Nellim 14-20.6.2022

Kävimme Lapissa kun puolisolle aika sopi. Lähdettiin viideltä Letkulta ja ajettiin uuteen Lentoparkkiin Ohtolankadulle n 45 € viikko. Oli täyttä kun kaikki olivat koulujen loputtua lähteneet lentäen jonnekin..

Keski-Euroopassa oli 45 asteen helle. Alla Rahajärvi Inarissa n 10 astetta lämmintä.

Syötiin lohileivät autossa evääksi. Samanlainen ruisleipä maksoi kentällä 12 euroa kuten olutkin...

Ala-aula oli uusittu ja oli tilavampi ja ihmisiä pystyi ohittamaan helpommin. Paljon valtion rahaa oli haaskattu mahtipontisiin muotoiluihin kun logistiikka oli yhtä vaikeaa kuin ennen.

Turvatarkastus oli asiallisempi ja tytöt päästivät jopa vesipumpun kanssa koneeseen vaikka aiemmin pieni jakoavainkin tulkittiin vaaraksi. Kahvi oli muuttunut koneessa maksulliseksi mutta muuta uusi johto  ei ollut keksinyt.  Viereisistä paikoista olisi pitänyt maksaa, mutta se olisi edellyttänyt muutosmahdollisuutta jota ei vielä ollut.

Ivalossa saimme Green Motionilta allemme 20.000 ajetun perus-Polon, jolla kyllä pärjäsi kun otti paljon vauhtia mäkiin. Kulutti vähän ja maavara oli Golfia parempi.

Yaris olisi ollut paljon kalliimpi.

Kävimme syömässä Kultahipussa mm leivitettyä turskaa kauden kasviksilla. Paikka oli täynnä mutta saavuttuamme kaikkosivat...

Haimme Vaskoolista evästä 40 eurolla mm perunoita ja silliä. Kalaa saimme järvestä ja se oli kaupassa kovin hintavaa. Taimenfile 59 euroa kilo, harjus ja siika 29 euroa. Vastapäätä oli markkinat.

Mökillä tuuletimme liinavaatteet ja pumppasimme saunalle vettä. Laskimme verkot ja lämmitimme saunan. Irja kävi uimassa saunomisen lomassa. Nukahdin pian erämaan hiljaisuuteen kun herätys oli ollut aikaisin.

Aamiaiseksi oli paahtoleipää munilla ja kauden kasviksilla. Verkoissa oli kilon siika.

Kolmen verkon lupa vuodeksi maksoi n 35 euroa.

Keitimme perunat ja paistoimme siian. Vastaava annos maksoi 27 euroa Keskon baarissa.

Kävimme kuvaamassa Inarin rannassa olevan työveneen kun  tarkoitus on myydä se olemattoman käytön vuoksi.  Sillä on viimeksi kuljetettu tukkeja Rauman saaristossa ja lommoja riittää.

Kävimme kävelemässä Ahvenjärvellä Nellimin takana ja Kessin sillalla. Paatsjoen rantaan oli tehty nuotiopaikka ja se oli kovassa käytössä. Joku oli maalannut Nili-Aitan mustaksi ja möyri kaivinkoneen kanssa Inarin rannassa.

Torstaina verkoissa oli siika ja iso ahven, jotka fileoin pannulle. Kävimme illalla syömässä pubissa poropizzat ja Ritvan valinnassa ostamassa uusia verkkolaatikoita. Sateli ja tuuli kylmästi itäjäistä Karanmereltä.

Perjantaina verkot olivat tyhjät ja ajelimme mm katsomaan Rahajärveä. Yllä.

Kävelimme Kirakkajoen voimalaitoksen yläpuolelle patoaltaalle huoltotietä pitkin. Suunnitelma voimalaitoksen  sulkemisesta mitättömänä lienee unohtunut sähkön hinnannousun myötä.

Ajelimme Solojärvelle ja sieltä Kaitamojärven metsätietä järvelle. Pitkä ja kapea tie...

Tie huononi järven jälkeen ja käännyimme takaisin käytyämme kävelyllä rannassa. Tie seuraa rantaa useita kilometrejä.

Kaitamojärven länsipäästä lähtee tie Hammastunturiin ja siltä on Hammasjärvelle lyhyimmillään seitsemän kilometrin kävelymatka..

Tässä tien silta jossa oli isoja telkkiä.

Kävimme Solojärvellä kuvaamassa hiekkarantaa.

Palatessa kävin kääntymässä Saamelaisalueen asuntolan Jeeran pihamaalla, josta on kaunis ja paljon kuvattu näkymä Juutuanvuonolle.

Asuntola oli tyhjillään kesälomien takia kuten koulutuskeskus Juutuan rannassa. Kultahovin piha oli autoja täynnään. Ilta oli kaunis ja ainoa aurinkoinen kolealla viikolla.

Wilderness Hotellin rantaan oli viitoitettu väylä ja rannassa oli runsaasti merimerkkejä.

Tuuli kovin järvillä ja verkonlaskun takia joutui kiskomaan venettä vasten tuulta pitkään. Kylki kipeentyi.

Hakkasin illan halkoja ja kaivoin terassille perustaa. Puoliso pinosi halot sateensuojaan.

Seuraavana päivänä niska oli turta ja olo tokkurainen. Verkoissa oli neljä ahventa jotka savustin lounaaksi.  Rakentelin terassia ja ruuvasin laudat aggregaatin avulla porakoneella.

Sunnuntaina alkoi  lämmitä ja kuvailin perämoottoria ja traileria myyntimielessä. Verkoissa oli siika.

Tein oluttölkistä hyttysentappolaitteen. Sisälle laitetaan tuikkukynttilä ja päälle Raidin myrkkytyyny lämpiämään ilman sähkövirtaa.

Enempää ei uskaltanut kalastaa kun ison saaliin kuljetus käsimatkatavarana olisi haastavaa.

Erämaassa nukkuu hyvin kun on äänetöntä. Sääskiä ei ollut kylmyyden takia. 6-12 astetta koko ajan.

Maanantaina nukuimme pitkään ja söimme viimeiset perunat ja sillit ja keitimme viimeiset kahvit.

Kävin kävelyllä viereisessä niemessä ja kuvailin suopursun kukintoja.

Siivosimme ja lähdimme illansuussa kentälle. Kone oli myöhässä ja olimme vasta kymmeneltä Seutulassa. Klaukkalan ohi Röykän halki vauhdilla. Sää oli pilvetön ja olimme kotona puoliltaöin.

Viikko oli ollut koko maassa kylmä ja sateinen. Juomaveden saimme taivaalta ilmaiseksi.