Budapest 2009

Kävimme juhannuksen jälkeen Unkarissa. Lentoliikenteen lama on alentanut hintoja ja Finnair myi lennot 167 eurolla ja Area hotellin niin että kolme päivää Budapestissa tuli maksamaan 220 euroa hengeltä. Saman verran kuin yksisuuntainen lento Ivalosta  Helsinkiin.

Lähdimme aamulla mökiltä ennen kuutta ja olimme Budapestissa kymmenen jälkeen aamupäivällä.

Ajoimme Shutlletaksilla Bara-hotellille ja jätimme kassit sinne ja lähdimme kaupungille. Bussilippuja myytiin viereisessä hotellissa. Hotelli oli Budan puolella  n 800 metriä Tonavan Elisabeth-sillasta. Ajoimme keskustaan, jossa satoi. Unkarissa oli satanut ukkossadetta koko viikon ja Tonavassa vesi oli korkealla ja ravintolalaivojen sillat veden alla.

Bussi käänsi ympäri Rakovski Kossuth Lajos kadulla ja kävelimme sitä keskusasemalle saakka ja takaisin sateessa.Välillä shoppailimme halvoissa kaupoissa ja ostimme mm korkokengät.

Kävimme syömässä Burger Kingillä ja ihmettelimme viulunsoittajia metron luolaston ovella. Taisin antaa muutaman forintin liikaa kun viulistit lähtivät seuraamaan. Kävimme välillä nukkumassa hotellilla ja palasimme illalla kävelylle Tonavan rannalle.

Kävelimme Elisabethin sillalta Ketjusillalle linnoituksen alapuolelta.

Sillalta on  upeanäköala Budan linnoitukselle. Vastaranta Pestin puolella oli täynnä ravintoloita ja kävelijöitä.

Kävimme syömässä pienessä pizzeriassa kävelykadun alussa ja kaupassa yöllä ostamassa juotavaa. Kuohuviini maksoi kaksi euroa.

Aamulla nukuimme pitkään ja kävimme mannermaisella aamiaisella.

Lauantaina oli hellettä ja ajoimme Pestin puolelle ja kävimme kävelykadulla, jossa eiliset viulistit vetelivät haikeaa säveltä.

Kävelykadun tienoo oli siistiä eikä mikään kielinyt neuvostomenneisyydestä.

Tullessa kaupungista aisti kommunismin aikaisen rappion venäläistyylisine vihreine rakennuksineen ja rempallaan olevine porttikäytävineen, mutta Tonavan varret oli saatu uuteen kukoistukseen.

Kävimme kahdessa kirkossa ja odottelimme helteessä kiertoajelubussia puolisen tuntia.

Ajelimme bussilla puolitoista kierrosta eli nelisen tuntia eri nähtävyyksiä.

Alla synagooga, joka on Euroopan suurimpia.

Kävimme mm linnoituksella, joka on peräisin 1200-1400 luvuilta.

Ns Kalastajien linnoitus

Habsburgien ajalta.

Linnoitus alapuolelta lännen puolelta

Nousimme viereiselle Gellert-kukkulalle, joka on saanut nimensä Tapani-kuninkaan maahan tuoman piispan mukaan. Pakanalliset unkarilaiset laittoivat Gellertin sisäpuolelta piikkejä sisältävään tynnyriin ja heittivät vuorelta alas.

Näkymä vuorelta Pestiin.

Näkymä Tonavalle. Unkarilaiset heimot muuttivat Karpaattien kattilaan 800-luvulla ryösteltyään aikansa naapureita. Alueella oli alunperin ollut kelttejä ja roomalaiset olivat perustaneet tähän kaupungin, mutta vasta unkarilaiset pysyivät pidempään. Hunnit hävittivät kaupungin. Buda oli Attilan veljen nimi ja Pest tarkoittaa uunia.

1400 luvulla ottomaanit valloittivat Konstantinopelin, Balkanin ja unkarilaiset hävisivät myös suuren puolustussodan. 1480 itävaltalaiset torjuivat islamin etenemisen Wienin portilla ja pikkuhiljaa turkkilaisia ajettiin takaisin itään niin että 1500-lopussa alue jäi kokonaan Itävallan kruunün alle.

Vapaussodista huolimatta Itävallan valta loppui vasta 1919 kun Unkari sai itsenäisyyden muiden kansallisvaltioiden mukana. Tosin Unkarin alueesta otettiin 3 miljonaa asukasta Tsekkoslovakiaan ja saman verran Romaniaan ja läntiset läänit Itävaltaan, joka oli kova kolaus kun Unkari oli ollut  1800-luvulla jo oma kansansa. Väkeä on nyt 10 miljoonaa josta 2 miljoonaa pääkaupungissa.

Kuljimme iltamyöhään saakka rannan kortteleita ja ostin mm mannemallisen takin neljälläkympillä.

Sunnuntaina aamiaisena oli mm lasagnea, nakkeja ja salaattia.

Kävimme sateessa kansallismuseossa ja tutustuimme 1848 vuoden vapaustaisteluun ja Kossuth Lajosiin sen johtomiehenä, Habsburgien ajan esineistöön, ensimmäiseen ja toiseen maailmansotaan amiraali Hjorthyn aikaan jne.

Amiraali kävelemässä Hitlerin kanssa. (Myöhemminhän saksalaiset kommandot kidnappasivat amiraalin pojan em. linnakkeesta ja pakottivat tämän avulla amiraalin allekirjoittamaan vakuutuksen Unkarin taistelusta saksalaisten rinnalla loppuun saakka.)

Sosialismin ihaniin julisteisiin onnellisine ihmisineen. Janos Kadarin kuviin poseraamassa Hrutshevin, Breshnevin ym kanssa. Kolhoosiromantiikkaa.

Itä-saksalaista tehokasta Aga-elektroniikkaa ym.

Imre Nagysta ei museossa ollut vielä mitään. Hänelle on kuitenkin jonnekin tehty nyt muistomerkki 1956 vuoden kansannousun merkittävien tapahtumien johdosta.

Kommunistipääministeri yritti saada Unkariin monipuoluejärjestelmän ja ihmiskasvoista sosialismia. Venäläiset teloittivat Nagyn ja kertoivat tuomiosta vasta myöhemmin.

Unkarissa oli meneillään isot 20-vuotisjuhlallisuudet uuden vapauden muistoksi ja delegaatioita kiiti läpi kaupungin.

Hotelli tilasi meille taksin ja tapoimme aikaa muutaman tunnin lentokentällä viimeisiä kolikoita laskien.

Toisaalta Budapestin liikenne on varsin tukkoista siltojen lähellä ja pinikin kolari tukkii liikenteen kauaksi.

Mökillä olimme taas puolenyön jälkeen. Seutulassa huomasi kuinka kallis maa Suomi on. Autopaikka oli unkarilaista hotellia kalliimpi.

Alla kuitenkin Ferrari ja sen edessä Maclaren Mercedes hotellin edessä ilmaiseksi.