Kaunas

Kävimme Panun kanssa syyslomalla Kaunasissa kun ei ole tullut ennen oltua.

Ryanairin lennot maksoivat n. 35 euroa sivu ja hotelli 60 euroa yö. Auto oli lentoparkissa 10 euroa/ kaksi vuorokautta.

Menimme hyvin ajoissa ja odottelimme puolisen tuntia Pirkkalan pikku kahviossa.

Lento oli perillä klo  23 yöllä Karmelavan kentällä ja taksinkuljettajatar odotti portilla lappu kädessä.

Matka  vanhaan kaupunkiin on n. 18 km ja vei vartin yöllä ja päivällä puoli tuntia.

Best Western Santakos **** on hyvä hotelli vanhassa tehdasrakennuksessa ja henkilökunta pätevää.( ja upeaa)

Jonkun nettitiedon mukaan hotelli on kaupungin parhaita.  Kylpyhuone ja wc erikseen kuten paremmissa taloissa tavataan.

Sauna ja uima-allas.

Yökerho yms

Aamiainen oli runsas, silli oli paljon suomalaista parempaa ja juustoja toistakymmentä.

Ulkoterassi oli edelleen käytössä, vaikka lämpötila oli kymmenen asteen tasolla.

Kävin aikaisin aamulla  syömässä ja kävelyllä presidentin palatsin puistossa.

201020112853.jpgPuistossa on patsaat kaikista itsenäisyyden ajan presidenteistä.201020112854.jpg

Panun herättyä kävimme yhdessä uudestaan aamiaisella ja lähdimme sen jälkeen tutustumaan keskiaikaiseen keskustaan.

Alla kävelykatua Vilnus Gatvea länteen.

Tässä kunnostetaan huonokuntoista taloa.

Kiersimme puistokäytäviä pitkin niemen kärkeen ja sieltä takaisin niemen keskellä olevalle linnoitukselle. Alla raatihuone.

Kaunas (Kauno) on kasvanut Niemenin ja Nerisin jokien yhtymäkohtaan niemelle ja se on perustettu legendan mukaan jo 1030.

Kaunasia suurempia ( 366.000 asukasta) on Suomessa vain Helsinki.

Linnnake rakennettiin aikanaan 1400 luvulla suojaksi saksalaisten ristiretkeläisten ja sittemmin temppeliritarien hyökkäyksiä vastaan ja se hillitsi myös katolisten joukkojen valloitushaluja.

Linnoitus kaupungin ympärille rakennettin laajimmaksi  tuolloin valtaapitäneiden venäläisten suojaksi Aleksanteri II käskystä ja saksalaiset ampuivat sen tykkitorneja

hajalle I maailmansodassa 16 tuuman Gamma -tykillään.

Linnakkeella on karmea historiansa.

Tässä linnakkeessa teloitettiin miehityksen aikana kolmessa erässä n 50.000 juutalaista saksalaisten toimesta.

Juutalaiset olivat ennen sotaa Kaunasin suurin asukasryhmä, mutta nyt vain pieni vähemmistö.

Kävimme linnoituksen viereisessä Pyhän Yrjön kirkossa, joka oli edelleen korjaamatta neuvostoajan jäljiltä.  Pieni tiilialttari ja retkituoleja. Ilmeisesti venäläiset olivat pitäneet sitä 60 vuotta varastona.

Muut kirkot olivat pääasiassa kiinni, mutta kävimme Kaunasin Pietarin ja Paavalin Basilika Katedraalissa, jonka väitetään olevan herttua Vytautasin rakennuttama  1300 -luvulta.

Kävelimme Itä-Euroopan pisintä (1600 m)  kävelykatua Laisves Alejaa toiseen päähän sotilaskirkolle

Arkkienkeli Mikaelin kirkko on nyt samalla Naton sotilaskirkko.

Kävimme isossa Aleksandris-ostoskeskuksessa. Maxim-kaupan elintarvikeosasto oli suurimpia näkemiäni. Kalaosastolalla tunsin vain puolet kaloista. Akvaariossa oli parikiloisia karppeja.

Liha ja salaattiosasto oli valtava. Samalla olisi voinut ottaa kärryyn vaikka uudet autonrenkaat.

Testasin kolmiulotteista televisiota.

Ostin kaksi oluttölkkiä. Parempaa olutta en ole juuri juonut.

Liettualainen olut on suomalaista vahvempaa maultaan.

Ilta meni Gaddafin tappamista ihmetellessä eri kanavilta kuudella eri kielellä.  Merkittävä mediatapahtuma sanoisi Koivisto.

