Lappi 20 -24.8.2016

Kävimme Paulan kanssa Lapissa tutustumassa Pohjois-Lappiin. Flunssainen hukkasi lompakkonsa, mutta Lento-Parkin auto toi sen seuraavan kuorman mukana ja ehdimme hyvin koneeseen.

Kentällä saimme allemme Hybridi-Yariksen ja tutustuin ensikertaa kehittyneimpään autotekniikkaan.

Hiljaisessa kyydissä mentiin sähköllä ja kaasua painaessa oli kiihtyvyys

ripeää kuin kummatkin moottorit väänsivät.

Ajelin Saariselälle katsomaan Puumajuoksun lähtöä, jossa Skandinavien Hunksit lähettivät naiset matkaan. Samanaikainen Jänkhä jytisee täytti tiet ja ravitsemuspaikat Harrikoilla.

Kävimme Teerenpesän terassilla, Kylpylässä, Kuukkelissa ja Panimon terassilla.

Yritimme käydä Huippuravintolassa kahvilla, mutta motoristien jono oli liian pitkä.

Kävimme syömässä Ivalon Pub.fissä ja Vaskoolissa ostamassa muonaa ja kahvia erämaahan.

Poikkesimme Inarin rannassa katsomassa venettämme. Ilma oli liki helteinen ja siirsin kuivia puita suojaan kun sade näkyi olevan tulossa. Rakentelin pyöriin tavaratelineet ja kurasuojat kun niitä ei

oikeissa maastopyörissä ole ulkonäkösyistä.

Annoin sunnuntaina flunssaisen nukkua ja kävin  laskemassa verkot. Tuuli vei venettä puolisen kilometriä eteenpäin aloituspaikasta, mutta kalaa liikkui joka paikassa.

Kävimme illansuussa syömässä Erähotellilla. Lappalaiset olivat rakentaneet noin kahdeksan kelohuvilaa lisää ja makuupaikkoja on jo kahdellesadalle. Tunnelmallinen paikka vaikka melkoinen yrityskokonaisuus Nellimin nykyoloissa. Asiakkaita näkyy netin mukaan kävän Italiasta ja Etelä-Afrikasta saakka yhä uudelleen. Annokset olivat hyvät ja sisustus näkemisen arvoinen.

Ajelimme Kessin erämaahan Paatsjoen sillan yli pitkin rajavyöhykettä. Ilta-aurinko kultasi erämaata.

Palatessa kävimme katsomassa  uittoränniä, jonne on tehty entisajan mallin mukaisia kämppärakennuksia.

Tutustuimme Trifon pyhittäjän ja Pyhän Kolminaisuuden tsasounaan ja kolttien hautausmaahan.

Kävimme Nellimjärventiellä katsomassa porotiloja ja Siikajärventiellä kuvaamassa järvimaisemia.

Vieressä kuva Nellimin satamasta ja kylän ensimmäisestä talosta.

Ilma oli viilentynyt ja alkoi palatessa sataa. Lämmitin saunan ja saunoimme pitkälle yli puolenyön.

Maanantaina nostimme verkot ja saimme neljä siikaa, kuusi ahventa ja kaksi parikiloista haukea.

Savustimme ahvenet ja hauet erikseen ja söimme ahvenet lounaaksi. Siiat fileerasin jääkaappiin.

Verkot olivat solmussa, mutta aukesivat kun sain ne seinälle kuivumaan.

Tarvetta enemmälle kalalle ei ollut ja Paula heitti ostamansa pihvit myöhemmin roskiin kun kaikkea ei jaksanut syödä.

Illalla ajelimme Ivaloon. . Rautiassa ei ollut vesirännejä ja jouduin tekemään sellaisen kattopellistä.

Ajoimme Rahajärven laavulle katsomaan kun en ole siellä ennen ollut. Paikka on kaunis ja asukkaat vastustavat järven kaavoittamista. Metsähallitus tekee aina kuitenkin mitä Helsingissä tahdotaan.

Kävimme katsomassa Ukonjärven rannassa paikallista kalastusta.

Inarissa kävimme Näkkäläjärven Iiskon kaupassa ostamassa muonaa ja pattereita taskulamppuun.

Kävelimme Juutuanjoen Jäniskoskelle kuvaamaan erämaasta virtaavaa vedenpaljoutta sateisena kesänä.

Siida oli jo sulkenut ja ajoimme Vastusgoahtiin kahville. Meimin sisar piti paikkaa avoinna vaikka oli jo myöhä.

Ajoimme vielä Kaamasen ohi Lihavan Kalan järville saakka Galdoaivin erämaahan katsomaan miten mänty lakkasi kasvamasta.

Palatessa poikkesimme Neljän Tuulen tuvassa kahvilla.

Palatessa satoi jo ankarasti ja sade jatkui rajuna koko yön ja seuraavan päivän.

Jängät alkoivat tulvia ja keräsin sadevettä kahvinkeittoon laittamalla vadin terasille. Kolmessa tunnissa se oli aina täynnä.

Tiistai-iltana sade hellitti sen verran että kävimme Ivalossa Kultahipussa kahvilla ja Vaskoolissa ostamassa lisää muonaa sekä kolme tölkkiä olutta saunomiseen.

Keskiviikkona sää oli kaunis ja ajelin maastopyörällä lähialueella.

Kuvassa Sarvikappalejärven itäpäätä.

Otin aurinkoa Inarijärven laiturillamme ja nautin hiljaisuudesta.

Illalla kävin kääntämässä veneen ja putosin vesikuoppaan ja piti lämmittää sauna, jotta kengät kuivaisivat.

Lentokentälle ajaessa tankkasimme auton. Keskimäärin kuusi litraa sadalla.

Kone viivästyi lähdössä odottaessa ilmeisesti puuttuvia matkustajia, mutta olimme puoli kymmeneltä Vantaalla ja yhdeltätoista kotona.

Ilma oli kirkas ja kaikki Länsi-Inarin tunturit erotti hyvin sekä kaikki Kittilän suot vettä tulvivina.