Rue Peletier Haussmann 21-23.10.2013

Seison Rue Saint Denisillä suklaanruskean prostituoidun vieressä ja odotan seuralaistani naapuriliikkeestä.

Tällä liikkeenharjoittajalla on pitkät saappaat, lyhyt kireä hamonen niin että sukkanauhat näkyvät aina asentoa muuttaessa. Kävelee hitaasti edestakaisin edessäni ja kiristää anteliasta kaula-aukkoa alaspäin. Lantion kapeudesta ja tummista laseista epäilen kuitenkin että kyseessä on sorea mies.

Muut ammatinharjoittajat lähistöllä ovat huomattavasti tuhdimpia ja vanhemman oloisia.

Olemme yhdellä kaupungin tyttökaduista ja etsiskelemme halpaa katukeittiötä pikkunälkään.

Ranskalainen aamiainen sisälsi croissantin ja patonginpätkän marmeladilla ja siitä on jo seitsemän tuntia.

Paulan tullessa siirrymme läheiseen kiinalaiskeittiöön syömään marinoituja katkarapuja.

3 euroa annos ja pikkupullo punaviiniä 3 euroa pullo.

Tulimme taas Pariisiin kun Norwegian myi lennot 90 eurolla hengeltä. Hotellin valinta tuotti vaikeuksia ja varasin lopulta huoneen Peletier Haussman Operasta **** Rue Peletieriltä Euroopan kalliimpien tavaratalojen Galleries Laffayetten ja Pretemps´n vierestä.

Suomessa oli lähtiessä pikkupakkanen ja Pariisissa noin 22 astetta lämmintä. Kuuma oli koko ajan vaikka Suomessa oli hyytävä ilma ja tiet jäässä.

Orlyn kentältä lähtee shuttlejuna S-terminaalilta Anthonyn kaupungin asemalle josta  RER B raidetta

11 eurolla keskustaan. Hotelli on vanha ja pieni eikä kyllä mitenkään vastaa  neljän tähden hotelleja kuin hinnaltaan, mutta kaikki toimi ja mitään valittamisen aihetta ei kukaan ollut keksinyt. Ikkuna piti hyvin keskustan metelin ulkona ja baarikaappi toimi. Helteisen matkan jälkeen piti käydä heti suihkussa.

Kävimme illalla syömässä Bistro  Royal Bergéressä

-pikkukadulla, Rue Bergèrellä .

Alkuruokana kolme sammakkoa ja kahdeksan etanaa valkosipulivoissa. Päälautasena pippuripihvi ja grillattua ankkaa sekä lopuksi tiramisu. 49 euroa.

Nukuimme hyvin kunnes Marita S soitti aikaisin aamulla  veloistaan ja halusi vaihtoehtoisesti jonkun  toisen puhelimeen. Kävin aamiaisella, jonka tuhti musta tarjoilija toi yhden artikkelin kerrallaan.

Paulan herättyä menimme aamiaiselle Cafe Mogadoriin 57 R Chaussee de Antinin päähän La Bonnier de Trinite kirkon aukiolle.

Paula söi lämpimän voileivän ja join maitokahvin.19,50 euroa. Kävelimme Saint Lazaren asemalle ja ostin päiväliput kulkuvälineisiin 22 euroa kahdelta. Ajoimme bussilla Madelainen kirkon ohi.

Concorde-aukiolle jossa alalkuvattu Hotel Crillon.

Siitä kansalliskokouksen ohi Montparnassen tornille.

Ylhäällä on ravintola ja näköalakatto.

198 metriä 56 kerrosta kestää hissillä muutaman sekunnin.

Lähimmät paikat erottaa hyvin kuten Luxembourgin puiston, Invalidikirkon ja Louvren. Montparnassen hautausmaan ja aseman.

Yllä sotilasakatemia Marsin puiston edessä.

Alla Invalidikirkko, jossa on mm Napolenin hauta, sotamuseot ja sotilaiden hoitokodit.par_117.jpg

Tässä par_121.jpgLuxembourgin puisto ja sen laidan senaatin linna. Takana näkyy Notre Dame ja Pantheon yliopistoalueen keskellä.

