Lapissa 29.6-15.7.2011

Lähdimme Panun ja Sakun kanssa 29.6.2011 viimeistelemään Nellimin mökkiä.

image055.jpgAjelimme Huittisten kautta Pohjanmaantielle ja Kankaanpään kautta Karvialle jossa kuvailimme Panun isoisän kotitilaa.

Kävimme mm. kirkossa ja sankarihaudoilla. Olimme helteessä keskustassa kuppilassa syömässä. Viereisessä kaljaräkälässä rahansa juonut Irvinin näköinen nahkahattu yritti takapenkille, mutta lähti lopulta uhoten kävelemään. Työtä on ilmeisen vähän soiden keskellä.

Kilometri keskustasta alkoi taas pelto ja sen takia oli tiessä reissun kovin hyppyri.

Ajoimme Jalasjärven ja Seinäjoen keskustan halki rantatielle kun navigaattori niin esitti.

Kokkolassa jaloittelimme hetken ja Kalajoella kuvailimme särkkiä ja merta.

Helle oli melkoinen kuten myös tuuli.

Tankkasimme Raahen ABC:llä ja kävimme kahvilla. Olimme Ahosella yhdeksän aikoihin ja juttelimme terassilla helteisessä illassa. Nukuimme hyvin vaikka oli kuuma.

Aamulla kävimme Rovaniemellä Joulupukinmaassa kahvilla ja ihmettelimme krääsän määrää. Sodankylässä kävin Lidlissä ja Kakslauttasessa ravintolan pihalla.

Kiersimme Saariselän uudet hotellityömaat ja ajoimme Lintumaalle katsomaan Vaaran Marttia. Ei ollut paikalla, mutta asiamme hoitui.

Kävimme syömässä seisovassa pöydässä siikaa ja käristystä ja ostamassa Vaskoolista ruokaa erämaahan. Kävin Kiehisessä ostamassa kalastus- ja polttopuuluvat valtion maille.

Nellimissä purimme kärryt tyhjäksi huonekaluista ja majoittauduimme tavaroiden keskelle. Ivalossa 29 asteen helle oli muuttunut ukkossateeksi ja lämpötila laski 20 astetta yön aikana.

Teimme telineen ja aloimme sisäkaton teon korottamalla kattovasoja.

Haimme seuraavana päivänä sahalta lautaa ja 170 m paneelia sekä rautakaupasta villaa 7 pakettia.

Kävimme syömässä ja palasimme Nellimiin ja illalla villoitimme katon ja vedimme päälle ekopaperin ja paneelit. Lauantaina kävimme aamulla rautakaupassa Ivalossa hakemassa ruuveja ja illalla uudelleen syömässä (160 km)

Kiinnitimme keittiökaapistot ja listoitimme sisätilat. Maanantai-iltana lähdimme Panun kanssa pienelle vaellukselle Tsarmitunturille.

Ajoimme Kontosjärven tien päähän ja sieltä viimeistä oikean puolen tukkitietä Akalauttajoelle. Kävelimme loppumatkan kun ura meni surkeaksi ja maasturillekin kapeaksi. Parani kuitenkin, mutta olinpaikka oli hieman hakusessa kun kartat olivat ylimalkaisia.

Joen ylitys pelotti Panua ja sääskiä riitti.

Opettelimme suunnistusta vaikka päätepistettä ei kartalla näkynytkään.

Suunta meni kuitenkin kahden ison vaaran välistä ylänkömaata ja suurta eksymisvaaraa ei ollut. Tunne eksyksissä olosta kuitenkin alkoi tuntua kun polkua ei löytynyt.

Lopulta mutkien jälkeen polku autiotuvalle löytyi ja matka alkoi joutua.

Ahvenjärven kämppä on pieni ja idyllinen kahden nukuttava vanha hirsitönö. Valtio huoltaa kuitenkin sitäkin, vaikka se on aivan rajavyöhykkeellä Santapään tunturin kainalossa. Itse järvi on kauempana, mutta kämpän nimi tulee siitä eikä kämpän omasta lammesta.

Paistelimme makkaraa nuotiolla. Maa oli märkää kun viikonloppuna satoi usein.

Aamuyöllä vasta menimme nukkumaan. Aamulla löysin Panun rinkasta kahvipaketin ja keitin aamukahvit. Joku oli jättänyt kämpälle virvelinsä ja jopa puolikkaan jaloviinaa.

Pääsimme palatessa polkua pitkin pitkälle ja erään vaaran harjalla paikallistin meidät navigaattorilla ja löysimme lopulta auton.

Tsarmissa ei juuri muita kulkijoita tapaa.

Akalauttajoen lähistö oli täynnnä talonkokoisia kivilohkareita ja kulku hidasta.

