Lontoo  2014

Lähdimme Paulan kanssa 22.2.2014 käymään hiihtolomalla Lontoossa kun luntakaan ei paljoa enää ollut.

Norwegian oli  hinnoitellut syyskuussa helmikuulle halpoja lentoja ja varasin lennoiltaan 123 euron paketin.

Edellytti kyllä neljältä heräämistä. Valtatie kaksi oli liukas ja pöperöinen uudesta lumesta ja matkanteko oli hidasta. Vantaalla auto kotimaanparkkiin ja kalliille kahville.

Tässä Britannian maaseutua itärannikolta.

Alla kenttä laskukiidossa kuvattuna-

Gatwickin kenttä oli remontoitu hiljattain ja junaan pääsi helposti. Kentältä pääsee keskustaan Gatwick Expressillä ja Southern Railwaysillä, joista vain viimeiseen yhtiöön sai koneilta lippuja hintaan 15 euroa.

Juna pysähtyi kahdella asemalla ja oli sen vuoksi vartin hitaampi kuin pikajuna. Juna oli täpötäynnä ja matka kesti seisaaltaan tunnin.

Hotelli Best Western Victoria sijaitsi Westministerissä 300 metriä Victorian asemalta Belgrave Roadia kaakkoon.

Henkilökunta oli osaavaa ja kantaja toi laukut huoneeseemme eikä jäänyt odottamaan juomarahaa...

Hotelli oli veloitettu luottokortilta etukäteen n 150 puntaa kahdelta yöltä. Huone oli pieni, mutta kokonaan remontoitu ja paikat kiilsivät upeasti ja kaikki toimi.

Lähdimme hieman levättyämme keskustaan kun junalippuun sisältyi ilmainen päivä metroissa.

Ajoimme metrolla Oxford Streetille ja kävelimme Sohon kautta Carnaby Streetille ja siitä Picadilly Circukselle.

Kävelimme Leichester Squarelle ja siitä tungoksessa Covent Gardenille ja edelleen Trafalgar  Squarelle.

Iltatunnelmaa keskustassa.

Tyypillinen lontoolaisnainen.

Kävimme syömässä kiinalaispaikassa 10 puntaa buffetlautanen ja Tsingtao-olut 3,30. Yhteensä 25 puntaa.

Alla rakennus Haymarketin kulmauksessa.

Buffetissa ravut olivat loppuneet, mutta barbeque-ribsit inkiväärikastikkeessa olivat herkullisia.

Erikoisuutena padoissa oli runsas sipuli ja leivitetyt porkkanat. Iso taikinapallo, jossa porkkana sisällä.

Kävelimme hiljalleen Westministerin halki ohi parlamentin ja kruunajaiskirkon Westminister Abbeyn.

Seurasimme rantaa Horsferry Roadille ja sitä pitkin Erasmus Streetin kautta Vauxhall Bridge Roadille ja siitä Warwick Roadia hotellille.  Viitisen kilometriä suurkaupungin sydämessä.

Yöllä lähdimme syömään pubiin. Kuningasravut paistetuilla perunoilla eivät olleet kovinkaan maukkaita, mutta ankanrinta kirsikkakastikkeella täytti mukavasti. 50 puntaa valkoviinin kera.

Kävimme vielä aseman lähellä pubissa oluella. London Bride-olut lämpimänä maistui ruunanmehulta ja teki tiukkaa saada pohjaan.  Tuli suomalaisolutta ikävä.

Haimme vielä juotavaa illaksi kun Lontoon vesi maistuu ikävältä.

Paula nukkui pitkään ja kävin aamukävelyllä Westministerin alueella ja aamiaisella intialaisravintolassa.

Kymmenellä punnalla sai kahvin, munan, paahtoleivän ja papuja.

Lähdimme ajelemaan busseilla. Päivän travelcard julkisiin maksoi yhdeksän euroa automaatilla.

Ajoimme yhdellä bussilla Hyde Park Cornerille ja toisella Tottenham Court Roadille, kolmannella Lontoon Yliopistolle Russell Squarelle ja neljännellä siitä lakikiltojen lävitse Waterloon asemalle.

Alla Primakin toinen Oxford Streetin tavarataloista.

Alla Hotell Russell  Russel Squaren ja Bernard Streetin kulmassa.

Alla näkymä Waterloo Bridgeltä länteen.

