävimme katsomassa Saariselän turistikaupunkia ja  ensimmäistä kertaa Ivaloa. Inarissa ostimme morsiolle muistoksi korvakorut.  Poikettiin ennen Kaamasta useissa lappalaisten kauppateltoissa, joita nykyään ei enää ole. Humalainen lappalainen osasi myydä mm naisten karvahatun vaikka oli keskikesä.

Karigasniementie tuntui ikävältä useiden mustien suonotkojen takia.

Yövyimme Karigasniemellä silloisen postin yläkerran huoneessa, jonne aurinko paistoi joka suunnasta kun ikkunat olivat neljään suuntaan. Kuumaa oli. Nyt rakennuksessa on Kalastajan majatalo.

Irja kävi aamulla huoltorakennuksessa suihkussa ja jätti kahvipannun auton takapuskurille.

Karasjoen jälkeen sotilasjeeppi ajoi ohi ja norjalaissoltut huikkasivat nauraen " Kaffepannan!"

Pannu pysyi leveällä puskurilla vaikka tie oli kuoppaista. Maisema alas jäämerelle on henkeäsalpaava.

Lakselvissä menimme paikalliseen pizzeriaan ja tilasimme kaksi pizzaa. Tyttö kyseli olemmeko tosissamme ja meni lopulta kysymään emännältä keittiöstä. Tämä tuli ja sanoi etä jos turistit haluavat todella kaksi pizzaa niin pitää sitten tehdä. Toinen kyllä kestää parikymmentä minuuttia kauemmin kun uuniin ei mahdu.

Kun saimme ensimmäisen selvisi miksi asia oli outo. Paikan pizza oli tuuman paksu ja yleensä sen tilasi kahdeksan hengen nuorisoporukka, josta jokainen sai riittävän ison slaissin  lounaaksi.

Syöminen kesti parisen tuntia ja toinen teki tiukkaa.

Lähdimme kiertämään Porsanger-vuonoa ja kolmisen tuntia ajettuamme olimme parinsadan metrin päässä lähtöpaikasta vaikka olimme kiertäneet lahtea kauan.

Kävimme Hammerfestissa ja yritimme etsiä alkoholilikkettä turhaan. Ne on Norjassa piilotettu hyvin.

Palatessa vuorenrinteellä hyppäsi poro iltapäiväruuhkan sekaan aidan yli ylhäältä, mutta onneksi kopara osui vain takakulmaan.

Ajelimme Skaidin yli Altaan. Matkalla on todella isoja jyrkänteitä. Altassa oli kaikki paikat kiinni kun kello oli jo yli kuuden illalla. De e Stak!

Altajoen kuohuva koski oli keväällä mahtava kun vettä ryöppysi usean kilometrin matkalla.

Ylhäällä tunturissa keittelimme yöllä kahvia.  Norjalaisia oli telttailemassa ylhäällä ja leirinuotioiden savu nousi pakkasilmaan. Ajelimme Kautokeinon lävitse yöllä ja tullista Suomen puolelle sekä nukkuvan Hetan lävitse.

Kun oltiin kotimaassa uskaltauduimme ajamaan valtatien ojan yli metsään ja polkua puolisen kilometriä metsään. Nukuimme autossa.

Aamukolmelta mopomies tuli polkua ja ajoi auton ympäri jatkaen kairaan. Palasi viideltä ja kiersi taas auton mopolla mennessään.

Ajoimme Muonioon ja jäimme ottamaan aurinkoa Kangosjärven rantaan kun ilma oli helteinen.

Yötä olimme ennen Aavasaksaa Mustajärven metsäautotiellä ja nukuimme hyvin teltassa.

Näimme Oulun ensimmäisen kerran elämässämme.

Paluumatkalla kävimme Merikarvialla ja olimme Tommin luona yötä.

Paljon tuli nähtyä paikkakuntia yhdellä matkalla.