Pariisissa 26-29.3.2010

Lähdimme kevättä vastaanottamaan Pariisiin kun edellinen yritys kaatui sikaflunssaan. Varasin lennot Blue1:ltä 198 e/kpl ja hotellin kolmeksi yöksi GTA:lta, jolloin matkan hinnaksi tuli 274 €/ hengeltä.

Muutamia kymppejä halvemmalla kuin halvimmat pakettimatkat.

Blue 1 lennot onnistuivat hyvin niin että nyt jo 16 ostamastani lipusta on 8 lentoa lähtenyt matkaan.

Yhtiö käyttää CDG:n terminaalia 1, jolta siirryimme Shuttle-junalla RER-asemalle ja siitä junalla Gare de Nordin asemalle. Metrolinja  5 vei meidät Jauresin asemalle, jonka vieressä hotelli Buttes de Chamont sijaitsi.

Hotelli on pieni, mutta kaikki toimi. Huomasin juuri että Area on alkanut välittää sitä lentopaketeissaan.

Tässä näkymä ikkunasta Avenue Secretanin alkuun.

Kävin suihkussa ja lähdimme keskustaan ostettuamme kolmen päivän liput julkisiin kulkuvälineisiin n 7,5 euroa päivä.

Ajoimme metroilla keskustaan Hallesin alueelle ja kuljimme kävelykatuja edestakaisin. Pimeys esti kuvailun. Kävimme syömässä intialaista kanaa ja ostamassa kaupasta muutaman tölkin juotavaa, sämpylöitä ja juustoa.

Aamiaisena kuva022.jpgkuva029.jpgoli kahvia ja patonkia.

Lähdimme metrolla Gare de Nordille, josta daamit aloittivat hillittömän shoppailun Magnentan liikkeistä. Siirtä siirryimme La Fayettelle ja kävimme syömässä bistrossa pippuripihvit ja shoppailu jatkui keskustaan.

Istuskelimme Saulin kanssa kaikissa kahviloissa ja kannoimme ostoksia.

Tässä katunäkymiä La Fayetten varrelta

Katu jatkuu Galleries Lafayetten tavarataloille, joiden ympäristö oli kansaa mustanaan.

Jatkoimme Madeleinen kirkolle, jossa kävimme istumassa tovin.

Sieltä avautuu näkymä kuninkaalliselle kadulle Rue Royal  Concorde-aukion suuntaan.kuva055.jpg

Concorde aukion laidalla on kaksi arvorakennusta vasemmalla hotel Crillon ja oikealla meriministeriö.

Jättimäinen obeliski on samalla paikalla kuin vallankumouksen vuosien  giljotiini jolla mestattiin viimeinen kuningas ja tuhansia muita.kuva062.jpg

Tästä jatkoimme Seinen yli vasemmalle rannalle.

Alahuoneen Palais de Boubonin  friisi on näyttävä.

Sillan (Pont Alexander) pylväät ovat myös näyttävät.

Asunnottomien pahvimajoja Seinen rannalla. Telttailu on Seinellä suosittua ja halvin tapa kokea Parisiin yöelämän syke.

Kävimme oluella vasemmalla rannalla

kuva103.jpgNuoret lähtivät metrolla hotellille. Odottelimme aikamme bussi No2ta, jonka piti ajaa Seinen rantoja edestakaisin. Lopulta nousimme 63 numeron täpötäyteen bussiin ja puristauduin tuulilasiin kiinni. kuva110.jpgSuurin osa jäi ilmeisesti Notre Damen lauantaimessuun tai latinalaiskorttelin ravintoloihin, jotka olivat tupaten täynnä. Ajoimme Gare De Lyonille ja kävimme syömässä Croque Monsieur-leivät bistrossa. Jälkiruoaksi omenapiirakkaa

Metro oli ihmisiä täynnä ja hallit mustanaan kansaa. Käydessämme ostamassa pullon kuohuviiniä oli jonossa kummallakin puolella perheenemäntiä tukevassa hönössä. Toinen lykkäsi hikisenä kaljakorinsa korikasan päälle ja kun toinen laittoi tyhjää koria sen alle lähti tämä taas sen eli toisen asiakkaan ostoskorin kanssa kohti ovea epähuomiossa. Metrossa vaikutti siltä että viereinen täti tippuu radalle kun vain sateenvarjon piikki oli kolmantena jalkana huojumatta. Kukaan ranskattarista ei kuitenkaan halunnut väistää vaikka junat olivat täpötäysiä.

Seuraavana päivänä ajoimme Trocaderolle, mutta kun alkoi sataa ajattelimme käydä ensiksi d´Orsayn museolla. Ajelimme metrolla Solferinon asemalle ja kävelimme museolle. Kun jono oli

pitkä sateessa kävimme välillä syömässä kahden museon ravintolassa Les Deux Musees Brasserie. Tilasin lohta ja muille välikyljykset. Tarjoilija  hymyili ranskalleni, mutta ymmärsi.

Sade lakkasi, mutta jono oli mieletön ja lähdimme kävellen Eiffel-tornille.

Aikamme ihmeteltyämme väkimäärää menimme oluelle lähibistroon

Nousimme bussiin joka ajoi Champs Elyseelle ja sieltä La Fayettea Gare de Nordille. Sieltä ajoimme toisella linjalla Trocaderon aukiolle.

Kävimme juomassa Trocaderon ravintola Kriterissä tonicitkuva126.jpg

Palais de Chaillotin aukiolla on museo, jonka seinäkirjoitus korostaa tieteen ja taiteen tasa-arvoa.img_5405.jpg

Palatessa kiersimme Gare de Lazaren aseman ympäri. Yllä.

Alla Picallen aukiota. img_5446.jpg

Jäimme pois Sacre Couren kohdalla, koska halpaliikkeitä oli auki sunnuntai-iltanakin. Söimme kanapatongit kirkon alatasanteella.

kuva178.jpgSeuraavana aamuna otimme kuvan pikku hotellista ja ajoimme bussilla asemalle ja sieltä taas Rochuecourtin halpamyymälöille. Istuimme

Saulin kanssa pari tuntia oluella kadulla ja vartioimme kasseja. Aurinko paahtoi ihanasti ja rusketti.

Lähtiessä kävimme vielä syömässä intialaisessa ravintolassa Tandorikanaa, intialaista salaattia ja tukuva190.jpgimaa kahvia.

Asemalla aurinko paistoi kauniisti. Maksoin turhaan liput kentälle 34 € kun olisimme päässeet samoilla lipuilla. Ostin asemalta pippurista maalaismakkaraa sekä  hyvää juustoa ja oikein huonon talouslehden.

Kone lähti ajallaan ja havahduin Tanskan salmissa jäälauttoihin. Suomen rannikolla kiintojään reuna oli karmea näky lämmöstä palatessa.

Uutisten mukaan Helsingin herrat eivät olleet päässeet Saariselältä myrskyn takia koneella bonuksista huolimatta vaan olivat joutuneet kolmeksi tunniksi rahvaan sekaan Rovaniemen bussiin. Tämä lämmitti hiukan Vantaan loskassa. Oli satanut koko viikonlopun räntää.