Ajoimme asemalta viidennellä bussilla Saint Paulin katedraalille. Toiseksi suurin tyyppinsä kirkko maailmassa Rooman Pietarinkirkon jälkeen. Kuvata ei sisällä saanut.

Ajoimme metrolla Paternoster Squarelta Tottenham Court Roadille, jossa Paula alkoi hillittömän shoppailun Primarkilla ja minä kiertelin ympäristön pikkukauppoja.

Alla Selfridgen fasaadi Oxford Streetillä.  Maksuton käymälä mahonkiseinin ja jalokiviosasto olivat upeat.

Paula kävi välillä lepäämässä ulkona ja palasi taas Primarkin tungokseen, jossa tuhansia naisia velloi edullisten vaateripustimien seassa.

Kävimme  syömässä Queenswayllä. Talon punaviini oli loppunut kokonaan mutta roseviiniä löytyi runsaasti. 50 puntaa kahdesta  porsaasta valmistetusta pippuripihvistä oli hieman liikaa, mutta Lontoo on kallis paikka syödä ravintolassa.

Illalla kävimme hakemassa annokset kanaa  Kentacky Fried Chickeniltä. Yhdeksällä punnalla sai neljä annosta neljillä ranskalaisilla.

Alla Tate Museum

Aamulla Paulan nukkuessa kävin aamiaisella naapuripubissa. Aamiaiseen  kuului lisäksi perunakakku ja makkara hintaan 6,5 puntaa.

Ajoimme metrolla Pimlicon asemalle ja kävelimme Tate Museumiin, jossa tutustuimme William Turnerin maalausten kokoelmaan. Viitisen salia Turnerin maalauksia, joskin tunnetuimmat ovat Louvressa.

Aihe Italiasta 1830. Näkymä Orivietosta. Maalattu Roomassa.

Myrskyävä meri ja hylky 1820 luvulta

Alla näkymä Venetsiasta. Hallitsijan palatsi ja Markuksen aukio.

Rantakadulta nousimme bussiin ja ajoimme Whitehallia Trafalgar Squarelle.

Patsas on marsalkka Earl Haig;  brittijoukkojen komentaja ensimmäisessä maailmansodassa

Ranskassa 1915-1918. Kuvattu pääministerin virka-asunnon kadun risteyksestä.

Alla kansallistaidemuseo National Gallery Trafalgar Squarella. nationalgallery.org.uk

Kävimme viereisessä St Martin In The Fields -kirkossa, jossa soitti jousikvartetto.

Kävelimme Regents Streetiä Oxford Streetille, jossa Paula alkoi hillittömän shoppaamisen Primarkin toisessa tavaratalossa.

Kävelin läpi miestenosaston, mutta koot olivat todella pieniä suomalaiselle.

Alla Her Majestys Royal Theatre Haymarketilla  Charles II Streetin kulmassa.

Näkyi menevän Oopperan Kummitus

Kävimme vielä katsomassa Picadilly  Cirkuksella, jossa oli välillä hiljaista.

Ajoimme bussilinjalla 73 Victorialle ja haimme laukut hotellilta. Oikean raiteen löytäminen Gatwickiin oli vaikeaa ja näytti etä seuraavalla tauluissa olevalla junalla emme olisi enää ehtineet. Onneksi neuvonnassa neuvoivat sellaisen junan joka ei näkynyt tauluissa. Juna lähti kaukaa sivulta  raiteelta 17 ja pysähtyi kaikilla asemilla. Gatwickissa lähtöselvitys toimi koneella ja turvatarkastus oli yläkerrassa.

Turvatarkastus odotti että vauva söi käsimatkatavarana ollutta vauvanruokaa ennenkuin pääsimme eteenpäin. Kentällä oli mm Harrod´sin myymälä, mutta emme ehtineet shoppaamaan kun aikaa oli kulunut etsiskelyihin. Koneessa tutustuin opiskelijaan, joka pyrki Lontoon lakikouluihin opintojaan täydentämään ja oli kiertänyt ne kaikki parhaan löytääkseen. Lukukausimaksut välillä 9- 25.000 vuosi.

Kone lähti 18.45 ja olimme kotona noin kahden jälkeen yöllä.

Syömisiin kului parisataa puntaa, joten ihan halpa Lontoonmatka ei lentoalennuksista huolimatta ole.