Vilna 4.-6.3.2016

Varasin lennon Vilnaan kun Finnair peruutti varaamani Puolanmatkan.  Lähdimme perjantaina iltapäivällä kiireettä ja olimme jo ennen kolmea Vantaan kentällä. Kone lähti neljän jälkeen ja tunnin lennon ansiosta olimme jo ennen kuutta Vilnan kentällä. Suurin osa matkustajista puhui venäjää kun se on pääkaupungin valtakieli ja merkittävä Helsingissäkin.

Kenttä on pieni ja emme löytäneet keskustaan meneviä busseja 1 ja 2. Bussi 88 lähti myös kentältä, mutta  emme tienneet minne.

Kiersin viereiselle pysäkille ja sattumalta etelästä tullut juna oli juuri pysähtynyt ratakaivantoon ja ehdimme mukaan.

Venäjäksi selvisi konduktööritytöltä että matka maksoi meiltä kaksi euroa.

Asemalta kävelimme vanhaan kaupunkiin. Reitti oli sokkeloinen, mutta onneksi olin katsellut sen googlemapsista edellisiltana ja emme eksyneet kovin pahasti.

Söimme matkalla katuravintolassa maalaismakkaraa maukkaalla hapankaalilla. Vilnassa oli valtaat markkinat. Ostin kilon paikallista hevosmakkaraa, jossa oli silavaa ja paljon mausteita.

Artis Centrum Hotels oli erinomainen hotelli ja maksoi vain 88  euroa yö, joka tietysti on Liettuassa huippuhinta talvella. Sijainti presidentinlinnan ja sotaministeriön vieressä vanhan kaupungin ytimessä oli ihanteellinen.  Totorių g. 23, Vilnius Old Town, LT-01120 Vilna, Liettua

Huone oli tilava, baarikaappi täydellinen ja hotellissa oli  kongressikeskus, suomalainen ja turkkilainen sauna sekä uima-allas.

Aamiainen tarjoiltiin hotellin isossa La Traviata-salissa ja se oli balttilaisen muhkea. Kymmeniä ruokalajeja. Osa turisteista oli ruotsalaisia kun lauttamatka Liettuaan on sieltä lyhyt.

Lähdimme kävellen joen takana olevaan vanhaan ostoskeskukseen. Joen pohjoispuolella on uudempaa rakennuskantaa pilvenpiirtäjineen.

Ostoskeskus oli uudistettu kokonaan neuvostoajoista ja kävimme oluella yläkerroksen näköalaravintolassa. Hinnat olivat edullisia, mutta vaatekoot pieniä.

Palasimme kävelysiltaa ja siirryimme pääkadun markkinatungokseen. Kojuja oli satoja ja asiakkaita tuhansia niin että eteneminen oli vaivalloista. Savustusnuotiot paloivat ja kojuissa oli savustettuja erikoislihoja, savustettuja kaloja, sampea, valtavia pippurikampeloita, savustettua mustekalaa, ahventa, makrillia jne. Juustoa myytiin kymmenissä kojuissa. Käsityötuotteet olivat laadukkaita ja tavaraa monenmoista. Välissä pelimanneja, Andien intiaaneja, venäläisiä viuluniekkoja, tanssiesityksiä....

Tungos alkoi tuskastuttaa ja kävimme lepäämässä Vilnan katedraalissa.

Sen jälkeen kävimme kansallismuseossa, joka esitteli liettualaista elämää eri aikakausina.

Palasimme markkinatungokseen ja odotellessani shoppaajaa join pullollisen hunajaolutta.

Kävimme katolilaisessa kirkossa Sv. Jono krikstytojo ir Sv. Jono apastalo ir evangelisto baznycia  ja sen jälkeen yliopiston viereisessä italialaisravintolassa.

Kana ja grilliannos olivat normaaleja. Puoli litraa punaviiniä maksoi kuusi euroa.  Seurasin viereisten seurueiden ruokailutapoja ja tilasin lopuksi sata grammaa vodkaa. Venäjällä väkevät tilataan satoina grammoina eikä tilavuusmittoina kuten lännessä.

Irja kävi saunomassa pari tuntia ja opettelin sillä välin venäjää.  Illalla huoneessa tuntui savun hajua ja

kävin ulkona katsomassa ettei torppa ole tulessa. Ilmeisesti markkinanuotiot olivat jättäneet kaupungin ylle savupatjan joka tuntui vain kattohuoneistoissa. Kiertelin keskustaa ja kävin paikallisessa oluttuvassa ostamatta mitään. Erikoinen paikka jota ei olisi huomannut ellei sinne olisi sukeltanut iso joukko paikallisia. Seuralainen ei kuitenkaan saunan jälkeen innostunut yöelämästä.

Sunnuntain tukevan aamiaisen jälkeen kävimme taas markkinoilla ja sen jälkeen museona toimivassa Liettuan herttuoiden linnassa.

Liettua oli suurimmillaan Vytautas Suuren aikana 1394-1430 kun tämä liittoja ja sotia hyväksikäyttäen laajensi Liettuan alueen Kultaisen Ordan jälkeen Mustalle merelle saakka. Liettua oli yleensä herttuakuntana Puolan yhteydessä, mutta kasvoi tällöin Puolaa suuremmaksi.

Ongelmana oli tuolloinkin saksalainen ritarikunta joka pyrki valloittamaan alueita idästä kuten myöhemminkin.

Suomalaisille merkittävin oli kuninkaamme Sigismund Vasa, Juhana Herttuan ja Katarina Jagellonican poika joka peri sekä Puolan että Ruotsin kruunut. Hän pysyi kuitenkin aikuisikänsä Puolassa eikä puuttunut juuri suomalaiseen nuijasotaan, jonka käskynhaltijansa Klaus Fleming kukisti.

Palasimme lähes nykyaikaan savuavien markkinanuotioiden keskelle valtavaan tungokseen.

Söimme katuravintolassa erinomaista maalaismakkaraa vetisellä hapankaalilla (3 €)

Kävimme vielä juomassa ison tumman oluen pienessä oluttuvassa ja haimme kassit hotellilta.

Taksi otti n 16 euroa lentoasemalla kun tyhjensi taskunsa vaihtorahaksi pikkukolikoista.

Lentoasema on pieni mutta toimiva. Kuohuviini maksoi portin viereisessä kuppilassa kolme euroa pullo.

Valikoimat kentällä olivat vaatimattomat.  Kone myöhästyi kuten tavallista, mutta lensi kuitenkin aikataulussa Vantaalle. Ajelin räntäsateessa yhdeksäksi kotiin.

Vilnaan tulee varmaan lähdettyä uudelleenkin. Matka on lyhyt, kaupunki mielenkiintoinen ja hinnat halpoja.