Paris 18-21.2.2011

Kävimme Antin kanssa Pariisissa kun Blue1:llä oli pari päivää myynnissä 126 euron messutarjous.

Hotelliksi valitsin Grand Hotel Parisin  72 Bd de Strassbourgilla. 62 euroa yö kahdelta.

Vanha kolmen tähden hotelli. Kaikki toimi kuitenkin hyvin.

Kone tuli ajallaan ja siirryimme Gare de Nordilta nelosen metrolla Gare de Estille, joka oli hotellin vieressä.

Ensimmäisenä iltana kävelimme hotellilta pääkadun viereistä Rue Dennistä Seinelle ja sieltä Hotel de Villelle.

Kadulla on  paljon etnisiä kauppoja ja katuravintoloita.

Viihtyisä pitkä kujanen.

Kuvia ei tullut otettua montaakaan.

par_006.jpgTässä Pariisin kaupungintalo Hotel de Ville.

Pihalla on aina luistinrata talvisin.

Entinen kuninkaan palatsi tämäkin.

Voitonarkki risteyksessä. Se on Ludvig XIV ajalta ja esikuvana Rooman Hadrianuksen, Tituksen ja Severuksen riemukaaret.  Port de Saint Dennis rakennettiin myöhemmin uudelleen. Viimeinen monarkki joka on symbolisesti kulkenut sen alta oli kuningatar Elisabeth 1980 luvulla.

Kävimme palatessa syömässä kebabit Denniksellä.

Saint Denniksen varrella on paljon punaisia lyhtyjä ja tapasimme yhden vanhan ammatin harjoittajankin.

Seuraavana päivänä kävimme Louvrella katsomassa lasipyramidilla  jonon päätä ja kun se näytti toivottomalta ajelimme metrolla Galeries Lafayettelle. Kahden päivän visitelippu 15,20 €

Kiersimme naisille tarkoitetun vanhan 1860-luvun kerrostalon. Ylimmässä kerroksessa on eri muotitalojen osastoja Pradan, Chanellin, jne Viereinen talo on miehille herkkuosastoineen.

Nähtävyys sinällään, mutta tällä tulotasolla kannattaa ostokset tehdä kilometriä pohjoisempana.

Kävimme ensin katsomassa Concorde- aukiota sateessa.

Antti vertasi metrokarttaa muistikuvaansa ja kiipesi takaisin sateeseen päästäkseen kunnolla kartalle.

Aukiosta on parempia kuvia mm

katso kuva

Aukiolla oli vallankumouksen jälkeen giljotiinin työkenttä. Nyt siellä pyöri maailmanpyörä.

Ajoimme Invalidikirkolle ja kävimme syömässä museon kahvilassa . Tässä ensimmäisiä tankkeja I maailmansodan ajalta.

Nykyään ranskalaisissa hyökkäysvaunuissa on Wärtsilän moottorit.

Tässä Napoleonin veljen eli mm Espanjan ja Italian kuninkaan hauta.

Asemuseossa kuvasin piilukkopistooleja.

Alla piilukkopistoolit 1700-luvulta.

Tässä varsinainen kirkko-osa Invaliidikirkossa.

Tässä päätyfasaadi pohjoiseen. Alue on edelleen sotainvaliidien asuntola 1600-luvun perintönä.

Kävelimme Pont Alexanderin kautta Grand Palaisille . Näyttelytila oli tyhjänä.pariisi11_051.jpg Se on rakennettu 1900-vuoden Pariisin maailmannäyttelyyn ja vastaa esim messukeskusta.

50-luvun veturinäyttely aiheutti painollaan rakennukselle vakavia vaurioita.

Sieltä nousimme viereisen Petis  Palaisin näyttelyyn.pariisi11_053.jpg Pääsy oli ilmainen.

Metrolla Louvren alle tungokseen - Antti ei halunnut jonottaa ahtaudessa  ja nousimme sieltä tuttuun ravintolaan  pizzalle.

Sieltä houkuttelin Antin Notre Damelle iltamessuun.  Urkuri kuulosti tutulta. Soinnutus tuli mahtavalla säröllä ja soolo olisi sopinut mihin tahansa megabändin teokseen introksi.

par_014.jpg  Olimme messussa ainakin puolisen tuntia ja sitten kävelimme Seinen yli latinalaiskortteliin mm.oluelle.

