Nauvo 2008

Nauvossa 14.-15.6 ja  21.-22.6.08

12-13.7 sekä 25-27.7.2008 ja 13.9.2008

Lauantaina 14.6 oli aamulla kaunis auringonpaiste ja olimme Hessun kanssa lähdössä käymään Nauvossa katsomassa yhteisön merenrantapaikkaa. Aamulla kävin tekemässä perunkirjan ja jaon tuttavan jälkeen. Otin vainajan sirmakan palkakseni ja ajoimme Hessun kanssa Salon kautta Nauvoon. Matkalla kävimme syömässä Kaarinassa ja Honkongissa ja Gigantissa ostoksilla.

Paraisilla alkoi sade, joka jatkui aamuun saakka. Kävimme katsomassa Nauvon kirkonkylän hiljaista venesatamaa. Ajelimme vanhaa kylätietä Pärnäisiin ja majottauduimme Knausiin. Ilta meni sadetta pidellessä ja Hessun peuramakkaroita syödessä.

Aamulla väänsimme kovalla vaivalla Leija-veneen veteen sekä peruutimme Trimaranin perään. Sitä ennen olimme hakeneet kirkonkylältä (36 km) 70 eurolla bensiiniä tankillisen.

Aamu oli aurinkoinen, mutta tuuli sen verran että tyydyimme käymään ulkomaanväylällä kääntymässä ja kokeilemassa että kaikki toimi.  Kun peruuttelimme venettä poijusta kohti laituria, osui potkuri kiveen ja lapa vääntyi. Isompaa ongelmaa siitä ei kuitenkaan tullut.

Kävimme syömässä Sallalla mm metsästäjänpihvin kermaperunoilla ja kanttarelisienikastikkeella.

Myrskyn jatkuessa ajelimme taas  moottoritietä takaisin Torrolle.

Seuraavana torstaina luvattiin aamuksi kaunista ilmaa ja seuraavalle päivälle kaatosadetta. Lähdimme sen takia Nauvoon kun ajattelimme palata ennen pahimpaa myrskyä.  Ajelimme vaimon ja Panun kanssa Kaarinan kautta Nauvoon. Kun oli jo nälkä kähdimme syömään Korppoon kirkonkylään veneellä.  Kannoimme veneeseen polttoaineet ja kelluntatakit ja merikartat ja starttasimme suojaista pohjoisväylää Kverkkaniin.

Buffaloravintolassa oli vain kolme nuorta tyttöä töissä ja hieman kesti, mutta auringonpaisteessa rantaravintolassa ei ole kiirettä mihinkään parempaankaan paikkaan.

Buffaloribbsit olivat taas herkullisia ja syötyämme palasimme Nauvoon.  Otimme aurinkoa veneessä suojassa tuulelta.

Illalla kävimme 21.00 aikaan saunomassa  idyllisessä pikkusaunassa ja  yöllä polttelimme Panun kanssa nuotiota rannassa  keskustellen elämän suurista kysymyksistä.

Seuraana päivänä  oli  puolipilvistä ja ajelimme juhannuksen tuloliikennettä vastaan takaisin Forssaan. Illalla alkoi rankkasade, jotka jatkui aamuyöhön saakka.

12.7 Lähdettiin taas lauantaina samalla kokoonpanolla venettä katsomaan. Matkalla tankattiin Liedon Lidlissä ja Nauvon keskustassa syötiin jäätelöt ja juotiin kahvit.

Kaadoin kanisterista bensan tankkiin ja ajoimme kalaan Spinkkilän saaren kupeeseen. Heinikosta ei kuitenkaan kalaa tullut ja Panu ajoi meidät merivartioston ohi sisälahteen, jossa yritettiin uudelleen. Ilma oli illalla jo kaunis.

Kävimme kääntämässä lahden takapäässä ja kiirehdimme saunaan yhdeksäksi. Kävimme uimassa viitisen kertaa ennekuin väsyimme saunomiseen.

Ilta meni radiota kuunnellessa kun ulkona tuuli liikaa että olisi voinut poltella nuotiota rannalla..

Seuraavana päivänä tuuli piti meidät sisätiloissa, mutta veneessä oli hyvä ottaa aurinkoa kun se antaa tuulensuojaa.

Kävin aamu-uinnilla meressä kun suihkussa oli ahdasta. Aurinko paistoi ja ruskisti, mutta  merelle ei viitsinyt tuulen takia enää mennä.  Kävimme syömässä metsästäjänpihvit ja lohifileet Sallan ravintolassa ja palailimme kotiin.

-----

Heinäkuun lopulla alkoi helleviikko ja lähdimme 25.7 illalla töiden jälkeen mökille saunaan ja puhtaina yöllä Nauvoon. Matkalla käytiin syömässä Somerolla ja ostamassa kanisteriin bensiiniä venettä varten.

Pääsimme suoraan lautalle ja olimme puolen yön maissa rannallamme. Sytytimme nuotion ja paistelimme makkaraa aamuyölle. Kesälomalaisia oli paljon liikkeellä.

Aamulla nautimme kahviaamiaisen rannalla kun Tommi herätti meidät kännykällä ja pyysi keittämään kahvit.

Tommi oli ostanut yhteisöllemme uuden venetrailerin, jonka kokosimme loppuun ja siirsimme Leija-veneen sen päälle. Moottoria ei päässyt kokeilemaan kun tankinletkuun oli tullut jotain vikaa.

