Kalassa 2005

Nauvossa 10-11.9.2005

Ajoimme Tommin kanssa Nauvoon kalastustarkoituksessa.

Veneen irroittamisessa oli jonkin verran ongelmia kun merivesi oli laskenut ja vene jäänyt perästään rantatrailerin viimeisen ohjainrullan taakse. Pultit ja rullat irroittamalla vene saatiin väännetyksi rautakangilla oikeaan elementtiinsä, mereen. Toinen akku oli liki tyhjä ja kone käynnistyi vasta akun vaihdon jälkeen. Iso mylly vaatii akulta tehoja. Käynnistyttyään kone kävi hienosti kuten aina ja ajoimme merivartioston takaiseen lahteen pohjakiviä varoen. Ilma oli kalastukselle kuitenkin liian kirkas ja sää vuodenaikaan nähden liian lämmin. Vaihdoimme paikkaa Nauvon Spinkkilän saareen, jossa suojanpuolella oli hyvin lämmintä. Rantauduimme ja heittelimme tovin professoreita, tuloksetta.

Lusikka Professori on syksyisin muuten ihan hyvä paitsi että sen muoto saa siiman tarttumaan juuri pintaan pudotessa koukkuihin ja viehe kääntyy takaperin. Välillä joka toisella heitolla.

Siirryimme ankkuriin saaren tuuliseen päähän, mutta tulos oli yhtä heikko. Ajoimme sitten Spinkkilän kohdalle ruohikkorantaan, jossa tosin tuuli painoi kohti heinikkoa. Tommin ollessa jo lähdössä siimaani tartui parikiloinen hauki, jonka Tommi koukkasi haaviin.

Ajoimme Korppoon puolelle salmea, mutta ranta oli liian tyyni ja kalat eivät auringonsa syöneet.

Kun vettä oli piiskattu jo parisen tuntia lähdimme takaisin Finnlinesin ro-ro aluksen vanavedessä. Laiva kääntyi kalastaessamme Fagerholman aukosta Korppoon ja Nauvon väliseen aukkoon jatkaen syväväylää kohti Turkua.

Rannalla huomasimme merellä tulleen vilun ja avasin konjakkipullon ja tein tulet ajopuista nuotiopaikallemme.

Polttelimme nuotiota ja katselimme pimenevää merta. Aurinko punaa tällä kohdalla meren ja taivaan vaaleanpunaiseksi, jota vastaan Korppoon horisontti piirtyy mustana.

Grillasimme kesästä säilyneellä viimeisellä hiilipussilla. Syöminen olikin päivällä supistunut pariin piirakkaan ja nälkä alkoi haitata menoa jo merellä.

Joimme viimeiset Tartosta tulleet oluet ja siirryimme nukkumaan. Aamu venähti pitkälle kun meri-ilma nukuttaa ihmeesti.

Aamulla Tommi keitti kahvit ja askaroimme mm lämmittimen parissa puoliin päiviin. Vika oli ilmeisesti vain pattereissa, mutta korjaus aiheutti suuremman korjaustarpeen kun putki katkesi.

Lähdimme iltapäivällä merelle grillattuamme sitä ennen perusteellisesti viimeisetkin hiilet.

Ajoimme Spink1 ja 2:n välistä, mutta kala ei syönyt. Jatkoimme Angnäsin kulman ohi itään johtavalle väylälle, jossa heittelimme parissa-kolmessa ruohikkorannassa ja myös keskellä väylää kalankasvattamoiden völissä. Irtolohetkaan eivät ottaneet pyydykseen.

Ilma oli lämmin ja ohittamissamme purjeveneissä oltiin uimapuvuissa vaikka oltiin jo pitkällä syksyssä.

Ajelimme takaisin omaan rantaan ja purimme leiriä parisen tuntia. Kävimme Sallan ravintolassa kahvilla. Räikkönen oli juuri toisena Belgian Span radalla.  Tullessa Prostvikin lauttajonon vieressä kalastajat kiskoivat ongella useita isoja ahvenia haaviin meidän katsellessamme kateellisina vierestä. Ahvenhan syö myös paisteellakin.

Ajelin Naantalin kautta kotiin ja olin törmätä Koskella isoon uroshirveen, joka oli aikeissa ylittää tietä kun autoja ei ollut tullut pitkään aikaan. Muutaman sekunnin hitaampi nopeus olisi ollut tuhoisa kun nyt hirvi pelästyi jo ennenkuin ehti  astua tielle ja ryntäsi takaisin metsään auton tultua yllättäen kohdalle. Pari sekuntia myöhemmin se olisi ollut keskellä tietä...

Kaarinan Hesburgeriin verrattuna Autokeitaalla oli valtava vilske. Asiakkaita oli jonossa parikymmentä kuudessa jonossa. Tosin palvelukin on paremmin järjestetty ja ripeää.

Se lienee ollut kesän 2005 ainoa ja viimeinen todellinen kalastusmatka.