Latinalaiskorttelissa on pieniä kujasia täynnä ravintoloita ja tunnelma tiivis. Mielenkiintoisin Parisiin osa.

Kiersimme Saint Germain de Pren ja palasimme takaisin Citen asemalle ja siitä nelosmetrolla hotellille.

Seuraavana aamuna ajoimme läpi kaupungin bussillaTrocaderolle Eiffeliä katsomaan.

Alakuva on Eiffelin vierestä Trocaderon suuntaan.  Söin kioskilla aamiaista kun Antti kuvaili.kuva145.jpg

Yllä siis Palais de Chaillot, jossa museoita ym.

Sieltä siirryimme Riemukaarelle,Charles de Gaulle Etoillelle

----------------------------------------------------------------------------

pariisi11_085.jpgTuntemattoman sotilaan hauta. Nousu otti pohkeisiin.

Kävelimme Champs Elyseellepariisi11_088.jpg ja söimme liikelounaan ostoskadun vilinässä.

Ajoimme takaisinpäin  metrolla Defencelle pilvenpiirtäjiä katsomaan-par_023.jpg Tässä Grande Arche

Tässä vieressä on ollut kaksio hintaan 420.000 euroa myynnissä jo pitempään.

ja sieltä Pere Lachesen hautausmaalle Jim Morrisonin haudalle. par_044.jpg Antti löysi sen heti ihmisiä seuraamalla.

Poikkesimme matkalla kulmakuppilassa.

Hotellille Antin kameraa lataamaan ja sitten bussiin ja portaita ylös Sacre Courille.

Istuimme messussa tovin  ja kävelimme  Place Tetrelle oluelle.------------------- Tässä taiteilijatori yön laskiessa- Infrapunalämmittimen alla oli lämmintä, vaikka Suomessa oli 30 asteen pakkanen

Viereiset söivät sinisimpukoita.

Kävelimem alas Pigallelle Moulin Rougelle. Turisteja pyöri kuvaamassa. Lippu n. 90 euroa olisi pitänyt varata aiemmin.

Sitten  kävellen pikkukujia keskustaan ja loppumatka metrolla Rue Saint Dennikselle.

Kävimme lopulta syömässä Svinging Loundresissa (Lontoo) mm salaattia ja puolikkaan viiniä.

Yön jälkeen tuli kaunis aamu.pariisi11_151.jpg

Kävelimme Gare de Estin asemalle kahville ja RER-junalla Versaillesiin. Samalla 1,7 € metrolipulla koko matka. Välillä juna hajosi ja uusi tuli vartin päästä.

pariisi11_167.jpgpariisi11_171.jpgpariisi11_175.jpgpariisi11_176.jpgpariisi11_185.jpg

Palatsit olivat kiinni, mutta puutarha avoinna. Juna kulkee puolisen tuntia.

Jäimme Eiffelin kohdalla junasta.----------------------------------------------------------------------------

Tässä alakuvassa on Luxemburgin puiston laidalla oleva senaatin (ylähuoneen) rakennus Palace de Luxembourg.

Entinen kuningattaren Maria de Medicin (Ludvig XIII äidin)palatsi.

pariisi11_218.jpgMm Napoleon asui täällä.-------------------------------------------------------------------------------------------

Pantheonin- Friisissä lukee "Suurmiehille, joita Isänmaa arvostaa"-------------------------------------------

Sinne on haudattu alunperin Pariisin Attilalta pelastanut  Pyhä Genevieve, Voltaire, Rousseau, Emilie Zola, Victor Hugo, Jean Monnet, Marie Curie

Kävelimme alas Sorbonnen yliopiston vierestä tuttuun pikkukauppaan.

Pala juustoa ja makkaraa evääksi.

Metrolla hotellille ja sieltä samalla metrolipulla Gare de Nordin asemalle josta täpötäydellä junalla kentälle. Söimme kentällä kevyesti ja siirryimme ykkösterminaalin lähtöportille 53.

Lippukone tunnisti varauskoodin ja tulosti sillä boardingpassit ja Antille laukkutarran.

Yhtiö tarjosi kahvia ja vettä ilmaiseksi. Antti tarjosi tonicit. Lento oli ajallaan.

Pari tuntia kovassa pakkasessa Seutulassa ja bussilla aamuneljältä kotona.

Bussi 23 €

Lämpötilaero Pariisin hyväksi oli yli 30 astetta.