Aamiainen oli vielä runsaampi. Kaalisalaattia tummassa öljyssä. Lihahyytelössä oli kinkkukuutioita ja porkkanakuutioita. Viitisenkymmentä eri laatua tarjolla.

Panu nukkui aamiaisen ohi ja kävimme aamiaisella kävelykadulla. Kävimme paholaismuseossa, joka on saanut alkunsa yhden keräilijän piruaiheisista kokoelmista.

Tässä liettualainen näkemys valtakunnankansleri Hitleristä ja pääsihteeri Stalinista.

Pirupatsaita oli satoja.

Kävimme viereisessä taiteilijakodissa, joka havainnollisti elämää vuosisadan alun Liettuassa.

Nousimme Itä-Euroopan  vanhimmalla funicolorilla Jeesuksen ylösnousemuksen kirkolle ja  hissillä sen katolle, josta oli näkymä Kaunasin uuteen keskustaan.

Kävelimme alas ja kävimme Liettuan sotamuseossa.

Museo keskittyy pääasiassa 1300 lukuun, jolloin Puola-Liettua oli laajimmillaan ja ulottui Mustalta Mereltä Riianlahdelle. Museossa oli maalaukset kaikista Liettuan hallitsijoista 1200 luvulta Venäjän valtaan saakka.

Isoja tauluja taisteluista. Huomattavin Liettuan historiassa on taistelu, jossa yhdistyneet puolalaiset- ja liettualaiset heimot löivät maahan tunkeutuvat saksalaiset temppeliritarit.

Alapuolen puistossa palaa ikuinen tuli.

En osaa liettuaa. Kuljimme kävelykadulle Liettuan Pankin ohi. Kaunas oli väliaikainen pääkaupunki koko edellisen itsenäisyyden ajan.

Kaunas on täysin liettualainen, kun  taas Vilna on pääosin (95 %) venäläisten täyttämä kaupunki.

Kävelykadulla on 1392-1430 eläneen herttua  Vytauasin patsas joka tarujen mukaan loi Liettuan suuruuden ajan suurvaltakunnan johon kuului osa Ukrainaa ja Valkovenäjää.

Kävelimme kävelykatua vanhaan kaupunkiin.

Kävimme vielä raatihuoneen aukiolla.

Tässä kuva raatihuoneen nurkalta auringonlaskussa.

Isolla Joutsenella eli raatihuoneella vihitään vihkipareja. Kirkollinen vihkiminen ei ole pätevä, vaikka moni vihitään kirkossakin. Síviilivihkiminen on välttämätön avioliiton edellytys.

Näissä maissa vihkiäiset pidetään aina perjantaina, koska silloin jää koko viikonloppu juhlimiseen.

Suomalaiset ovat tässä baltteja ja venäläisiä tehottomampia.

Pareja oli useita odottamassa ja yhtä kohti on aikaa  varattu aina n 20 minuuttia.

Olen itse vihkinyt ainakin kuusi paria aikanaan käräjätuomarina Teljässä kauan sitten.

" Vihkikaava + Julistan Teidät aviopuolisoiksi virkani nojalla. Seitsemän markkaa olkaa hyvä!"

Tässä morsio purjehtii onnessaan avioliiton satamaan. Kaunis morsio sanoi Panu.

Aurinko laski Kaunossa. Alla raatihuone.

Kävelimme joen rantaa keskustaan ja esittelin Panulle mitä reaalisosialismi voi käytännössä ihmisrodun suhteen vaikuttaa.

Kamalia röttelöitä.

Onneksi tasapaino säilyy Suomessa.

Haimme laukut hotellilta josta saimme tilatuksi taksin.  17 €

Karmelavan kenttä oli toimiva  ja voin suositella vaikka matkailukokemukseni keskittyy lähinnä Torronsuolle. Alhaalla kaksi kuppilaa. Söin toisessa salaattia.

Ylhäällä oli kolme verovapaata myymälää, josta ostin loppuliteillä mm.latvialaista balsamia.

700 litiä on n 200 euroa.1    € = 3,4 litiä-   1 liti on n. 2 SMk.

Jäljelle jäi 50 litiä. Kortti olisi toiminut joka paikassa, joten rahaa ei juuri kannata vaihtaa.

Kaunasiin kannattaa mennä kesällä. Halvat lennot. Hyvä hotelli ja paljon terasseja ja kauniita ihmisiä.

Pahoittelen kirjoitusvirheitä.

Kone laskeutui n 21.15 Manseen  ja olimme n 22.30 kotona.  Lulu oli ihmeissään oudoista hajuista.

Aamulla sateessa hirvimetsään. Saku ampui somerolaisten taas haavoittaman vasan.