Maalinturetki 16-20.9.2013 itärajan pintaan

Juha sai taas houkuteltua perinteiselle metsäretkelle Hattuvaaran ja rajan väliselle alueelle.

Lähdimme Juhan maasturilla puoli kymmeneltä sunnuntaina ja haimme Mikan Tammelasta.

Kotilaisen Kari ja Ilvosen Reima tulivat Karin pakettiautólla ja Jokiset Jorman  Skodalla. Karilla oli mukana susikoira Lara.

Pysähtelimme matkalla ulkoiluttamassa Laraa ja Juvalla syömässä. Olimme  Ilomantsissa viideltä ja Hattuvaaran Hattujärvellä mökillä kuuden jälkeen.  Nukkumaan mentiin aikaisin yhdeksältä ja Reima herätti ennen viittä metsään.

Ensimmäinen päivä ajeltiin minulle oudolla pohjoisella aluella Venäjältä tulevan Haapajoen eteläreunalla. Juha ampui lentoonlähdöstä koppelon. Koppelo on naarasmetso.

Jorma onnistui ampumaan metsopoikueesta Reiman lentoonpelottaman ukkometson.

Ajomiehet saivat usein lintuja liikkelle, mutta harvemmin oikeaan suuntaan.

Välillä sytytimme vanhalle nuotiopaikalle tulet.

Mika ampui isommasta parvesta puusta pudottautuvan koppelon. Poikueessa oli ainakin kuusi metsoa, mutta kaikki muut näkivät meidät harvassa männikössä jo kaukaa ja lähtivät ennen ampumamatkaa.

Reima onnistui ampumaan ukkometson.

Illalla saimme toisen koppelon, jonka Lara otti kiinni kun kana pinkaisi pudottuaan jalan pusikkoon.

Palasimme vasta liki kahdeksaa kun alkoi hämärtää ja 14 tunnin jatkuva jahti alkoi väsyttää.

Lämmitin Jorman makaroonilaatikot ja saunan ja olimme nukkumassa taas ennen kymmentä.

Sauna lämmitti parvea ja siirryin kahdelta  nukkumaan alas viileämmälle sohvalle.

Seuraavana päivänä menimme kuudeksi minulle uudelle alimmalle Ilajanjärven eteläpuolen alueelle ja kävimme mm Susitaipaleen vaelluspolustoon kuuluvalla Kontiovaaran laavulla.

Jorma unohti haulikkonsa mökille.

Ammuimme Ramin ja Karin  kanssa aamulla koppeloa kaikki ohi ja eräässä korpiaukossa ammuin näreen läpi metsokukkoa olettamaani lähtösuuntaan osumatta.

Teimme keskipäivällä tulet kun metsästys oli kestänyt jo kuusi tuntia.

Kävimme mm susitaipaleen alkupisteessä. Tässä susitaipaleen polkua, jota on alueella kolmisenkymmentä kilometriä ja useita laavuja ja muutama autiotupa.

Iltapäivällä Jorma ajoi männikön reunaa ja olimme Juhan kanssa passissa taimikon reunassa.

Metsokukko laskeutui eteeni kuusikkoon mutten nähnyt sitä. Lopulta Reima lähti passista ja ajoi sen liikkeelle. Ammuimme Karin kanssa kumpikin sitä läheltä ohi neljä kertaa. Tosin panos juuttui ja haulikko laukesi vain kerran.

Reima ampui kaksi pyytä. Illalla olimme mökillä kuuden jälkeen ja valmistimme hernekeittoa lisukkeineen. Saunoimme ja olimme aikaisin nukkumassa.

Latasin illalla kahvinkeittimet ja Reima sitä huomaamatta kaatoi pannuihin valmiiksi vedet.

Aamulla Kari huomasi säiliössä olevat vedet ja kahvin ja napsautti keittimiin virran ja lähti ulos. Kun pannuissa oli vesi meni kaikki kahvi Reiman tullessa sisään jo pitkin lattioita.

Olimme aamukuudelta silti jo Hoikankylkeisen alueella ja aloitimme kanjonijärven rantamäestä ja etenimme Lakontien pistoja järjestelmällisesti itään.

Lintuja ei näkynyt, mutta makkaranuotiolla oli silti hauskaa.

Siirryimme illansuussa Koivusuon alapuoliselle alueelle, mutta lintuja ei näkynyt.

Illalla keittelimme perunoita herkkusienikastikkeella ja saunottuamme olimme sänkyvalmiita ennen yhdeksää.

Seuraavana aamúna ajoimme Niemijärven tietä rajalinjalle ja kiertelimme Niemijärven länsipuolen pistoteiden varsia. Lintuja ei näkynyt ja sirryimme takasin pohjoiseen Sivakkojoen alueella kulkeville teille. Ammuin siellä koppeloa läheltä ohi ja kauempaa kaksi kertaa ohi. Jokin putosi, mutta ilmeisesti se oli vain pökkelön latva johon viimeinen laukaus osui.

Muiden ampumiset eivät jääneet mieleen, mutta lintuja  oli kuitenkin enemmän vain Syväjärven eteläpuolen metsissä. Näimme noin kolmisenkymmentä metsoa ja kymmenkunta teertä, pääosin lähellä teitä aamuhämärissä kiviä syömässä. Reima ampui jäniksen taimikkoa kävellessään.

Viimeisenä iltana kävimme lopuksi Hoikankylkeisen vuokratuvan kohdalla jossa oli viikonlopuksi Imatralta jahtiin tullut vanhempi mies.

Mökillä siivosimme autot ja pakaksimme tavarat aamua varten.

Yhteensä muut saivat kaksi ukkometsoa ja neljä koppeloa eli yhteensä kuusi metsoa, yhden teeren, muutaman pyyn ja jäniksen.

Aamulla keitin kahvit ja siivosimme ja imuroimme mökin.

Olimme ennen kuutta jo menossa  hyvää vauhtia kohti Ilomantsia, jossa kävimme kahvilla ja palautimme mökin avaimen. Kävimme Varkaudessa uudelleen kahvilla ja olimme lähteä vahingossa Pieksämäelle.

Kävimme Heinolan Lukoilin ravintolassa syömässä yhdeksällä eurolla ja olimme kotona kolmelta. Matkaa tuli 660 km suuntaansa ja dieseliä kului, mutta syömisiin meni vain viisikymppiä koko viikossa kun ostimme elintarvikkeet Ilomantsista ja Hatun kaupasta kimpassa.

Seuraavana vuonna ehkä jo muualle kun maasto alkaa olla liian tuttua.