Pariisi toukokuu 2013

Kävimme Paulan kanssa Pariisissa 18-21.5.2013 kun Finnair oli alentanut lennon hintoja muutamina päivinä.

Lähdimme ennen aamuyhdeksää launtaina Röykän kautta Vantaalle ja kone nousi ajallaan n klo 12.15.

Vantaalla  oli kentällä nostettu taas hintoja olennaisesti ja paikka on kallis.

Finnair lentää CDG Roissyn 2D terminaalille ja pääsimme heti junaan ja olimme puolessa tunnissa Gare de Nordin asemalla josta jatkoimme metrolle Abessesin asemalle. Tämä on Pariisin syvin n 38  metriä maan alla. Kävelimme samannimistä katua hotellilleni  Ranskassa " My Hotel in France Montemarte" Haimme hieman juotavaa ja kirjauduimme sisään. Pieni hotelli ilman hissiä oli varustukseltaan vaatimaton, mutta 90 euroa yö. Yöllä sai nukkua rauhassa kun muuten eloisalla kadulla ei ollut yöllä läpiajoliikennettä.

Kävimme illalla kävelyllä kun Montemarte on Parisiin romanttisimpia alueita ja ravintoloita paljon.

Illalla oli ravintoloissa kuitenkin ahdasta kun oli lauantai ja paljon kansaa liikkeellä.

Kävimme tietysti Pigallella kun hotellimme oli sen kohdalla mäen rinteessä sadan metrin päässä.

Kävimme syömässä lähellä Sacre Couria ja jouduimme nousemaan yhdelle näyteikkunalla olevista pöydistä kiipeämällä alapuolen pöydän päältä.  Onneksi ei ole korkean paikan kammoa.

Pihvit olivat hyviä ja viini maukasta. 52 €  Kävimme iltamyssyllä Bistro San Jeanissa.

Sana tulee venäjästä.  Ylhäällä Place Tetrellä on vanha A La Mere Catherine- ravintola. Kun liittoutuneet joukot seurasivat tappion kokeneita Napoleonin joukkoja Pariisiin 1814 niin janoiset venäläiset miehittäjät  eivät pitäneet pitkistä ranskalaisista juomaväleistä vaan hakkasivat nyrkkejä Catherinen pöytiin ja huusivat " Bistro! Bistro! eli venäjäksi Nopeasti!  Sana on sen johdosta tullut ranskaan tarkoittamaan nopeampaa ja halvempaa juottolaa.

Aamiaisena oli marmeladia, kahvia ja croissantteja. Kymmeneltä lähdimme Versaillesiin, mutta englantilaisia opastaessani menimme vahingossa väärään junaan ja jouduimme Seinen yli Radio Francen toimitalolle, josta palasimme seuraavalla takaisin edelliselle asemalle ja siitä Versaillesin linnan asemalle.

Yllä aurinkokuninkaan patsas.

Kun oli sunnuntai niin linnaan jonotti noin viisituhatta henkeä, joilla kaikilla oli lippu valmiina.  Pitkä parijono kiemurteli pihaa alas-ylös-alas-ylös nelisen kertaa. Jonottamiseen meni parisen tuntia. Viimeksi pääsin suoraan.

Kävimme tutustumassa naisten asuinsiipeen ensin ja sitten yläkerran edustustiloihin.

Kuninkaan huoneistossa oli ahdasta kuten aina kun paljon ihmisiä on liikkeellä.

Paula on kuitenkin ketterä liikkumaan tungoksessa ja pääsin vaivoin seuraamaan.

Peilisali oli vaikuttava ja sitä on kopioitu useisiin linnoihin kuten Neuswansteiniin ja Pietarin kesäpalatsiin.

Istuimme tovin sotamaalauksien isossa salissa kuvaillen eri ranskalaisia taisteluja viime vuosituhannelta.

t

Yllä Versaillesin kaupungintalo

Seuraavan päivän käytimme shoppailuun. Yllä kenkäkaupan luomuksia  pieniin jalkoihin.