Tommi jäi ottamaan aurinkoa ja me muut pakkasimme juotavaa, bensiinit,  liivit ja sammuttimen mukaan ja ajelimme laivaväylän aukon yli  15 km Innamoon, jossa katselimme Tammenkanto-nimistä saarta. Lippalakki lensi mereen jossain Innamon puolivälissä. Kierrettyämme saaren ajoimme Houtsalaan ja tankattuamme 25 litraa automaatilta menimme syömään ravintolan  seisovaan pöytään.

Terassilla oli  useita helsinkiläisiä valittamassa heikkoa kuntoaan. Helle oli melkoinen.

Aamutoimissa oli mennyt niin pitkään että kello oli jo 18.00 ja ajelimme takaisin aukon yli Nauvoon. Etukannella oli mukava maata auringonpaisteessa ja tuulessa kun vene lensi aaltojen yli isoa  väylää. Titannic-tyyppinen tunne. nauvo_ja_paula_197.jpg

Panu jäi rantaan ja jatkoimme Spinkkilän isomman saaren rantaan auringonlaskua katsomaan. Makailimme etukannella ja katselimme kun aurinko laski Korppoon taakse.

Kun lähellä oli hyvä kalapaikka heitin muutaman kerran virveliä ja sain vajaan kolmikiloisen hauen. Haavia ei ollut mukana ja  kalaa piti väsytellä ennenkuin sain sitä niskasta kiinni. Kalasta innostuneena piiskasin vettä  puolisen tuntia, mutta sain vain yhden ahvenen. Helteellä kala ei juuri syö.

Kilometrin päästä näkyi että joku Tauski oli tuonut Pärnäisiin vesijetin ja ajeli sillä ympyrää rannan lähellä.

Onneksi bensiini loppui ja meri rauhottui.

Yöllä polttelimme nuotiota ja paistoin Houtsalasta ostamaani hevosmakkaraa. Hevosta parhaassa muodossa.

Aamulla uni maittoi taas ja aamu-uinnin jälkeen keittelimme kahvit ja nautimme  ne rannalla. Puoliltapäivin savustin kalat nuotiolla ja otimme aurinkoa.  Vasta iltapäivällä pääsimme merelle ja ajelimme Korppooströmille kahville.

Takaisin tullessa ajelimme koko nopeusrajoitusosuuden salmessa sadan metrin päässä isomman  huviveneen peräaallossa.

Iso  laiva tasaa  vastaantulevien peräaallot oman syväyksensä takia ja perässä oli tasaista. Rajoituksen päätyttyä ajoin siitä ohi ja samalla rinnalle tuli takaa täyttä vauhtia jonkun firman uusi muskelivene.

Trimaran on siitä hauska vanha vene että sillä saa isonkin muskelin käyttäjän harmista  punaiseksi pelkällä kaasun lisäyksellä. Ajelimme Fagerholman ohi avomerelle ja kävimme kääntymässä kansallispuiston rajalla  jossa  saaret muuttuivat jo  puuttomiksi kallioluodoiksi.

Tankkia ei viitsinyt vaihtaa ja ajelimme sen vuoksi takaisin Nauvoon ja heittelimme hetken Spink- saaren kupeessa. Tuloksetta. Helle vaivasi kalojakin.

Ankkuroimme Trimaranin, pakkasimme ja ajoimme jonossa Prostvikin lautalle. Takana roikkui koko Nauvon saariston vanhempi pariskunta uudella Alfa Romeolla ja yritti pitää mahdollisimman lyhyttä väliä. Lossijonossa miehen  jarrujalka kramppasikin ja Alfa tormäsi peräämme,- tosin kevyesti. Taustapeilin ilmeestä päättelin että kotona  Espoossa on ikävä tutkia Alfan säleikössä nyt olevaa  vetokoukkumme jälkeä.

Kävimme Kaarinassa syömässä ja ajoimme ykkösmoottoritien kautta Somerolle ja Härkätietä mökille. Saunaan ja nukkumaan.

13.9 lähdimme Tommin kanssa nostamaan veneitä rannalle. Tommi oli tullut Turun poliisipäällikön mersulla Kaarinaan, josta poimin hänet kyytiin.

Nauvossa siirsimme ensi Leija venettä kauemmas rannasta ja sen jälkeen nostin Trimaranin poijun ja meriankkurin  laiturille. Selkä tuli tietysti kipeäksi.

Käsimme kalassa Spinkkilän saaren kupeessa, mutta tuuli oli voimistunut ja kala ei taas syönyt.

Aikamme heiteltyämme nostimme veneen trailerille ja peruutin sen vaunujen väliin. Tyhjentelimme veneestä ylimääräiset tavarat ja nostimme pilssipumpun ja akut autoon. Ilma muuttui tyyneksi ja lämpimäksi.

Kävimme syömässä Sallan ravintolassa metsästäjänpihvit ja join kesän viimeisen oluen. Ilma oli kaunis ja aurinkoinen. Salla sanoi laittavansa paikan kiinni pyhäinmiesten päivän jälkeen marraskuussa.

Maksoin satasen sähköstä ja ajelimme lautalle. Turussa olimme vasta seitsemän jälkeen kun lautat olivat alkaneet ajaa aikataulun mukaan ja seisoskelivat kumpikin paikallaan.

Lossijonossa oli minihameinen ukko runsaine koruineen. Lautalla hän tuli asuntoautoineen viereeni. Jossain vaiheessa Tomi totesi että `tuollainen transu olisi varmaan kova kone´ Hetken päästä vasta ymmärsin hänen tarkoittavan hienoa Transit-merkkistä asuntoautoa, jolla mies oli liikkeellä.