Yllä tarkempi kuva senaatista.

Kävimme alakerran ostoskeskuksessa shoppailemassa tunnin verran. Tulobussilinja 94 oli otettu tällävälin pois käytöstä ja ajoimme Latinalaiskorttelin lävitse linjalla 96 Saint Chapellelle. Kirkkoon oli pitkä jono ja jatkoimme toisella Gare de Nordille menevällä bussilla Sevastopolille, jossa kuski ilmoitti yllättäen lopettavansa keskelle katua. Parisiissa näin käy usein eikä asiaa perustella koskaan mitenkään..

Kävelimme viereiselle Saint Denisin ostoskadulle ja kävimme välillä syömässä katukeittiöllä  ja kahvilla

toisessa kahvilassa. Palasimme Sevastopolille ja ajoimme Gare de Nordille ja sieltä kävellen Magentaa Tatin liikkeisiin. Niissä kului pari tuntia.

Alkoi sataa ja kävimme taas Pigallella oluella Le Diplomat´ssa (6,90 € ) kunnes sade taukosi. Nousimme Montemarten juurelle ja kävin syömässä kaksi rintapalaa kanaa (3 €) Paulan shoppaillessa ostoskaduilla. Lopulta päivän vilinä alkoi Paulaa heikottaa ja palasimme lopulta taksilla hotellille ( 6.60 €).

Lepäilyn jälkeen lähdimme vielä yöllä syömään,mutta ruokapaikat alkoivat olla  vähissä ja kansa oli siirtynyt juomapuolelle.

Bulevard de Italiens´llä söin Gramontin ravintolassa kanasalaatin ja Paula ankankoiven. 54 euroa.

Kävimme vielä kävelyllä  katsomassa Galeries Laffayetteä yökoristeissaan.

Nukkuminen ei tuottanut vaikeuksia ja olin aamulla kahdeksalta  suihkuraikkaana aamiaisella. Petit Dejouner sisälsi nyt myös voinapin. Kaksi kuppia mustaa kahvia ja voisarvi.

Paulan herättyä ajoimme metrolla Pigallelle ja yritimme pikkujunaan, mutta turisteja oli niissä liikaa.

Otimme taksin ja pääsimme halvemmalla (6,60) nopsaan ylös Place Tetrelle jossa söimme aamiaiseksi ohukaisia suklaakastikkeella ja ostereita valkoviinillä. Au Cadet de Casogne 22,20 € ja osterit 8 € La Cremaille.

Kävimme Salvador Dalin museossa. Kauneinta siellä oli kassatyttö.

Palasimme Pigallelle ja ajoimme bussilla Trocaderolle.

Kävimme ranskalaisen arkkitehtuurin museossa

katsomassa mm keskiaikaisten  kirkkojen ovikaarista ja patsaista tehtyjä kopioita. 17 €

Oli aika hakea kassit hotellilta, jonne pääsi suoraan metrolinjalla 9. Siitä jatkoimme Saint Denisin asemalle ja vaihdoimme linjalle 4, jolla Hallesin asemalle ja sieltä RER B junalla Anthonyyn.

Raide jakautuu kolmeen eli raiteella on ainakin kahdenlaisia junia joilla Anthonyyn ei pääse.

Liput Orlyyn taas 22 euroa, vaikka niitä ei tutkittukaan. Anthonyn juna ei ollu käytössä ja asemalla odotti kolme bussia joilla pääsimme perille joskin tuskastuttavan hitaasti.

Asemalla oli kallista kuten ennenkin.  Piirakka oli pohjanpalanutta, mutta hinta kova.

Kone lähti ennen kahdeksaa ja olimme autolla puolenyön aikaan. Parkkeeraus valtion kolmoshallissa maksoi 57 euroa eli enemmän kuin paluulento Pariisista. Bussi olisi lähtenyt kuitenkin vasta parin tunnin päästä. Olimme kotona puoli kahdelta ja kesti aikansa saada onnellinen Lulu uudelleen unille.