050520139014.jpgKaunas toukokuussa

Kävimme Irjan kanssa viikonloppumatkalla Kaunasissa kun lennot olivat 85 € edestakaisin ja Tampereelta on helppo lentää. Tosin auton parkkeeraus maksoi 30 euroa eli aika ison osan matkakuluista.

Halvempi parkkipaikka Pirkkalan kentällä oli täynnä venäläisten autoja.

Lähdimme perjantaina 3.5.2013 töiden jälkeen ennen iltakahdeksaa ja kone lähti Tampereelta kymmenen jälkeen kun kaikki olivat tulleet terminaaliin.

Kaunasin kentällä odotti taksikuski plakaattia kantaen ja vei meidät 60 litillä Best ´Western Santakokseen vanhankaupungin rajalle tehdasrakennukseen  sijoitettuun hotelliin, jota pidän tasoltaan  erittäin hyvänä.

Tarjoushinta keväällä 131 euroa kahdelta yöltä

100 eurolla sai n 335 litiä.

Aamiainen oli erinomainen. Juustoja kahdeksaa eri lajia, kinkkua, nakkeja,pekonia, munakasta ja kalapastaa sekä herkullista kanamuhennosta. Silli ja suolakurkku olivat erikoisen makuisia.

Kävimme aamulla vanhassakaupungissa kävelyllä. Kävimme Apostoli Pietarin ja Paavalin katedraalissa, joka on alunperin 1400 luvulta peräisin.

Kävimme juomassa kahvit torin kulmalla ja katsomassa jokea esiintymislavan katsomon kohdalta.

Veimme minibaariin pari kuohuviinipulloa kylmenemään ja kävimme puistokadulla kävelyllä.

Puistokatu Laisves Aleja on Itä-Euroopan pisin 1600 metriä ja ulottuu vanhan kaupungin rajalta sotilaskirkolle saakka.

Iltapäivällä kävimme Maximum-marketissa shoppailemassa muutaman tunnin.

Leivostiski oli kymmenkunta metriä pitkä. Myytiin mm autonrenkaita.

Menimme syömään kävelykadun itäpään ravintolaan pippuripihvit 26 litiä.

Siivooja oli vaihtanut lakanat ja huone oli ylellinen.

Aamulla nukuimme pitkään ja parantelimme Irjan  flunssaa. Aamiainenkin meni nautiskeluksi ja lähdimme vasta myöhään kaupungille.

Kävimme taas vanhassa kaupungissa kahvilla ja tutustuimme vanhan Pyhän Yrjön luostarikirkon remonttiin.

Viimeksi tässä oli maalattia ja telttatuolit ja tiiliseinät. Venäläiset käyttivät kirkkoa aikanaan tallina.

Kirkon vieressä on 1300-luvulta peräisin oleva Kaunasin linnoitus

Yllä joutseneksi kutsuttu kaupaungintalo, jossa taas vihittiin hääpareja. Morsio valkoisissaan kiirehti kohti avioliiton satamaa.

1430 luvun kansallissankari Vytautas Suuri  alisti ukrainalaiset heimot valtaansa ja ulotti Lietuan valtion Mustalle merelle saakka.

Paavalin kirkossa televisioitiin jumalanpalvelusta isojen lähetysautojen kautta.

Vietimme lopun päivää eri terasseilla kävelykadun varrella ja kävimme syömässä kananrintaa polentalla ja lohkoperunoilla. 19 lt. Jälkiruoaksi kahvia ja metaxaa 6 lt. (2€)

Hotelli soitti meille taksin 66 lt Karavalan kentälle. Söimme siellä vielä porsasta ranskalaispedillä

ja ostimme paikallisia liköörejä.  Lentokenttä on nimetty kahden liettualaislentäjän mukaan, jotka ylittivät 1934 Atlantin New Yorkista kaksitasollaan, mutta löydettiin kuolleina puolalaiselta pellolta murskaantuneesta koneesta. Liettualaiset epäilevät että saksalaiset ampuivat koneen alas kun se oli lentänyt keskitysleirin yli.

Lentäjien kuva on 10 litin setelissä.

Kone oli täynnään  tamperelaismammoja, jotka ovat vaihtaneet Keskisen käynnit Kaunakseen helpompana ja halvempana. Ennen Keskiselle Töysän Tuuriin tehtiin bussimatkoja eläkeläisille Tampereelta runsaasti.

Kone oli kymmeneltä Tampereella ja sukellettuaan pilvipatjan lävitse näkyi valtava Lakalaivan risteys ja Tampere sen vieressä järvien välissä auringonlaskussa.

Kylmäkoskella Taipaleen suoralla tuli nuori naarashirvi pellolta ravia suoraan auton eteen. Onneksi vastaantulija varoitti ja näin hirven jo kaukaa ja ehdin hiljennellä riittävästi.

Lulu oli ollut huonolla hoidolla ja syystä kauhuissaan kun viivyimme  pitkään iltaan poissa.

Litejä meni yhteensä 530 lt ja euroja 301 € joten kovin kallista Liettuassa matkailu ei Tampereelta käsin ole.