Poroja oli Kontosjärvellä paljon. Ajoimme kylän kautta takaisin. Kontosjärvellä oli joku asuntoautollinen eli vanha pariskunta kesäänsä viettämässä.

Tie oli huonompaa ja auton pohja kovilla.

Saku oli aamulla asentanut sisäpuolen karmilaudat ja aloitimme sänkyjen teon.

Teimme lankusta pöytään penkit. Maalasin katon.

Kävimme Ivalossa syömässä ja ostimme lankkuja ja sementtiä. Valoimme illalla terassin pilarit. Terassin teossa meni seuraava päivä ja sen valmistuttua saimme tehdyksi ulkopuolen vuorilaudat.

Perjantaina Saku rakensi terassille portaat ja sahailin ne mittojen mukaan.

Kävimme laskemassa siikaverkot ja saimme kolme kiloista siikaa. Panu halstrasi ne nuotiolla.

Illalla saunoimme ja kävimme uimassa.

Aamulla pakkasimme kärryt ja kävimme Ivalossa syömässä ja jätin kärryt Vaaran sahalle. Tankkasin ja ajoimme lentoasemalle helteessä. Panu ja Saku menivät lentäen Vantaalle ja Timo ja Tuomo tulivat samalla koneella Ivaloon.

Kävimme syömässä ST1 seisovassa pöydässä ribsejä ja käristystä sekä ostamassa Vaskoolista jälkiuunileipiä, näkkileipää ja makkaraa viikoksi.

Kävimme oluella Kultahipussa ja suuntasimme kohti Karigasniemeä. Kävimme helteessä Kielajoella kahvilla ja suunnittelimme reittiä.

Kun Risto ei päässyt mukaan päädyimme kolmen hengen telttaan, jonka kasasimme koemielessä parkkipaikalla ja vaihdoimme päälle vaellusvaatteet. Yritimme saada taksia numerotiedustelun kautta siinä onnistumatta.

Muistin taksiyrittäjän talon edelliskerrasta ja pihaan tullut rouva ajoi meidät Outakoskelle.

Tuomo oli ostanut marinolia huoltamolta kun se on parempaa kuin autossani ollut sinoli.

Lähtötohinassa molemmat jäivät autooni Karigasniemelle. Rinkassani oli kuitenkin pari desiä, mutta lopulta sitäkään ei käytetty kun keitin kahvit tulilla.

Nousu tunturiin otti koville ja eksyimme yhdelle erämökille tunturissa. Tuomo varasi jokaiselle litran olutta, mutta join omani pois jo ensimmäisessä noususssa.

Löysimme oikean kulku-uran ja kiersimme Akuvarrrin ohi kymmenen kilometriä Akujärvelle . Timo kyllästyi hitaaseen kulkuumme ja käveli edellä järvelle. Tuomon kanssa aistimme sääskipitoista yön tunturi-ilmaa ja matka kesti- kauan.

Ennen järveä on suo josta ei maasturilla ehkä uskaltaisi yrittää.  Timo oli tehnyt järven nuotiopaikalle jo tulet katajasta.

Tässä Timon kuva järvestä aamuyöltä. Seuraava on hikisen aamun jälkeen.

Akujärvellä on lappalaisten pieni lukittu tupa, muttei polttopuuta. Katajan oksilla paistoimme makkarat ja jälkiuunileipää.

Sain järvestä aamyyöllä  kilon taimenen. Kalaa oli paljon, mutta kaikki muut hyppivät itsensä heti irti.

Tuomo oli jo unessa kun paistoin kalan tikussa hiilloksella ja söimme sen Timon kanssa.

Aamulla keitin kahvit ja purimme teltan. Kävin uimassa järvessä aamupesulla kun yö oli ollut hikinen. Olimme menneet nukkumaan vasta neljältä ja aurinko paahtoi koko yön kuumasti.

Helle oli edelleen kova ja matkanteko hidasta.

Suuntasimme kohti Guivia. Kilometrin päässä alkoi ukkossade ja teimme kahden koivun väliin asentopaikan kevytpeitteestä ja pojat nukkuivat sateessa tunnin sen alla.

Jatkoimme matkaa Akujoelle, jonka törmällä ukkossade alkoi niin nopeasti että ehdimme vain saada sadeviitan päälle kun raju vedentulo alkoi.

Timo levitti kevytpeitteen ja nukkui sen alla kolmisen tuntia. Makasimme rajussa sateessa tunturin kyljessä pääsemättä

mihinkään.

Lopulta sade taukosi ja vaihdoin likomärät housut kuiviin.

Kahlasimme Akujoen yli ja kiipesimme viitisen kilometriä  ylös ison porotokan ohi Guiville. Tunturin korkeus sai harkitsemaan huipun kiertämistä, mutta päätimme kuitenkin kävellä suoraan huipulle.

Näköala tulosuuntaan oli kaunis.

Huipulla tuuli rajusti ja en kauan viihtynyt.

