Altaan 1986

8.6.1986 lähdimme ensimmäiselle kotiseutumatkalleni. Olimme olleet Jarin ja Sadun kanssa iltaa viettämässä ja vasta seuraavana iltapäivällä päästin matkaan Pakkasimme Haltin teltan 99 Saabiin ja ajelimme itään läpi Lahden katuverkon Mikkeliin.

Ilta oli pitkällä kun piti alkaa katsella yöpymispaikkaa. Ennen Juvaa ajoimme oikealle ja löysimme kylän takaa metsäkappaleelta pienen ajouran, jota ajoimme puolisen kilometriä ja laitoimme teltan pystyyn.

Hetken päästä paikalle tuli savolainen vaikka pakettiautolla ei tahtonut päästä metsässä ajamaan.

Kyseli olemmeko samaa porukkaa kuin jonkin järven rannassa näkemänsä auto, jossa oli myös hämäläiset kilvet. Oli kauan etsittyään nähnyt renkaan urat sannassa ja tullut uteliaaksi.

Seuraavana päivänä oli sankka sumu ja keittelimme auton kahvinkeittimellä kahvit Juvan keskustassa mitään oikein näkemättä.

Jatkoimme Savonlinnaan jossa varasimme matkailumajasta huoneen ja tutustuimme Olavinlinnaan.

Kävimme illalla paikallisessa ravintolassa Punaisessa Pässissä jossa tarjoilija odotti että tuoppi tyhjeni ja jopa hoputti.

Pässin killukket oli jo tuolloin maalattu punaisiksi.

Ajoimme seuraavana päivänä Punkaharjulle ja kävelimme museoharjun päästä päähän ja takaisin.

Kävimme mm retretissä, joka oli tuolloin toista kesää avoinna. Dalin näyttelyä ei voi sanoa kauniiksi,

Ajelimme Kuopioon ja kävimme keskustassa torilla ja pizzalla. Auringonpaisteessa jatkoimme illalla Siilinjärvelle kunnes yht´äkkiä öljynpaineenvalo alkoi palaa. Kävimme Saabin huollossa, jossa luvattiin hankkia seuraavaksi päiväksi uusi öljykello.

Katselimme yöpymispaikkaa, joita Siilinjärvellä ei tuolloin juuri ollut. Keskusta oli rauhaton nukkua autossa. Olimme ravintola Sandellssissa myöhään ja ajoin sitten hieman pohjoiseen ja nukuimme yön autossa peltotien luiskassa.Hieman lämmintä oli, mutta kun meillä oli patjat nukuimme hyvin.

Saabiin saa takapenkin kaatamalla kaksimetrisen leveän nukkumatilan kahdelle.

Aamulla öljykello vaihdettiin ja matka jatkui nyt Joensuuhun. Majoittauduimme liikuntaopistolle ja kiertelimme kaupunkia. Joensuun tori oli jo tuolloin varsin elävä paikka.

Aamulla jatkoimme Enon kautta Nurmekseen. Kävimme Juukassa Kolilla ja aurinko paistoi mukavasti tuuliselle Kariliaadille. Aamulla kävimme Bomba'talolla,mutta se oli tuolloin suljettu.

Jatkoimme pohjoiseen ja kävimmeVuokatin laella sekä Kajaanissa kävelyllä.

Ajelimme Kuusamoon, jossa yövyimme Kuoliovaaralla Käsmässä

vanhassa kansakoulussa olevassa matkailumajassa. Saunoimme illalla ja aamuyöllä viideltä tuli poromiehiä, jotka alkoivat taas lämmittää saunaa.

Kävimme keskustassa ja ajelimme Rukalle, jossa kiipesimme laskettelumäelle. Iltapäivällä olimme jo Oulangalla ja kävelimme sateessa katsomassa Kiutaköngästä. Yöksi ajoimme Suomulle ja kävimme saunomassa hotelilla ja nukuimme matkailumajassa pihalla. Kymmenen markkaa yö.

Kemijärvellä kävimme kaupassa, mutta kun paikakkakunta haisi pahalle jatkoimme matkaa. Tosiasiassa haju tuli autostamme joka oli likaantunut kun joku oli ajanut tiellä hevosenlantaa.

