Röölä

Heinäkuussa 14.7.2002 veimme Tommin kanssa Trimaranin Rymättylän Röölään ja laskimme veteen luiskasta. Ajelimme yöksi Maisaareen ja kävimme saunassa ja uimme lämpimässä meressä. Veneen omistajista poliisineuvos Pertsa ei ehtinyt mukaan,

Yövyimme veneessä- Aamulla Tommi totesi että vasta yövyttyään veneessä voi sanoa kuuluvansa omistavaan luokkaan.

Kävimme aamukahvilla saaren keskustassa pienessä kahvilassa.

Ajelimme Maisaaresta etelään väylää pitkin insinööri Petterssonin karille Rymättylän päässä ja siitä aukon yli Seilin saaristoon.

Kävimme katsomassa Seilin entistä spitaalisairaalaa. Vanha 1800-luvun kivitalo. Tänne tuotiin Suomen lepratautiset, jotka viettivät täällä loppuelämänsä ja päätyivät saaren pienelle hautausmaalle.

Kuitenkin kaunis paikka karmeasta historiastaan huolimatta. Jatkoimme matkaa saariston yli Nauvon vierasvenesatamaan. Pääkaupunkiseutu haisi Nauvossa isolle velalle ja jatkoimme tankattuamme saaristomerelle tarkoituksin löytää sopiva ankkuripaikka yöksi.

Innamossa ei ollut vapaata rantaa, eikä Pakinaisissa tai Ruotsalaisessakaan.

Katselimme kaikki saaret Merimaskun vesille saakka, mutta heinäkuussa kaikki vapaat poukamat olivat jo varattuja.

Ajelimme koko iltayön pohjoista kohti.

Tässä ollaan jo ajelemassa Röölän ströömiä itään H-merkiltä.

Kokeilimme välillä apumoottoriakin kun oli sopiva uisteluilta, mutta  4 hv pikkukone on liian pieni viemään isoa venettä sopivaa  vauhtia  vaapuille.

Vuokrasimme Maisaaren laiturista paikan seuraavallekin yölle.

Löysin repusta pullon valkoviiniä ja katselimme auringonlaskua pilkkopimeään saakka,

Seuraavana aamuna kokkasin Trangialla kahvit laiturilla ja kävimme varaamassa aamusaunan kahvilasta.

Saunomisen jälkeen ajelimme Teersaloon ja tarkoitus oli käydä Velkuan Padvassa eli alkuperäisessä pääsaaressa- Navigoin väylän suulla hieman väärin ja hetken päästä olimme Hakkeenpäässä Lokalahdella.

Kävimme uimassa kun oli kova helle.

Palailimme takaisin ja ajoimme oikeaa väylää Velkualle. Alla kirkko,

Tässä Velkuan yhteyslaituri.

Kävimme katsomassa mm. pientä hautausmaata,

Palatessa kävimme Teersalossa kaupassa.

Kysyin jotain jonossaolijoilta, mutta kaikki olivat olleet viikon auringossa humalassa veneellään laiturissa ja ravintolassa ja pahoin palaneet saivat aikaan enää epäselvää örinää.

Ulapalla iski nälkä ja rantauduimme pienelle luodolle ja grillasimme rannassa pihvit.

Tässä vene luodon päältä kuvattuna.

Röölässä otimme veneen Camryn perään ja ajoimme Naantaliin.

Kuvat ovat vanhoja ja otettu 2002 vuonna pienellä webbikameralla.

Teksti on kirjoitettu pimeässä. Tunnelma kuitenkin näkynee.