Alamäessä kylmäsi ja kipitin ripeään.

Guvin autiotuvalle on huipulta vielä neljä kilometriä ja matka tuntui loputtomalta.

Timo meni edellä ja Tuomon rinkka alkoi painaa. Otin pari purkkia ja makaronipaketin omaani ja kiirehdin alamäkeen kun sääskiä oli rinteessä tuhottomasti.

Nellimissä niitä ei juurikaan ollut.

Tuomo tuli hiljaa kilometrin perässä.

Autiotuvalla oli kaksi tyttöä nukkumassa ja laitoimme teltan pystyyn. Kello lähenteli jo viittä. Aurinko paistoi taas kuumasti ja nukkuminen oli heikkoa.

Aamulla hollantilaistyttö antoi meille desin polttonestettä ja olimme pelastuneita.

Tyttöjen lähdettyä pojat nukkuivat muutaman tunnin tuvassa ja minä teltassa puoliin päiviin.

Kävin joella pesulla ja keittelimme puuroa tuvan kosanilla. Tuvalle tuli aamulla tomeria tätejä pohjanmaalta ja myöhemmin yksin kulkeva ranskalaisnuorukainen. Tädit jatkoivat matkaa Sulaojan suntaan ja poika lähti käymään Guivin huipulla.

Illalla kun aurinko alkoi laskea kävelimme 10 km ylänköä Akukammille, jonka pohjanmaan naiset olivat vallanneet.

Laitoimme ylös mäelle teltan pystyyn ja polttelimme pikku nuotiota aamuyöhön konjakin voimin.

Yöllä satoi rajusti ja teltta kostui reunoistaan.

Aamulla keitimme turvekammissa puuroa ja lähdimme tuulessa kohti Nangoaivia.

Ranskalaispoika oli kävellyt aamulla Guivilta ja meni edelläme Ruktajärvelle saakka.

Ranskantaitoni ei syvälliseen keskusteluun riittänyt.

Ukkospilvi tunturissa ei onneksi osunut kohdalle. Ylängöllä ei juurikaan olisi ollut muita ukkosenjohdattimia lisäksemme.

Illalla olimme Nangoaivin kämpällä ja kun ilma oli kovin viileä, päätimme jäädä yöksi. Keittelimme muusia ja lihapullia ja päälle kahvit.

Myöhemmin paikalle tuli hesalaisia nuoria kuuden hengen ryhmä, mutta onneksi kaikki majoittautuivat viereiseen kaminalliseen kotaan. Tuomo haki vettä 800 metrin päästä purosta kun kämpän viereinen vesi oli liian seisovaa. Sillä sai kuitenkin tiskattua.

Aamulla oli lämmintä vain kolmisen astetta, mutta kylmä luoteistuuli auttoi matkanteossa.

Kävelimme Ruktajärvelle Kevon reitin ensimmäiselle tuvalle ja söimme stroganoffia.

Tupa on myös 8 hengen kun ritsien väliin saa irtolaverin.

Kahvien jälkeen jatkoimme autiotuvallle tulevaa tietä Luomusjärvien välistä kannasta pitkin kohti Sulaojaa. Tuuli kovin ja järvellä oli vaahtopäitä.

Toisessa päässä nousimme ylös harjulle polkua pitkin kun muuten olisi pitänyt kahlata Sulaojan yli. Polku ylhäällä harjulla nousi ja laski ja oli täynnä kiviä. Tietä pitkin olisi päässyt nopeammin, vaikka se mutkitteli.

Sulaojan kohdalla tuli vastaan paikallinen nainen hirvikolarin kolhimalla Opelilla. Tuulilasi puuttui, mutta se ei haitannut ajoa kivikossa. Tien varren hiekkakuopalla oli muita vastaavia romuautoja, joilla paikalliset ajoivat kivikkoisen 8 km tien Luomusjärville.

Paikallisilla on  kotia ja huviloita järven pohjoisrannalla.

Tilasimme Kari Guttormin taksin ja haimme autoni tullin viereiseltä parkkipaikalta.

Ostimme evästä Härkösen Tenohallista ja ajoimme Nellimiin, jossa saunoimme ja söimme loput makaronit. Yhden Tuomon makaronipussin jätin kyllä jo Tuomon  luvalla Ruktajärvelle.

Kävelyä tuli kartalta arvioiden 61 km, joka tuntui sopivalta ikäämme nähden.

Syömättä jäi iso paketti näkkileipää, jälkiuunileipää, paketti kaurapuuroa,pastaa, paketti makaronia, pari juustopakettia, metvurstia ja voita sekä kaikki Ritterini.

Torstaiaamuna 14.7.2011 vein Tuomon ja Timon Kultahippuun ja joimme yhdessä toiset aamukahvit. Pojat majoittuivat neljän hengen saunalliseen sviittiin ja riensivät Ivalon iloihin.

