Nellim 18-24.8.22

Kävin oman lannanriukun kanssa katsomassa Inarin kiinteistöverotuksen kohdetta.

Viideltä herättiin ja kymmenen jälkeen oltiin Embraerilla Ivalossa. Green Motionilta annettiin tuttu Polo vuokralle.

Käytiin syömässä Kultahipussa seisovassa pöydässä mm erinomaisen mehukasta kermasiikaa.

Paikka oli täynnä työmiehiä. Käytiin Ritvan valinnassa ostamassa uusi verkko, mutta sopivat silmäkoot olivat menneet ja liian isolla ei mitään tee.

Ostettiin Vaskoolista ruokaa ja olutta. Ilma oli kaunis ja tie erämaahan upea.

Tuuletettiin vuodevaatteet ja pumpattiin saunavedet ja selvitettiin uusi verkko laatikkoon. Kiinalainen Apaja-verkko oli valmiiksi pahasti sekaisin.

Kävimme soutamassa alumiiniveneen Inarin rannasta laiturin kylkeen ja kaivettiin siihen kuuluvat varusteet, pelastusliivit, pestiin tankit ym

Neljältä tulivat Rovaniemeltä venepaketin ostajat ja ottivat trailerin Kodiakin perään. Haettiin sen päälle vene Inarilta ja kiskottiin paketti autotrailerin päälle. Kuudelta lähtivät takaisin Rovaniemelle eli 12 tunnin ostomatka.  Soittoja ja viestejä tuli viikon verran kolmattakymmentä ja osa olisi ostanut näkemättä.

Laskettiin verkko ja lämmitettiin sauna.

Etelän helteen jälkeen oli mukavan vilpoisaa nukkua, mutta aamulla helle tuli Lappiinkin.

Verkot olivat perjantaina tyhjät.  Otettiin aurinkoa ja syötiin marjoja.

Löydettiin muutama punikkitatti ja paistettiin.

Paistettiin iltayöllä makkaraa nuotiolla ja nautittiin erämaan tunnelmasta.

Illalla neito halusi laskea verkot laiturin viereen ja niin tehtiin.

Aamulla verkoissa oli kaksi siikaa ja kaksi ahventa. Siiat paistettiin ulkona ja ahvenet fileoin jääkaappiin.

Lauantaina aggregaatti ei suostunut käynnistymään. Ehkä venttiili hajonnut kun kävi muutaman kierroksen vaikka puhdistin tulpan ja kaasuttajan. Kymmenen vuotta on käynyt nöyrästi vaikka ollut ulkoilmassa pitkiä aikoja yksinään.

Käytiin ostamassa rautakaupasta uusi  250 €.  Samalla täytettiin kaasupullo 24 e/ 5 kg. vesikanisterit ja bensakanisteri. Ostettiin Vaskoolista kermaa ja olutta sekä pullo rommia kylmän torjuntaan.

Illalla käytiin kävelyllä  Kaitavaaralla.

Laskettiin verkot ja saunottiin myöhään. Uusi aggregaatti tuntui nostavan vettä nopemmin?

Verkoissa oli sunnuntaina kaksi siikaa ja valmistettiin pastaa con fungi  punikkitateista.

Käytiin  ajelemassa Inarin rannassa ja vastapäisellä rannalla. Joku saksalainen rakenteli lamellihirrestä mökkiä vastarannalle.

Maanantaina verkot olivat tyhjät ja lupailtiin sadetta, mutta lopulta sade jäi vähäiseksi.

Uimassa käytiin useasti vaikka vesi oli viileää. Helteessä se virkisti mukavasti.

Jatkoin terassia ja korjailin pitkospuita. Irja purki saunan päätyyn kuormalavoista tekemäni varaston.

Tiistaina tuuli ankarasti ja saimme verkot tuulen alta laatikkoon, mutta venettä en saanut soudettua takaisin. Tuuli lykkäsi sen alkukuvassa olevaan niemeen odottamaan tuulen tyyntymistä.

Päätimme käydä Inarin Otsamolla ja Irja luki netistä tien olevan lähes ajokelvoton.

Kakkosella pääsi kuitenkin ajamaan Angelin tieltä kyseisen yhdeksän kilometrin pätkän, vaikka Polon maavara on pienehkö. Rovajärvellä on varauskämppä ja sen jälkeen parkkipaikka.

Kolmisen kilometriä polkua Otsamon huipulle. Välillä nousu vaatii nelivetoa.

Suopaikoissa oli pikospuita. Kylältä huipulle tulee yhdeksän kilometrin loivempi polku.

Huipulla on päivätupa, jossa nukahdin kun seuralainen laukkoi kuvaamassa maisemia.

Tuvassa on kamiina.

Näkymä koilliseen Muddusjärvelle ja Muotkatuntureille.

Lännessä Solojärvi.

,,,

Ilmeisesti Muddusjärveä..

Lähtöpaikka Rovajärvi kuvattuna jyrkän osuuden yläpäästä.

Ilmeisesti Paatari pohjoisessa

Solojärvi suurennettuna

Palatessa kävimme Inarissa hotelilla pizzalla. Johtaja Lappalainen oli ostanut ilmeisesti vesitaso Cessnan.

Ivalossa ostimme uuden verkkolaatikon kun n 200 verkonnostoa olivat kuluttaneet sen piloille.

Saunottiin hämärässä yössä pitkään,

Keskiviikkona soudin veneen takaisin ja käänsin odottamaan ensi kesää.

Syötiin jääkaappi tyhjäksi ja Irja pesi pyyhkeet ja saunoi pitkään. Siivosin ja kuivasin saunan.

Puoli viideltä lähdettiin etelään ja olimme mökillä puoliltaöin. Etelässä oli kylmää ja pimeää.

Mutta lauantaina jo paistoi mökillä