Italia 2011

Kävimme viikonloppuna 27.-29.5. mm kirkossa Bergamossa. Serio de Orion lentokenttä on kaupungin laidalla.

Serio del Orio on Ryanairin käyttämä lentokenttä. Lennot maksoivat kolmelta 348 euroa eli 116/hlö

Kävimme syömässä Ideaparkissa matkalla ja kävelimme suoraan koneelle ilman jonotusta.

Varasin ison jalkatilan paikat koneessa, mutta ilmeni että satakiloinen Panu oli liian nuori istumaan ko. paikalla ja sain viereeni tosi isot jalkapallokorstot ja olkapäätila kävi vähiin..

Bergamossa kävelimme suoraan bussiin, joka vei asemalle 4 km muutamassa minuutissa.

Hotelli Piementose oli asemaa vastapäätä.

Hotelli Piemontese on kolmen tähden hotelli. 110 euroa yö kolmelta eli 36 euroa/hlö

Helle muuttui pian ukkossateeksi ja kun kävin hakemassa kaupasta pullon kuohuviiniä; ihmettelimme sadetta sen kanssa.  Ostin mustalta mieheltä pari sateenvarjoa lisää ja kävimme ukkosen kolistessa syömässä pizzaa pääkadun varrella. Samalla tuli maistettua pari italialaista muusipallostakin.

Pizza & Co V. Papa Giovanni XXIII 56.

Aamiaisella oli Serranon kinkkua, sämpylöitä ja amerikkalaista kahvia. Vihanneksia ei tunnettu.

Lähdimme Irjan kanssa kävelylle ja kävimme pääkadun Viale Pappa  Giovannin päässä katsomassa vanhankaupungin muuria. Tässä pääkadun rakennuksia Italian aamuauringossa.

Bergamon ensimmäiset asukkaat olivat etruskeja n 600 eKr.

Se on Lombardian maakunnan keskus. Pohjoisessa alkavat Alpit ja etelässä jokitasanko.

Vanhakaupunki Citta Altta on  Alppien rinteellä ja alakaupunki Citta Bassa tasangolla.

Keskustassa oli kolme arvokasta vanhaa pankkirakennusta.

Ubi Banca Populare on arvokas rakennus italialaiseen tyyliin.

Kävelimme kiskobussiasemalle  funicolarelle saakka.  Rinteessä oli upeita taloja.

Kaunis talo vuoren rinteessä olisi sopiva paikka viettää vanhuutta.

Bergamo oli osa Rooman valtakuntaa ja sen jälkeen gootit, hunnit, vandaalit kulkivat alueen  lävitse kansainvaellusten aikaan ja lombardit jäivät asumaan hävitettyyn kaupunkiin.

Venetsian kaupunkivaltio valloitti alueen keskiajalla ja piti valtaa Napoleonin armeijan tuloon 1796 saakka, jolloin uusi aika täällä alkoi. Itävalta peri Napoleonin valloitusalueet siihen saakka kunnes Garibaldi muodosti nykyisen Italian 1850-luvulla.

Alakaupungin pääkirkko Chiasa Santa Bartolomeo

Pyhän Bartolomeon kirkko.

Kävimme oluella aamu-auringossa ulkoterassilla kun päivä oli helteinen.

B.C.R. SAS L.Go Maestro Gavazzani 2 ,   4,5 €

Keskustassa oli kenkäkauppa, jossa viivähti muutama tovi.

Kenkäkauppa myi parillakympillä uskomattomia luomuksia.

Kävimme välillä syömässä hotellin vieressä ja ostin bussiliput vanhaan kaupunkiin ja takaisin.

Bussi kiersi jyrkkää reunusta pitkin ylös vuorelle ja jäimme päätepysäkillä kyydistä.

Citta Altta on täynnä pieniä kujasia ja muistuttaa hieman Tallinnaa,

Pieniä kauppoja kävelykatujen varsilla.

Vanhaa kaupunkia leimaavat turistilaumat ja pienet kadut korkeiden talojen välissä.

Kujilla myytiin mm pizzaa paloina.

Keskusaukio Piazza Vechia pääkirkon Santa Maria Maggioren edessä on edustava paikka. Siellä oli häät meneillään ja hääväkeä tuli vastaan. Maria Magdalenan kirkkoon ei päässyt, mutta kävimme viereisessä 280520111663.jpgCapella Colleonin eteisaulassa.

Vanha kaupunki oli viihtyisä ja keskusaukiolla useita terassiravintoloita turisteja varten.

Ravintoloissa ei kuitenkaan ollut pizzaa vaan panniineita yms ja jatkoimme matkaa.

Kiersimme hiljaista sivukatua jyrkänteen laidalle, josta avautuu näkymä alakaupunkiin tasangolle.280520111701.jpg

Näkymä alas on huikea.

Palasimme uudelleen keskustaan ja kävimme syömässä tässä ulkoilmaravintolassa. Ilmakuivattua kinkkua, pasteijaa ja juustoa sekä pepperonipizzaa.

Aurinkoinen  paikka nauttia suloisesta elämästä.280520111695.jpg

Vanhan kaupungin muuria kuvattuna jyrkänteen reunalta.

Kävimme illalla uudelleen kävelyllä.

Eksyimme sivukadule ja ostin afrikkalaiskaupasta tölkin inkivääriolutta ja toisen  thaimaalaista  Aloe Verasta tehtyä  alkoholijuomaa.  Otimme aurinkoa puistonpenkeillä keskustassa ja kävimme illalla oluella puiston laidan ulkoilmaravintolassa.

Sunnuntaiaamuna heräsimme  kirkkojen kellonsoittoon.

Kävimme aamiaisen jälkeen taas kävelyllä keskustassa ja pakattuamme odottelimme lentokenttäbussia puolisen tuntia aseman edessä.

Lentokentällä kävímme katsomassa turhaan lähtöporttia ja kävelimme toisella puolella moottoritietä olevalle Oriocenterin ostoskeskukselle. Mainoksen mukaan Euroopan suurin.

Moottoritien alikulku oli kuitenkin sijoitettu keskuksen toiseen päähän, jonka takia joutui kiertämään kilometrin verran vaikka sisäänkäynti oli  terminaalin kohdalla.

Ostimme Panulle housut ja kävimme syömässä ylimmässä kerroksessa.

Tullessa oli koneelle jo kertynyt jonoa ja kansainvälisellä puolella hinnat olivat korkeat.

Kone oli täynnä kuten aina. Alla Alppeja helteessä. Käsittääkseni tulimme  Saksan ilmantilaan Bodenseen kohdalta ja suuntasimme vasta siitä kohti Tamperetta.

Alhaalla satoi vettä kunnolla. Suomessa oli ollut viileää ja sateista.