Tankkasin ja hain perävaunun Vaaran pihalta ja ajelin auringonpaisteessa Sodankylään.

Kävin ostamassa Lidlistä evästä. Kävin kahvilla Peuravuonossa ja kiinalaishuoltamolla Käyrämössä ennen Rovaniemeä.

Rovaniemellä pyörin tovin keskustassa, mutta kun tavaratalot on siirretty laitakaupungille en lähtenyt perävaunun kanssa niiden parkkitaloihin.

Kävin kahvilla Tervolan lähellä ja Keminmaassa kaupassa kukkia ostamassa.

Kemissä Karilla oli sauna valmiina ja saunoimme ja istuskelimme terassilla virvokkeita nauttien. Grillaisimme yöllä Karin pojan kanssa, joka oli tullut lapsineen Tukholmasta käymään.

Heräsin yöllä puoli neljältä enkä saanut enää unta. Leenan herättyä viideltä joimme yhdessä kahvit ja heitin hänet mennessäni Ouluun yliopistolle seitsemäksi töihin.

Ivalon bensa alkoi Limingassa loppua ja kävin Nesteellä tankkaamassa ja kahvilla.

Tankkaus riittikin sitten loppumatkan.

Kävin tutustumassa Oulaisiin ja sen läpi virtaavaan Pyhäjokeen. Torilla istui aamulla vanhoja ukkoja aikaansa viettämässä.

Kari heräsi yhdeksältä kun olin jo Keski-Pohjanmaalla ja soitteli.

Kävin Ylivieskassa kaupassa ostamassa juotavaa ja kiertelin kaupunkia ja katselin Kalajokea.

Kävin Sievissä kuvaamassa kirkkoa ja etsin kenkätehdasta.

Toholammilla kävin Viitalan leipomossa kahvilla. Perheenäidit lapsineen tulivat konditoriaan sen oloisina että kyseessä oli päivän päätapahtuma.

Kaustisella ihmettelin kansanmusiikkifestivaalin väenpaljoutta ja kävin kuvaamassa kirkon sekä keskustaa. Herkulliseen grillinhajuun oli tyytyminen kun syöminen olisi edellyttänyt pysäköintimaksun suorittamista pellolla odotteleville neitosille.

Ajoin Vetelin kirkon vierestä Räyringin ja Patanan kylien lävitse Vimpelin keskustaan grillille. Tytöillä oli kuitenkin liian kiire palvella ulkopaikkakuntalaista ja menin lopulta takaisin pihalle ja tein repusta voileivät auton jääkaapin Tuomon juustosta ja voista.

Ruokailtuani grillin pihalla jatkoin Lapuan suuntaan Lappajärven sivua helteessä Vaasa- Viitasaari tielle. Ajoin sitä pari kilometriä Vaasan suuntaan ja käännyin alas Kuortaneen tielle Alajärven kautta. Kävin Menkijärven lentokentällä kahvilla ja jäätelöllä. Siellä oli muistomerkki Suomen sodan aikaisesta taistelusta 19.4.1808 jossa oli kaatunut kymmenkunta suomalaista.

Ruotsalaisia ei ollut kaatunut kun nämä ilmeisesti yleensä perääntyivät.  Alla kentän kahvilarakennus. Kentältä operoi mm. Kauhavan lentosotakoulu.

Alavuudelta poikkesin Tuurin Töysään ja kävin ostamassa Keskiseltä Lululle pussin siankorvia.

Muuten hintataso oli Lidliä korkeampi eikä muuta oikein kannattanut sieltä asti etelään ostaa. Tamperelaisille kuitenkin merkittävä ajanviettopaikka ja monennäköistä hassua yksityiskohtaa. Maailman suurimman kyläkaupan parkkipaikka oli täynnään matkailuautoja ja kesälomaa näin ostoksia tehden viettäviä perheitä. Elintarvikeosasto ei ollut erikoisen suuri. Varsinaiseen pääkauppaan en jaksanut lähteä kun tätä vastaavaa tavaraa on täällä etelässäkin jo riittävän halvalla.

Tie 66 jatkui Virtojen ohi Kuruun, jossa kävin baarissa kahvilla. Paikalliset kuorma-autoilijat aloittelivat siellä jo viikonloppua oluen merkeissä.

Virrat-Kuru väli on kapea ja liikenne vilkasta, mutta nelostien tapaista ruuhkaa ei tietysti ole. Ylöjärvellä alkoi sataa juuri kun olin menossa uimaan metsälammella.

Olin Ruostejärvellä sateessa kuuden jälkeen kun lähdin liikkeelle Kemistä jo aamukuudelta.

Mittariin tuli matkaa 3560 km pääasiassa Lapin teillä ja yli 3000 km kärry perässä. Keskikulutus n 7,8 l/00 km.