Pian olimme Saariselällä ja majoittauduimme Kiilopään eräkeskuksen hirsimökkiin. Kävimme illalla kiertämässä Ahopäiden luontopolun 8 km? Se oli ensimmäinen kerta tunturissa ja ihmettelin kun laki ei koskaan tule vastaan vaan nousu jatkuu loputtomasti.

Ylhäältä palatessa oli kylmä kun lumi oli vasta lähtenyt.

Seuraavana päivänä jatkettiin Ivaloon ja Inariin, josta ostettiin morsiolle korvakorut.

Kaamasen tie oli luotaantyöntävä kun suot olivat vielä uhkaavan mustia.

Majoittauduimme Karigasniemn postin yläkerrassa olevaan matkailumajaan. Talossa on nyt Kalastajan majatalo.

Yöttömän yön aurinko paistoi läpi yön jokaisesta ikkunasta vuorotellen.

Aamulla Irja kävi suihkussa ja jätti kahvipannumme auton leveälle takapuskurille. Jatkaessamme Karasjoen lävitse kohti Lakselviä tuli varuskunnan jälkeen norjalainen sotilasjeeppi taakse ja päästäessämme heidät ohi pojat huusivat ”kaffepanna”

Tie oli tuolloin aika kuoppaista ja pannu pomppi puskurin päällä.

Näkymä tieltä alas vuonolle on upea.

Lakselvissä kävimme pizzalla ja ilmeni lopulta että pizza oli kuuden annos. Saimme sitä ennen kuitenkin kaksi kun kerran tilasimme. Mahtavia. Syömiseen meni tunteja.

Jatkoimme Porsangervuonon ympäri Hammerfestiin. Pitkä matka ja matka etenee vain muutaman sataa metriä kun sitä vertaa paikkaan jossa oli rannalla tunti aiemmin. Matkalla yritimme pestä yhä hevoselle haisevaa autoa meressä. Kiipesimme kaupungin yläpuolen vuorelle katselemaan maisemia.Sillalla oli tietulli.

Palatessa iltapäiväruuhkassa hyppäsi kivikaiteen takaa poro viereen ja sen jalka kopsahti takakulmaan. Hyvin kuitenkin jatkoi juoksuaan alas meren rantaan.

Matka Skaidin yli Altaan kulki jyrkänteiden reunoja ja alas rotkoon oli pitkä pudotus. Altassa yritimme kahville, mutta meidät ajettiin ulos vaikka kahvila oli täynnä nuorisoa. De e Stak.”

Jatkoimme etelään kosken vieren kanjonissa kulkevaa tietä. Sulmisvesien takia joki oli todella mahtava. Yöllä keittelimme kahvia ylhäällä tunturissa ennen Kautokeinoon laskua.

Tien varressa oli usein telttailijoita vaikka oli pakkasta ilmassa. Nuotiosavut nousivat pystyyn.

Ajoimme yöksi Suomen puolelle vaikka erämaa on ihan samanlaista. Hetan jälkeen katselin sopivan paikan ja ajoin auton ojan yli metsään parisen sataa metriä. Aaamuyöllö viideltä tuli metsuri mopolla ja kiersi auton jatkaen ylös mäkeä. Parin tunnin päästä takaisin ja sama kierros auton ympäri.

Ajelimme aamulla Muonioon päin  ja  paistattelimme päivää Kangosjärvellä.

Yötä olimme Ylitorniossa Mustajärven metsäautotien varrella teltalla. Kävimme autolla Aavasaksalla ja jatkoimme edelleen Ouluun yöksi.

Välkkylän kesähotellissa oli tuolloin ravintola alakerrassa, mutta me kävelimme keskustaan ja kävimme rannassa oluella irlantilaispaikassa. Sain ensimmäistä kertaa pehmeää irlantilaisolutta Caffreyssiä.

Aamulla ajoimme Ylivieskaan soiden lävitse. Kävimme kahvilla ja jatkoimme Kälviän kautta rantatielle ja sieltä Vaasaan. Vaasassa hukkasimme autonkin kun kadut ovat kovin samanlaiset kummastakin päästään.

Seuraavan yön olimme Tommin luona Merikarvialla ja ajelimme sieltä Porin ohi kotiin.

Monta paikkaa tuli nähtyä ensimmäistä kertaa. En ollut ennen käynyt Mänttää pohjoisempana.