Ostimme Tatin alueelta vaatteita ja punaisen niittikäsilaukun. Ensin kuitenkin kävimme turistijunalla Pigallelta Sacre Courilla ja istuimme puolisen tuntia Place Tetren Chez Eugenissa kahvilla. Juna palasi alas Pariisin  viimeisen viinitarhan ja Ketterän Kaniinin kaútta.

Täällä nuori Ville Vallgren veisti aikanaan Havis Amandan,  jonkun Pigallen ilotytön ollessa ilmeisesti mallina. Patsas on Helsingin ylioppilaille merkittävä.  91-vuotias ylikonstaapeli Eugen Valentin Laiho kertoi tulleensa poliisiksi Helsinkiin 1925 jolloin patsaan ympäri oli viisinkertainen poliisiketju estämässä sen lakittamista. Moni ylioppilas kastui altaassa, mutta patsasta  ei lakitettu. Seuraavana vuonna poliisikomentaja Axelsson sanoi että miksi oikein sitä estetään ja lopetti vuosittaisen kamppailun. Ylioppilaat olivat vihaisia kun heidän huvinsa loppui.

Pigallelta  hotellille nousevalla Rue Lepicillä oli aamuisin paljon vihannes- ja herkkukauppiaita ja toritunnelma. Kiinalainen ravintola myi mm kampasimpukkaa Coquilles San Jaques, joita ostin pari kertaa sekä muutaman annoksen jättirapuja.

SunnuntaiItana kävimme syömässä lihafondueta viereisen kadun tunnelmallisessa ravintolassa. Kiehuva pata oljyä, johon lihapalat kastettiin kypsymään porisi pöydässä. Puolikas viiniä maksoi kympin ja illallinen yhteensä 50 €.

Kävimme maanantai-iltana kävelyllä Latinalaiskorttelissa vaikka tihkutti vettä.

Yllä Saint Sulpicen kirkko, joka oli suljettu. Palailimme sieltä yliopistokorttelin kautta.

Yllä Rue Bonaparte, jolla Edefelt maalasi Kuningatar Blancan vuónna 1874. Taulu otettiin Pariisin salonkiin näytteille  ja sai huomiota.

Les Deux Magots on kuuluisuuksien suosima ravintola Saint Germain de Pren kirkon vieressä.

Sitä vastapäätä on yhtä kuuluisa  Lipps.

Hinnat kolminkertaisia ja terassilla ei ollut edes lämmittimiä vaikka yö oli kolea.

Tyttö ja palatsi. Institute de France.

Pont Neuf ja tuhansia rakastavaisten lukkoja Pont de Arts sillalla. Onkohan kaikilla avaimet tallessa.

Silta jatkuu Louvrelle. Mies keskellä myy näitä lukkoja. Kävelimme Chateaun asemalle sateessa ja siitä metrolla Blanchen asemalle, joka on Pigallella Punaisen Myllyn kohdalla ja sopivasti hotellin alapuolella.

Kävimme syömässä hotellin viereisessä ravintolassa. Tehokas Emma-tarjoilija juoksi kuin tuuli, mutta otti ison juomarahan. Pihveineen 50 €

Tiistaiaamuna kävimme kahvilla Rue Lepicillä ja siirryimme metrolla Gare de  Nordille ja pikajunalla Roissyn kentälle. (liput 19 € yhteensä)

Siellä konepistoolipoliisit estivät kulun porttialueelle ilmeisesti jonkin VIP henkilön saapumisen takia. Kansa ajettiin takaisin halliin ja poliisiautot tukkivat kentän tuloväylän. Vartin päästä poliisiketju purettiin ja konepistoolit laskettiin alemmas. Tehokas maa.

Kentälle oli tullut uusia liikkeitä ja jopa ravintola. Soimme pizzaviipaleet viinin kera. 50 €.

Finnair tarjosi mennessä kanasalattia ja tullessa kolmioleivän. Lennot  olivat kuitenkin 120 euroa Norwegiania kalliimpia eikä annokset ihan niin hyviä olleet.

Ranskassa oli satanut kuusi viikkoa yhteen menoon ja yhtä sateista oli ollut vuonna 1951.

Kylmä ilma jatkui Ranskassa, mutta Suomessa oli helle. Lentoparkki otti 23 euroa pysäköinnistä.